اختلالات در اینترنت کشور؛ مگر کاربران نمونه آزمایشگاهی هستند؟!

هر چند که مدت های مدیدی است که نظام اینرنتی کشور ، به سیستمی کاربر آزار تبدیل شده و کاربران ایرانی هم آن را به هر نحو ممکن تحمل می کنند ، اما در هفته های اخیر ، این وضعیت ، بغرنج تر شده است به گونه ای که بسیاری از سایت ها ، در زمان های متعددی از ۲۴ ساعت شبانه روز ، در نقاط مختلف کشور بدون هیچ توضیحی از دسترس کاربران خارج می شوند و بدون هیچ شرحی باز می گردند و این چرخه همچنان ادامه دارد و این در حالی است که نه بخش های فنی و سرورهای این سایت ها مشکل دارند و نه اشکال از ISP هاست، بلکه مشکل، از دست کاری هایی است که در زیرساختصورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار تابناک اجتماعی، نکته تاسف برانگیز اینجاست که آقایان و احتمالا بانوان مسئولان ، نه تنها در این باره توضیحی نمی دهند و عذری نمی طلبند، بلکه از بیخ و بن ، وجود هر گونه اشکال و اختلال را هم تکذیب می کنند تا نمکی بر زخم های جامعه کاربران چند میلیونی اینترنت پاشیده باشند!

از چند روز گذشته نیز مجددا به علت سوء مدیریت و تلاش برای آزمودن سیستم های فیلترینگ کشور ، اشکالات و اختلالات موجود در اینترنت به اوج خود رسیده و در وضعیتی بی سابقه ، عجیب و تامل برانگیز ، کاربران با کلیک بر روی لینک های سایت های فیلترنشده ایرانی به سایت های اپل و گوگل برای جستجوی کلمه های Ketab aval یا Kasra و غیره هدایت می شدند!

همچنین اختلال قدیمی باز نشدن یک سایت از بعضی از ISP ها یا مناطق جغرافیایی کشور نیز تشدید شده است ،به طوری که بنابر گزارش های مختلف کاربران ، ISPهای ایرانسل ، شاتل ، پارس آنلاین و داتک با بیشترین سطح اختلال مواجه بودند و پیگیری های صورت گرفته از ISP ها به پاسخ همیشگی یعنیاختلال فیبر نوری در زیر ساخت منتهی می شد.

هر چند مسوولان همچنان در صدد انکار و تکذیب موضوعی هستند که برای میلیون ها کاربر اتفاق افتاده ، اما از نظر فنی هم نتایج به دست آمده از Trace مسیر ارتباطی در لینکهای با اختلال بیشتر بوضوح نشان می دهد که ارتباط در یکی از IP های رنج ۷۸٫۳۸٫۲۴۴٫۰ الی ۲۵۵ دچار اختلال می گردد.

حال این سوالات جدی مطرح است که چرا کل کشور تبدیل به محل آزمایش مسئولان شده است و تا به کی جامعه میلیونی کاربران اینترنت باید به عنوان نمونه آزمایشگاهی هزینه آزمایشها و ابداعات! صورت گرفته در فیلترینگ کشور را بدهند؟ چرا بعضی از مسوولان هیج احترامی برای میلیون ها کاربر اینترنتی قائل نیستند و هر رفتاری که دوست داشته باشند با آنها می کنند؟ در فضای حساس کنونی اقدامات سلیقه ای و ناشیانه اینچنینی را چگونه باید تفسیر کرد؟ چرا در صورت ضرورت تغییرات ، آزمایش های خود را مقیاس کوچکتر آزمایش نمی کنند و کل اینترنت مملکت را دچار اختلال می کنند؟

اساساً چه کسی در مملکت پاسخگوی این مسایل است و آیا مسولین حقوقی را برای کاربران اینترنت قایل هستند؟ کسب رضایت عموم کاربران اینترنت که به دنبال استفاده درست از اینترنت هستند مهم تر است یا توجیه هزینه های فیلترینگ ناشیانه ؟ آیا این قبیل ناشی کاری ها ، خود مصداق بارز تشویش اذهان عمومی و تضییع حقوق شهروندی و ایجاد بد بینی به ویژه بین جوانان و قشر تحصیل کرده نیست؟

و سرانجام این که نقش نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور و به طور کل قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی در این میان چیست و آیا وقت آن نرسیده که در این عرصه نیز ورود پیدا کنند و فکری به حال حقوق میلیون ها ایرانی نمایند؟


درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.