شش پرسش و پاسخ درباره سرویس های وی پی ان کمیته

در آستانه دومین ماه فعالیت سرویس های جدید وی پی ان کمیته رکن چهارم و در حالی که این کمیته آمار حدود دو میلیون بازدید را در طی این مدت در کارنامه خود دارد، با جمع بندی مجموعه مطالب و سوالات دریافتی کاربران بر اساس نیاز سعی شده است بصورت مختصر به مهمترین موارد طی شش پرسش و پاسخ پرداخته شود.

 

ما تعداد زیادی ایمیل از کاربران در مورد سرعت پایین وی پی ان ها دریافت کردیم. در پاسخ به این دسته از هموطنان باید عرض کنیم که اساسا سرعت وی پی ان ها بصورت عمدی از سوی کمیته محدوده شده است.
‎در جرایی این موضوع و اینکه چرا ما سرعت های وی پی ان را محدود کردیم. باید اشاره کنیم در حال حاضر شرکت آمریکایی خدمات دهنده ما به تعهد فنی خود به درستی عمل نکرده است و ما با محدودیت پهنای باند و کانکشن روبه رو هستیم. در حال حاضر پهنای باند ما ۱۰ مگابایت است و تعداد کاربران ما بسیار بالاست. به همین دلیل مجبور شدیم با محدود کردن پهنای باند به ۱۲۸ کیلوبایت برای هر کاربر که البته با سرعت پایین اینترنت در ایران به نظر ظرفیت مناسبی است تا زمان رفع محدودیتهای تکنیکی موضوع را مدیریت کنیم.
‎باید اشاره کنیم ما برای مدیریت این موضوع همچنین مجبور شدیم دسترسی به فایلهای تصویری با حجم بالا را نیز  برای کاربران محدود کنیم.

 

‎آیا سرویس محدودیت های دیگری نیز دارد ؟
‎پاسخ این سوال آری است، ما با توجه به تجربه سرویس های قبلی و مشکلات حاصله اقدام به مسدود کردن دسترسی به سایتهای دولت آمریکا، بانکها و سرویس دهنده های مالی کرده ایم.
‎این موضوع به دلیل یک سری تخلفاتی بوده که متاسفانه بعضی کاربران بدون توجه به قوانین صورت داده بودند و برای پرهیز از مشکلات حقوقی، ما ناچار به اینکار شده ایم.

‎
آیا سرویس های وی پی ان کمیته از امنیت کافی برخوردار هستند ؟
‎مسلما در شرایطی که دولت ایران امکان جعل معتبرترین گواهی سرویس دهنده های دنیا را دارد و در حالی که عمده نبض گردش اطلاعات را با در اختیار داشتن انحصار خدمات در اختیار دارد، و با توجه به هزینه های بالا و امکانات فراوانی که دستگاههای اطلاعاتی ایران در اختیار دارند، نمیتوان تضمینی در مورد امنیت اطلاعات داد، این موضوع نه شامل خدمات ما بلکه هیچ شرکت مشابهی در دنیا امکان دادن تضمین امنیتی به کاربران اینترنتی خود را ندارد.
‎با این حال یافتن جواب این موضوع و امنیتی که قابل ارزیابی است برای تمامی کاربران با حداقل اطلاعات امری شدنی است.
‎کافی است فایل وی پی ان را از حالت زیپ خارج کنید و با جدیدترین نرم افزار آنتی ویروس آن را چک امنیتی کنید. این موضوعی است که ما به تمام کاربران برای ارتقای امنیت توصیه میکنیم.
‎البته در کنار نرم افزارهای معمول، وب سایتهایی نیز هستند که بعنوان نوعی از بازاریابی، خدمات ویروس یابی آنلاین و رایگان انجام میدهند. این خدمات مورد توصیه ما نیست.
‎مثلا اگر نتیجه بررسی فایل را دراین سایت مشاهده کنید، خواهید دید که از ۳۶ آنتی ویروس ۳ سرویس نه چندان معتبر فایل را دارای آلودگی تشخیص می دهند در حالی که نام بدافزار را چنانچه عینا جستجو کنید اطلاعات مشخصی که نشان دهد این یک بدافزار است نخواهید یافت.
این در حالی است که اگر در وب سایت دیگری فایل را بررسی کنید، نتیجه دیگری خواهید یافت که در اکثر وب سایتها فایل بدون مشکل و در بعضی دیگر همان نرم افزارآنلاین عنوان میکند که فایل آلودگی دارد.
‎ اما در تمامی وب سایتها اگر کانکشن را بعنوان هسته اصلی برنامه مستقیما و بدون اینستالر در سایتها وارد کنید خواهید دید که فایل هیچ مشکلی ندارد.
بنابراین به راحتی میتوان نتیجه گرفت این وب سایتها که رایگان نیز هستند فاقد توانمندی و دقت و اعتبار لازم برای مطمن شدن از امنیت شما هستند. بگذارید اشاره کنیم که این تناقضات تنها منحصر به این موضوع نیست و بسیاری از نرم افزارهای معتبر نیز این مشکل را دارند. (مثلا بنگرید به مشکل مشابه نرم افزار معروف ‪Kmplayer ‬). این مشکل علاوه بر عدم کیفیت و دقت خدمات دهندگان آنلاین و همچنین ماهیت نرم افزار سرویس وی پی ان، به دلیل استفاده از نسخه قبلی شرکت خدمات دهنده اینستالر است که اخیرا با انتشار نسخه جدیدی مشمول اصلاحات شده است. در خدمات ما به هیچ وجه کاربری به کاربر دیگر دسترسی ندارد و تمام اطلاعات و ارتباطات کاربران به صورت رمزنگاری امن میشود.
‎ بنابراین ما توصیه میکنیم هموطنان برای حفظ امنیت و اطمینان از سلامت سرویس از آنتی ویروس های ثبت و نصب شده بر روی کامپیوتر که به روز شده اند استفاده کنند.
‎همچنین باید یادآور شویم ما یک سازمان قانونی در کشور آمریکا هستیم و خدمات دهنده ما نیز یک شرکت معتبر آمریکایی است. این خدمات دهنده متخصصانی دارد که در صورت مشاهده انتشار بدافزار یا اقدامات غیرقانونی اینترنتی اقدامات لازم فنی و حقوقی را در قبال این موضوع صورت خواهند داد. تیم های سایبری وابسته به دولت ایران تاکنون سعی کرده اند با ارسال گزارشات غیرواقعی سرویس دهنده را از ادامه سرویس به ما منصرف کنند که خوشبختانه در آنالیزهای اطلاعاتی هیچ مشکل امنیتی از سوی متخصصین خدمات دهنده یافت نشده است.
‎ضمنا باید اشاره کنیم که مشکلی نیز اخیرا مشاهده است که نظر هموطنان را نسبت به آن جلب میکنیم، ایمیل های متعددی برای شهروندان ارسال شده که فایل سرویس کمیته به ضمیمه آن بوده. ما تاکید میکنیم کاربران از این فایل ها استفاده نکنند و تنها به فایلهایی که مستقیما از سایت کمیته دانلود میشود اطمینان کنند. ما در قبال فایلهایی که از محلهایی غیر از لینک دانلود در وب سایت کمیته به دست شما میرسد مسولیتی نخواهیم داشت.
‎در پایان به جرات میتوان گفت سرویس وی پی ان کمیته رکن چهارم جزو معدود سرویس های امنی است که در اختیار کاربران ایرانی قرار دارد. این قیاسی است با خدمات دهندگان ناشناسی که با اعلام شماره حساب بانکی در داخل کشور ایران و یا داشتن هویت علنی در داخل کشور به طور گسترده ای به خدمات دهی مشغول هستند.

‎از دیگر نکاتی که کاربران متعددی در قبال آن سوال داشتند پروتکل هایی است که بر روی سرویس های ما فعال است.
‎در پاسخ به این نکته باید عرض کنیم، در حال حاضر سه سرویس ‪PPTP , L2TP , SSTP ‬ که در این میان گواهی سرویس ‪  SSTP ‬ ما از سوی شرکت معتبر گوددی تایید شده است جزو خدمات ما هستند. بر این اساس کاربران میتوانند یک ارتباط امن بر پایه SSL داشته باشند. این سرویس در ویندوزهای ویستا و هفت نیز قابل دسترسی است.

چرا به جای نام کاربری و رمز عبور که امکان تنظیم دستی را فراهم میکنه ما به ارایه نرم افزار پرداختیم و همچنین چرا لیستی از یوزر و پسوردها در فایل زیپ است در حالی که به آنها نیازی نیست و خیلی مواقع نیز آنها کار نمی کنند.
در تجربه قبلی، بعضی افراد سودجو با توجه به عمومی بودن نام عبور و رمزها اقدام به فروش سرویس های ما کرده بودند و همینطور بعضی دیگر به خصوص اتباع چین با دستیابی به این مشخصات اقدام به سوء استفاده از سرویس ها و ارسال هرزنامه میکردند که مشکلات متعددی را برای ما ایجاد کرده بود. بنابراین ما به جای اینکه تمام خدمات را بصورت نام کاربری و رمز عبور عمومی بدهیم از یک فایل نصب ساخته شده استفاده کرده ایم.
در مورد فایل مشخصات کاربری که در فایل زیپ هست و بعضی مواقع کاربرها نمیتوانن از طریق آن از سرویس استفاده کنند باید عرض شود که ما بصورت پیش فرض به کاربران نرم افزاری خود خدمات می دهیم. تنها زمانی که به دلیل محدودیت پهنای باند سیستم با کندی یا اختلال روبه رو میشود آن نام ها و رمزهای عبور را بصورت پشتیبان برای کاربران جدید فعال میکنیم و به محض اینکه مشکل رفع میشود دوباره آنها غیرفعال میشوند.
بنابراین لطفا کاربران گرامی تنها زمانی از آن مشخصات کاربری و تنظیم دستی استفاده کنند که نرم افزار وی پی ان کمیته دچار اختلال شده باشد. در حالتی که نرم افزار فعال باشد آن مشخصات کاربری غیرفعال خواهد بود و شما نمیتوانید از آن استفاده کنید. این در واقع یک راهکار پشتیبانی فنی است.

 

‎
چرا ما خدمات رایگان می دهیم و چه منفعتی برای ما دارد.
‎این کمیته نه یک محل درآمدزا بلکه مجموعه تلاشی داوطلبانه بر اساس رسالت حمایت از حقوق بشر است. ما میدانیم هموطنان ایرانی به دلیل محدودیتهای موجود مانند تحریم های بانکی، عدم دسترسی به سرویس های مالی بین المللی و مشکلات مالی و تکنیکی از امکان دسترسی به خدمات دهندگان تجاری در این رابطه محروم هستند. بنابراین حمایت از گردش آزاد و امنیت اطلاعات با فراهم کردن شرایط استفاده جزوی از رسالت کاری کمیته است. خدمات ما تنها برای ایجاد اینترنت آزاد و امن برای کاربران ایرانی که با میلیون ها وب سایت فیلتر شده روبه رو هستند است بنابراین امیدواریم کاربران گرامی نهایت استفاده مفید از این خدمات را داشته باشند.

‎
لطفا انتقادت و پیشنهادات خود را با ایمیل ذیل با ما در میان بگذارید
censor@hra-iran.org

 

مدیریت کمیته رکن چهارم

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.