چگونه فایل‌هایمان را بدون احتمال بازیابی فرمت کنیم؟

recycle_bin_dock_icons_by_darkdawg - Copyکمیته رکن چهارم – وقتی فایلی را در کامپیوتر حذف می‌‌کنیم، درواقع کاملا حذف نشده و افراد سودجو یا کنجکاو می‌توانند آن‌ها را بازیابی کنند پس باید از روش‌های مناسب برای این کار استفاده کنیم.
به گزارش کمیته رکن چهارم به نقل از افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)،  کاربران اولین کاری که  برای از بین بردن یک فایل انجام می‌دهند، انتخاب و حذف آن است. به نظر کارشناسان اگر به این صورت فایل‌هایتان را حذف می‌کنید، باید نگران باشید که فرد سودجو بدون هیچ تلاشی ‌بتواند به فایل‌های شما دسترسی داشته باشد.

برای یک حذف بهتر باید Recycle Bin را هم خالی کنید تا کار برای افراد سودجو مشکل شود البته با این کار هنوز هم فایل‌های شما به‌صورت کامل حذف نشده است و احتمال بازیابی آن هنوز وجود دارد. فرد سودجو با کمک نرم‌افزارهای بازیابی فایل می‌تواند انواع فایل‌هایی را که قبلاً به‌صورت کامل حذف شده، بازیابی کند.

راه‌کاری که برای این کار می‌توان به کار برد استفاده از ابزارهایی برای حذف فایل‌ها به شکل مناسب است تا میزان بازیابی فایل به حداقل برسد.

یکی از این ابزارها که به شکل بسیار مؤثری فایل‌ها را حذف می کند ابزاری به نام Eraser است که استفاده از آن بسیار ساده بوده و فقط باید بر روی فایل مورد نظر، کلیک راست کرده و eraser را انتخاب کنید تا فایل را برای شما به‌طور تقریباً دائم حذف کند. اگر فایل‌هایتان روی CD قرار دارد و می‌خواهید آن را از بین ببرید، ساده‌ترین کار شکستن آن است.

اگر فایل‌هایتان روی فلش یا مموری قرار دارد و می‌خواهید به‌طور کامل آن را فرمت کنید تا قابل بازیابی نباشد، به‌جای فرمت کردن آن به شکل معمول چند راه‌حل دارید؛‌ اولین راه‌حل شکستن و از بین بردن آن‌ها به شکل فیزیکی و دومین راهکار، فرمت فلش یا مموری و  پر کردن مجدد آن‌ها با فایل‌های غیر مهم و فرمت دوباره آن است. با یک‌بار انجام این عملیات، بازیابی بسیار مشکل خواهد شد هرچند متخصصان بازیابی فایل‌ها عقیده دارند که باید این کار ۳۵ دفعه انجام شود تا هیچ ردی از فایل‌ها به جا نماند.

اگر می‌خواهید هارد (حافظه ذخیره‌سازی دائم) را فرمت کنید به‌جز کارهای بالا می‌توانید با قرار دادن آهن‌رباهای قوی بر روی هارد و حرکت دادن آن روی هارد از پاک شدن اطلاعات به شکل دائم و غیرقابل‌بازگشت اطمینان حاصل کنید. راه‌حل دیگری برای این کار استفاده از ابزارهایی به نام low level format یا به‌اختصار LLF است که حافظه را به شکل غیرقابل‌بازگشتی فرمت می‌کنند.
منبع : افتانا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.