جاسوسی از طریق میکروفون گوشی هوشمند

remover-virus-celular - Copy کمیته رکن چهارم – کاربران تلفن های هوشمند در حفظ حریم خصوصیشان همیشه حساس بوده اند، چون معمولاً اطلاعات شخصی و محرمانه ای از خود روی آن ذخیره می کنند؛ اما… برنامه های جاسوسی وجود دارد که از راه دور می توانند میکروفون کاربران را تحت کنترل خود در بیاورند!

به گزارش کمیته رکن چهارم به نقل از روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار ، یکی از بدنام ترین جاسوس افزار ها “StealthGenie” می باشد که همانند یک تروجان عمل می کند و با نسخه های iOS ، اندروید و حتی Blackberry کاملاً سازگار است.

این برنامه می تواند به مکالمات و پیام های ضبط شده دستگاه هوشمند شما دسترسی داشته باشد و آنها را بصورت کامل سرقت کند و حتی میکروفون دستگاهتان را برای ردیابی هرگونه اقدامات غیر قانونی در طی روز فعال نگه دارد.

بر اساس اعلام یک شرکت تبلیغاتی، “این برنامه بیش از صد هزار مشتری فعال دارد که بطور روزانه از این برنامه استفاده می کنند.” اما جالب اینجاست که خودشان هم نمی دانند که قربانی آن شده اند!

هرچند این جاسوس افزار طوری وانمود می کند که کاربر متوجه اقدامات جاسوسی آن نمی شود. در ماه اکتبر سال گذشته مدیر اجرایی شرکت مذکور در آمریکا به دلیل ترویج و فروش این برنامه تلفن همراه بصورت غیر قانونی، دستگیر شد.

ادوارد اسنودن، که قبلاً به عنوان یکی از مدیران سازمان امنیت ملی آمریکا مشغول به کار بوده، به افشاگری برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا پرداخت. با آشکار سازی اقدامات امنیتی این تحلیل گر اسبق سازمان سیا آمریکا، مشخص شد که NSA از سیستم های مختلفی برای جاسوسی بر گوشی های هوشمند (حتی از طریق بازی محبوب پرندگان خشمگین که تا به حال ۱٫۷ میلیارد بار دانلود داشته) استفاده کرده و این درحالی بود که کاربران هرگز فکر نمی کردند که کشتن چند خوک همچنین عواقب سنگینی در پی داشته باشد!

تکنولوژی ژیروسکوپ گوشی های هوشمند موجب نفوذ غیر مجاز هکر ها به تلفن های هوشمند می شود، هکر ها از طریق آن می توانند با فعال کردن میکروفون دستگاه کاربر، به استراق سمع و جاسوسی از وی بپردازند.

محققان دانشگاه استنفورد برنامه ای کاربردی تحت عنوان ”Gyrophon” طراحی کرده اند که ژیروسکوپ گوشی را به وسیله ای برای دریافت سیگنال های صوتی بین ۸۰ تا۲۵۰ هرتز (مانند صدای انسان) تبدیل می کند. این اختراع نشان می دهد که جاسوسی چقدر ساده می تواند انجام بگیرد. با استفاده از این برنامه آنها نشان دادند که شناسایی هر دو فردی که در حال مکالمه هستند به سادگی امکان پذیر است و حتی مطلبی که در مورد آن صحبت می کنند، با اندازه گیری سیگنال های صوتی در مجاورت تلفن ها کاملاً قابل شنود می باشد. در ماه های گذشته محققین آن را روی دستگاه های اندرویدی اثبات کردند و امروزه حتی بر روی دستگاه های آیفون هم انجام پذیر است.

از طرفی محققان دانشگاه تورنتو برنامه های جاسوسی یک تیم هک ایتالیایی را مورد بررسی قرار دادند. آن ها روی مدیریت ذخیره سازی تمام اطلاعات کاربر، دسترسی به صفحه نمایش، ضبط مکالمات صوتی، استفاده از ردیاب GPS و یا فعال کردن میکروفون در هنگام اتصال کاربر به یک شبکه WiFi عمومی کار کردند.

آنها به کمک ۳۵۰ سرور در ۴۰ کشور مختلف جهان و با استفاده از این ابزار ابداعی خود، توانستند اطلاعات مورد نیاز خود را بطور کامل ذخیره سازی کنند. اما سوال اینجاست که آیا کشور های مختلف از این ابزار برای نظارت بر رفتار کاربران هم استفاده می کنند؟

بنابراین اگر شما فکر می کنید که جاسوسی و سرقت اطلاعات از تلفن های همراه دراتاق های هتل و نظارت بر تمام مکالمات تنها متعلق به فیلم های هالیوودی است، باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. پس مراقب باشید… تلفن های هوشمند می تواند یک ابزار بالقوه برای جاسوسی و سرقت اطلاعات محرمانه شما باشند.

منبع : ایمن رایانه پندار

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.