تلاش مایکروسافت برای اشغال حجم کمتر حافظه رایانه با ویندوز ۱۰

۱کمیته رکن چهارم – مایکروسافت سعی دارد با تکمیل سیستم‌عامل ویندوز ۱۰، اشغال حافظه داخلی رایانه را به کمترین میزان ممکن برساند.

به گزارش کمیته رکن چهارم،مایکروسافت با انتشار مطلبی در وبلاگ رسمی خود تائید کرد که تلاش دارد حافظه اشغال شده مربوط به ویندوز ۱۰ را کاهش دهد و فضای بیشتری را برای ذخیره داده‌ها خالی بگذارد.

این تغییرات شامل فشرده‌سازی فایل‌های سیستمی ویندوز می‌شود که البته مایکروسافت در جریان عرضه پیش‌نمایش Windows ۱۰ Preview build ۹۸۷۹ توضیحی در این مورد نداد.

روش بازیابی اطلاعات مبتنی بر imageهای موجود از دیگر تغییراتی است که مایکروسافت در برنامه خود قرار داده است. تغییرات مذکور منجر به این می‌شود که فایل‌های سیستمی ویندوز تا ۴۵ درصد حافظه کمتری را به خود اختصاص دهند.

قانون مور (Moore) برای ۱۵ سال متوالی مهم‌ترین اصل برای اشغال حافظه داخلی مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز بوده است. هر نسخه جدیدی که از ویندوز عرضه می‌شد نیاز به اشغال حافظه بیشتری داشت و در مقابل، ظرفیت هارددیسک‌ها افزایش می‌یافت و لذا این مسئله چندان مهم تلقی نمی‌شد سپس همه چیز تغییر کرد و به‌تدریج حافظه‌های جامد جایگزین دیسک‌های قدیمی شدند.

هم‌زمان با رونمایی از ویندوز ۷ نوت‌بوک‌های پیشرفته مبتنی بر حافظه‌های جامد(SSD) روانه بازار شدند و کم‌کم فناوری در این حافظه‌ها پیشرفت کرد و در مقابل قیمت آنها نسبت به هارددیسک‌ها بسیار بالا بود. در حال حاضر قیمت حافظه‌های SSD سال به سال کمتر می‌شود اما در شرایطی که کاربران به‌ازای هر یک گیگابایت آنها باید هزینه پرداخت کنند، میانگین قیمت آنها همچنان گران است.

شرکت مایکروسافت برای حل کردن این مشکلات دو استراتژی جدید را در ویندوز ۱۰ دنبال می‌کند. نخست آنکه ویندوز می‌تواند به صورت کارآمد فایل‌های سیستمی را کاهش دهد که به گفته مایکروسافت، این اتفاق باعث می‌شود در سیستم‌های ۳۲ بیتی تا ۱.۵ و در سیستم‌های ۶۴ بیتی تا ۲.۶ گیگابایت حافظه خالی بیشتری وجود داشته باشد.

روش دوم که اهمیت بیشتری دارد این است که ویندوز ۱۰ در پی اقدام متفاوتی برای بازیابی Imageها که فضای زیادی اشغال می‌کنند، است. این اتفاق باعث می‌شود بین ۴ تا ۱۲ گیگابایت از حافظه داخلی رایانه خالی شود.

منبع : همکاران سیستم

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.