بررسی امنیت یك وب سایت

نمی‌توان از یك وب سایت بازدید كرد و امیدوار بود كه آن وب سایت امن است. حتی وب سایت‌های شناخته شده و معروف می‌توانند مورد سوء استفاده قرار بگیرند و برای عرضه ویروس‌ها و اشكال دیگری از بدافزارها استفاده شوند. هر زمانی‌كه یك صفحه وب از شما اطلاعات حساسی را می‌پرسد، شما باید قادر به تشخیص امنیت آن سایت باشید. توانایی شناسایی یك اتصال امن به صفحات وب بسیار مهم است.

سایت CNet در مقاله ای به معرفی تعدادی از سرویس­های رایگان برای بررسی امنیت یك سایت پرداخته است. اگرچه این سرویس­ها به طور صد در صد نتیجه قطعی به همراه ندارند، اما تا حدی می­توانند سایت­های امن و ناامن را برای كاربران تفكیك نمایند. این مقاله توضیح می‌دهد كه چگونه می‌توانید قبل از مشاهده یك وب سایت، امنیت آن را بررسی كنید.

مقدمه

آیا شما دچار سرقت هویت شده‌اید؟ شما از هر سیستمی اعم از مكینتاش، ویندوز، لینوكس، iOS یا اندروید استفاده كنید، یك احتمال بسیار قوی وجود دارد كه شخصی به منظور به دست آوردن اطلاعات شخصی شما، یك ایمیل یا یك پیغام متنی را برایتان ارسال كند. بهترین توصیه ای كه می‌توانیم پیشنهاد كنیم استفاده از یك مرورگر هوشمند است. این بدان معناست كه شما باید همیشه قبل از وارد شدن به سیستم، آدرس URL سایت بانكی، سایت شبكه اجتماعی و سایت ایمیل خود را به دقت بررسی كنید. اكثر مرورگرها از جمله فایرفاكس، كروم و اینترنت اكسپلورر، اكنون حاوی یك تغییر رنگ در سمت چپ نوار ابزار هستند تا نشان دهند كه سایت مورد نظر به عنوان یك سایت معتبر تایید شده است. این فكر خوبی است كه همیشه آدرس را به صورت دستی در نوار آدرس تایپ كنیم و هرگز لینك‌ها را از طریق ایمیل دنبال نكنیم. هم‌چنین استفاده از HTTPS به جای HTTP یك ایده خوب است، اگرچه HTTPS از خطا و شكست محفوظ نیست.

سرویس‌های بررسی آنلاین رایگان وب‌‌سایت

برخی از آنتی ویروس‌ها امكاناتی برای حفاظت از شبكه را فراهم می‌كنند كه امن بودن یك فایل یا یك وب سایت را بررسی می‌كنند. افزونه های مرورگر نیز عامه پسند هستند، زیرا به كاربران هشدار می‌دهند كه این صفحه مضر است یا نه. اكثر مرورگرها هر سایت مضر یا دانلودهای ناامن را مسدود می‌كنند. اما در ادامه مطلب، شما با سرویس‌های آنلاینی آشنا می‌شوید كه امن بودن یك وب سایت یا میزبانی یك وب سایت از بدافزار را بررسی می‌كنند. این سرویس‌ها را به bookmark یا favorite مرورگر خود اضافه كنید تا در آینده هر زمان كه خواستید یك وب سایت را مشاهده كنید، ابتدا از این سرویس‌ها برای بررسی امن بودن آن وب سایت استفاده كنید تا سیستم شما با مشكلی مواجه نشود و آسیب نبیند:

·         Google Safe Browsing: این سرویسی است كه توسط گوگل ارائه شده است. تنها آدرس URL را به جای كلمه Example در انتهای آدرس زیر وارد كنید.

http://google.com/safebrowsing/diagnostic?site= Example
مثال:

http://google.com/safebrowsing/diagnostic?site=certcc.ir
http://google.com/safebrowsing/diagnostic?site=www.certcc.ir

·         HpHosts Online: استیو برن این سرویس را برای مشاهده این‌كه سایت مورد نظر تحت عنوان بدافزار یا سایت سرقت هویت فهرست شده است یا نه، ایجاد كرده است.

·         LinkScanner Online: اگر سایتی مضر باشد، كدهای مخربی در خودش پنهان كرده باشد یا مورد سوء استفاده قرار گرفته باشد، شما نیز می‌توانید از این سرویس استفاده كنید.

·         Norton Safe Web: سرویسی است كه توسط شركت امنیتی سایمانتك ارائه شده است تا امن بودن یا نبودن یك سایت را بررسی كند. لینك‌های خطرناك در یك فایل فهرست شده‌اند، ولی قابل كلیك كردن نمی باشند. كاربران می‌توانند بررسی‌های خودشان را اضافه كنند. اگر سایتی به عنوان سایت خوب یا مضر شناخته نشد، آن‌ها می‌توانند ارزیابی خودشان از آن سایت را به فایل اضافه كنند.

·         McAfee SiteAdvisor: امن بودن یك سایت یا داشتن بدافزار را برسی می‌كند.

·         sURL: یكی دیگر از سرویس‌های رایگان از استیو برن است. اگر سایت به عنوان بدافزار شناخته شود یا در پایگاه داده HpHosts لیست شده باشد، شما نمی‌توانید یك تغییر مسیر URL را ایجاد كنید.

·          Lookout Mobile Security: لینك‌های مخرب را بر روی دستگاه‌های اندورید مسدود می‌كند.

·         Mobilation Android app: لینك‌های مخرب را بر روی دستگاه‌های اندورید مسدود می‌كند.

بسیاری از مجموعه های امنیتی برای بررسی لینك‌هایی كه شما بر روی آن‌ها كلیك می‌كنید، با افزونه های مرورگر همراه هستند و این افزونه ها در مورد اسكن كردن نتیجه جستجو و اضافه كردن آیكون‌هایی برای نمایش امنیت یك لینك، نسبتا خوب كار می‌كنند. قبل از آن‌كه یك فایل را دانلود كنید، ممكن است بخواهید یكی از سرویس‌های زیر را به عنوان افزونه به مرورگر خود اضافه نمایید:

·         Dr.Web Link checker: این سرویس كه به صورت رایگان در دسترس است، بر روی مرورگرهای فایرفاكس، اینترنت اكسپلورر و اپرا نصب می‌شود. تنها بر روی یك لینك دانلود كلیك راست كنید و اجازه دهید تا این سرویس بررسی كند كه آیا فایلی را كه می‌خواهید دانلود كنید امن است یا نه.

·          Google Safe Browsing: افزونه برای مرورگر فایرفاكس.

·         Windows Internet Explorer 8: این مرورگر یك فیلتر صفحه هوشمند دارد كه بررسی می‌كند آیا سایت مورد نظر یك سایت سرقت هویت است یا این‌كه فایلی را كه دانلود می‌كنید یك فایل مخرب است یا نه.

·         AVG LinkScanner (download for Windows | Mac): یك افزونه رایگان است كه با هر دو سیستم عامل ویندوز و مكینتاش سازگار است.

خلاصه

برای بررسی یك لینك چندین سرویس وجود دارد. برای شروع Google Safe Browsing سرویس خوبی است، ولی hphosts در مقایسه با آن اطلاعات جزئی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. دو سرویس عالی دیگر Norton Safe Web از شركت سایمانتك و Unmasked parasites است. افزونه AVG LinkScanner با هر دو سیستم عامل ویندوز و مكینتاش سازگار بوده و دانلود آن رایگان است. دو سرویس Mobilation Android app یا Lookout Mobile Security نیز لینك‌های مخرب را بر روی دستگاه‌های اندورید مسدود می‌كنند و دانلود آن‌ها رایگان است.

منبع: مرکز ماهر

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.