امنیت آنلاین در كامپیوتر خانوادگی

میلیون­ها خانواده در سراسر جهان هر روزه از اینترنت برای یادگیری، تحقیق، خرید، انجام امور بانكی، سرمایه گذاری، به اشتراك گذاری تصاویر، بازی، دانلود فیلم و موسیقی، ارتباط با دوستان، ملاقات افراد جدید و انواع فعالیت­های دیگر استفاده می­كنند.
با ورود اعضای خانواده به دنیای آنلاین، صرف نظر از سن آنها، باید آموزش­هایی در مورد امنیت فضای سایبر به آنها داده شود. موارد زیر برای نشان دادن میزان اهمیت دانستن اصول اولیه محافظت در فضای سایبر كافی است:

هكرها هر 39 ثانیه از طریق اینترنت به كامپیوترهای افراد حمله می­كنند.
بیش از دویست هزار ویروس كامپیوتری تا كنون شناخته شده و این تعداد هر روز افزایش می­یابد.
جرائم اینترنتی از سال 2007 تا 2008 حدود 33 درصد افزایش داشته اند.
در سال 2008 حدود 9.9 میلیون آمریكایی قربانی سرقت یا جعل هویت قرار گرفته اند.

در ادامه به راه­هایی برای حفظ امنیت اعضای خانواده در اینترنت می­پردازیم.

1-                 كامپیوتر را كجا قرار می­دهید؟
در خانه ای كه بچه ها در آن زندگی می­كنند، محل قرار گرفتن كامپیوتر خانواده بسیار مهم است. بهتر است كه كامپیوتر خانوادگی در محلی از خانه قرار بگیرد كه محل رفت و آمد زیاد اعضای خانواده باشد و تعداد ساعاتی كه بچه ها با این كامپیوتر كار می­كنند نیز محدود باشد. اطمینان حاصل كنید كه سیستم شما دارای نرم افزار امنیتی حاوی ابزارهای كنترلی والدین باشد.

2-                 برای مشخص كردن محدودیت­ها به صورت تیمی كار كنید
دقیقا در مورد اینكه چه چیزهایی مناسب یا نامناسب هستند تصمیم گیری كنید و در این كار فرزندان خود را مشاركت دهید. برای این كار به موارد زیر توجه كنید:

انواع وب سایت­هایی كه مناسب هستند
اتاق­های چت و فروم­هایی كه برای مشاركت مناسب هستند:
صرفا از اتاق­های چت نظارت شده استفاده كنید.
اطمینان حاصل كنید كه فرزندان شما از اتاق­های چت “.alt” دوری می­كنند. این اتاق­های چت می­توانند حاوی موضوعات نامناسبی برای افراد جوان باشند.
انواع چیزهایی كه فرزندان شما می­توانند به صورت آنلاین در مورد آن بحث كنند و زبانی كه نامناسب شمرده می­شود را مشخص كنید.

3-                 با یكدیگر در مورد قوانین كامپیوتر خانگی توافق كنید
توصیه می­شود كه این قوانین را وضع كنید:

هرگز با نام­های كاربری كه هویت حقیقی را آشكار می­كند یا تحریك كننده هستند لاگین نكنید.
هرگز كلمه عبور خود را فاش نكنید.
هرگز شماره تلفن یا آدرس خود را افشا نكنید.
هرگز اطلاعاتی را كه هویت شما را آشكار می­كند ارسال نكنید.
هرگز تصاویر نامناسب یا تصاویری كه هویت شما را افشا می­كند ارسال نكنید.
هرگز هیچ گونه اطلاعاتی را با غریبه هایی كه به صورت آنلاین ملاقات می­كنید به اشتراك نگذارید.
هرگز با غریبه هایی كه به صورت آنلاین آشنا شده اید، قرار ملاقات نگذارید.
هرگز ضمایم ایمیل­های ارسال شده از طرف غریبه ها را باز نكنید.

این قوانین را به اطلاع همه اعضای خانواده برسانید.

4-                 نرم افزار امنیتی نصب كنید
اطمینان حاصل كنید كه نرم افزار امنیتی مستحكمی دارید كه سیستم شما را در برابر ویروس­ها، هكرها و جاسوس افزارها محافظت می­كند. این نرم افزار امنیتی همچنین باید محتوا، تصاویر و وب سایت­های خطرناك را نیز فیلتر نماید. این نرم افزار باید مرتب به روز رسانی گردد، چرا كه هر روزه تهدیدات جدیدی متولد می­شوند. به روز رسانی خودكار، ویژگی بسیار مهمی است كه نرم افزارهای امنیتی باید دارا باشند.

5-                 از ابزارهای كنترلی و نظارتی والدین استفاده كنید
تمامی نرم افزارهای امنیتی مهم و پركاربرد، ابزارهای نظارتی و كنترلی ویژه والدین ارائه می­دهند. برای یاد گرفتن نحوه كار با این ابزارها زمان بگذارید و از گزینه هایی كه موضوعات و محتوای نامناسب را فیلتر و مسدود می­كنند استفاده كنید.
برخی تولید كنندگان نرم افزارهای امنیتی علاوه بر قرار دادن ویژگی­های نظارتی در این نرم افزارها، نرم افزار خاصی نیز ویژه نظارت والدین بر فعالیت­های آنلاین فرزندان خود عرضه كرده اند. از آن جمله می­توان به McAfee Family Protection و Norton Online Family اشاره كرد. این نرم افزارها فرزندان خانواده را از دسترسی به محتوای نامناسب، خطرات شبكه های اجتماعی، افراد غریبه و سایر تهدیدات آنلاین بر حذر می­دارند. البته این ابزارها دارای محدودیت­های خاص خود نیز هستند و بهتر است والدین خود، شخصا به نظارت بر كار فرزندانشان در اینترنت بپردازند.

6-                 به اعضای خانواده یادآوری كنید كه افراد آنلاین، غریبه هستند
هركسی كه آنلاین می­شود باید این نكته را به خاطر بسپارد كه صرف نظر از اینكه دوستان آنلاین را چند دفعه به صورت آنلاین ملاقات كنید، صرف نظر از اینكه چه مدت با این افراد چت كرده باشید، و صرف نظر از اینكه چقدر آنها را می­شناسید، افرادی كه به صورت آنلاین ملاقات می­كنید افرادی غریبه هستند. دروغ گفتن در مورد هویت شخصی برای فرد آنلاین كاری بسیار ساده است. بچه ها باید بدانند كه فردی كه وانمود می­كند هم سن آنهاست، می­تواند مردی 40 ساله باشد.
وب سایت­های شبكه های اجتماعی مانند MySpace و Facebook، راه ایده آلی برای ملاقات افراد جدید به صورت آنلاین هستند. بنابراین، شما به عنوان والدین باید وارد این سایت­ها شده و پروفایل فرزندان خود را چك كنید تا اطمینان حاصل كنید كه مكالمات نامناسبی رخ نداده باشد و تصاویر غیر قابل قبولی ارسال نشده باشد. شما باید مكالمات آنلاین فرزندان خود را بررسی كنید تا مطمئن شوید كه در معرض خطر افراد خطرناك قرار ندارند.

7-                 كلمات عبور قوی انتخاب كنید
برای ایجاد كلمات عبور قوی كه به راحتی كشف نشوند، با این نكته شروع كنید كه كلمه عبور شما حداقل باید 8 كاراكتر داشته باشد و تركیبی از حروف، ارقام و نشانه ها باشد. كلمات عبور باید در فواصل زمانی معین تغییر كنند تا احتمال سوء استفاده از یك كلمه عبور در طول زمان كاهش یابد.
در زیر به تكنیك­هایی برای ساختن یك كلمه عبور قوی اشاره می­كنیم:

از چندین كلمه كوچك به همراه علائم نگارشی یا نشانه ها استفاده كنید، مانند: “betty,red$car”
علائم و نشانه ها را در وسط یك كلمه قرار دهید، مانند: “Roos%velt”
از یك راه غیر معمول برای مخفف كردن یك كلمه استفاده كنید، مانند: “ppcrnbll”
از حروف اول هر یك از كلمات یك عبارت به همراه یك عدد تصادفی استفاده كنید، مانند: “hard to crack this password” = “htc5tp”
كلمه عبور خود را با دیگران به اشتراك نگذارید.

8-                 نرم افزار امنیتی سیستم خود را چك كنید
نرم افزار امنیتی خود را باز كنید و اطمینان حاصل كنید كه این سه ویژگی را داراست: آنتی ویروس، ابزار ضد جاسوسی و فایروال.
این هسته های محافظتی باید با ابزار ضد هرزنامه و نرم افزار جستجوی امن نیز تقویت شوند. ایده بسیار خوبی است كه خانواده ها دارای یك مجموعه امنیتی بر روی كامپیوتر خانوادگی خود باشند كه شامل ابزارهای كنترلی والدین و ابزارهای جلوگیری از سرقت هویت نیز باشد.

9-                 با كودكان خود صحبت كنید
مراقب باشید كه فرزندان شما با افراد هم سن و سال خود در اینترنت ارتباط برقرار نمایند. برای فرزندان كوچك خود در مورد كامپیوتر، اینترنت و اهمیت حفظ امنیت در اینترنت توضیح دهید و نحوه نفوذ هكرها به كامپیوتر آنها و از كار انداختن سیستم را برای آنها شرح دهید. برای آنها در مورد اهمیت عدم افشای اطلاعات شخصی در اینترنت كاملا توضیح دهید و بگویید كه نباید در مورد محل زندگی یا مدرسه خود برای دیگران توضیح دهند. از آنها بخواهید كه فرم­های آنلاین را بدون حضور شما پر نكنند و برای جستجو، موتورهای جستجوی ویژه كودكان مانند Yahoo! Kids را به آنها معرفی كنید.
برای فرزندان بزرگتر خود در مورد ویروس­ها، جاسوس افزارها و هكرها و نحوه كار آنها شرح دهید و به آنها بگویید كه سرقت هویت چگونه اتفاق می افتد. برای آنها توضیح دهید كه هر اتفاقی كه بر روی كامپیوتر می افتد توسط شما قابل بررسی و ردیابی است. به آنها اطمینان بدهید كه در صورت وقوع هر اتفاقی به آنها كمك خواهید كرد. نحوه مسدود كردن كاربران مزاحم را به آنها یاد بدهید. به آنها یادآوری كنید كه افراد آنلاین، به هر حال غریبه هستند.

10-             آگاه باشید
هر چه بیشتر بدانید، از امنیت بیشتری برخوردار خواهید بود. برای این منظور به اخبار امنیتی و به روز رسانی­های امنیتی توجه كنید و مقالات ساده امنیتی را مطالعه نمایید.

 

منبع: مرکز ماهر

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.