پیشگیری از دانلود بدافزارها و تبلیغ افزارها

هر روز مجرمان كامپیوتری راه‌های جدیدی را برای فریب دادن ما پیدا می‌كنند تا ویروس‌ها، نرم افزارهای ثبت كننده ضربات صفحه كلید، تبلیغ افزارها و نرم افزارهای دیگری كه برای سرقت اطلاعات شخصی، جاسوسی یا آزردن ما در نظر گرفته شده اند، دانلود كنیم. اما پیشگیری از دانلود بدافزار نباید چندان پیچیده باشد. چند احتیاط ساده می‌تواند كامپیوتر ما را عاری از آلودگی نگه دارد.

آخرین نسخه از نرم افزارهایی كه استفاده می‌كنید را دریافت نمایید

امنیت كامپیوتر با سیستم عامل شروع شده و پایان می‌یابد. اگر شما از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌كنید، آن را به ویندوز 7 ارتقاء دهید. قانون ارتقاء به آخرین نسخه برای نسخه های قدیمی‌تر سیستم عامل‌هایMac OS X ، لینوكس و اندروید سختگیری كمتری دارد، اما ویندوز xp و ویندوز ویستا باید ممنوع در نظر گرفته شوند.

در مرحله بعد، اطمینان حاصل كنید كه نرم افزارها به طور خودكار به روز رسانی می‌شوند. در گذشته توصیه می‌شد كه به روز رسانی‌های ویندوز به طور خودكار دانلود شوند، اما بهتر است ابتدا بررسی گردد كه خود این به روز رسانی‌ها باعث ایجاد مشكل نمی‌شوند، سپس به صورت دستی نصب گردند.

شانس صدمه زدن به كامپیوتر شما توسط به روز رسانی ویندوز به مراتب كمتر از توانایی بالقوه یك آلودگی به دلیل عدم اعمال یك به روز رسانی امنیتی مهم است. زمانی به روز رسانی‌های خودكار آزاردهنده است كه پس از اعمال آن‌ها به راه‌اندازی مجدد نیاز باشد و در كار شما وقفه ایجاد كنند، اما این زمان‌های برنامه ریزی نشده قطعا هزینه كمتری نسبت به پرداخت هزینه برای بازیابی ایمنی سیستم دارند.

بررسی این موضوع كه ویندوز و نرم افزارهای امنیتی به روز هستند یا خیر، بسیار راحت است. كافی است نگاهی به نواحی اخطار بیاندازید و آیكون‌هایی را كه تیك قرمز دارند و یك مشكل را نشان می‌دهند، مشاهده كنید. برای بررسی تنظیمات امنیتی در ویندوز 7، بر روی آیكون پرچم در ناحیه اخطار كلیك كنید و گزینه Open Action Center را انتخاب نمایید. بر روی فلش مقابل Security كلیك نمایید تا تنظیمات امنیتی را ببینید.

در ویندوز 7، گزینه Action center، تنظیمات امنیتی جاری سیستم شامل فایروال، به روز رسانی‌های ویندوز، آنتی ویروس و حفاظت در برابر جاسوس افزار را نشان می‌دهد.

مراقب ایمیل‌های سرقت هویت باشید

در پیام‌های دریافتی، بر روی لینك‌ها و دانلود فایل پیوست كلیك نكنید، مگر آن‌كه منتظر دریافت آن‌ها باشید. این امر را حتی برای پیام‌هایی كه به نظر می‌رسند از طرف شخصی است كه وی را می‌‌شناسید و به او اعتماد دارید، در نظر بگیرید. سارقان هویت اغلب دسترسی به لیست­های تماس افراد را بدست می‌آورند و از طرف حساب‌های به سرقت رفته، پیام‌هایی به همراه لینك‌ها و پیوست­های مخرب ارسال می‌كنند.

اگر فكر می‌كنید كه حساب ایمیل شما هك شده است، با استفاده از یك برنامه ضد بدافزار دیگر به غیر از برنامه ای كه برای حفاظت دائمی سیستم از آن استفاده می‌كنید، یك اسكن كامل بر روی سیستم انجام دهید. به عنوان یك پیشنهاد می‌توانید از ضد بدافزار رایگان Malwarebytes استفاده كنید. پس از آن كه اطمینان حاصل شد ماشین شما عاری از بدافزار است، رمز عبور حساب ایمیل خود را تغییر دهید.

مواظب دانلودهای پنهان باشید

هر كسی كه به طور منظم از كامپیوتر شخصی استفاده می‌كند، می‌داند كه هشدارها و اعلام خطرها غالبا به صورت پاپ آپ‌های غیرمنتظره هستند. حتی با وجود مسدود كننده های پاپ آپ در مرورگرها، باز هم با پنجره های ناخواسته ای كه ما را به سایت‌های مختلف هدایت می‌كنند مواجه می‌شویم. بسیاری از ما به سادگی بر روی هر دكمه ای كه ظاهر می‌شود كلیك می‌كنیم تا پاپ آپ‌ها را ببندیم و بعد از آن به كار خود بازگردیم.

تولیدكنندگان بدافزار بر این امر تكیه می‌كنند كه افراد ابتدا بر روی یك لینك كلیك می‌كنند و سپس در مورد آن فكر می‌كنند. حتی سایت‌های به ظاهر معتبر ممكن است بازدیدكنندگان را برای كلیك بر روی لینك‌های دانلود مخرب فریب دهند.

یك راه برای اطمینان از این‌كه تنها نرم افزاری را كه می‌خواهید و به آن احتیاج دارید، دانلود می‌كنید، این است كه آن نرم افزار را از مبداء اولیه یا از سایت‌هایی كه نزدیك به مبداء اولیه است، دانلود نمایید. نرم افزار امنیتی شما باید تمامی فایل‌هایی را كه دانلود می‌كنید به طور خودكار اسكن كند، اما قبل از كلیك كردن برای بازكردن یك فایل یا نصب یك برنامه، توجه بیشتری داشته باشید، فولدر مورد نظر را باز كنید( فولدری كه آن را دانلود كرده اید)، بر روی فایل اجرایی آن كلیك راست كنید، و گزینه ای را انتخاب كنید كه این فایل را با استفاده از نرم افزار امنیتی اسكن می‌كند.

 

قبل از بازكردن یك فایل دانلود شده یا نصب یك برنامه، فایل را با استفاده از نرم افزار امنیتی موجود در كامپیوتر شخصی خود اسكن كنید. 

گاهی اوقات بی­خطرترین راه آن است كه هنگامی كه یك پنجره پاپ آپ به طور غیرمنتظره باز شد، بر روی آن كلیك نكنید. برای بستن پنجره های پاپ آپ، بدون كلیك كردن باید كلیدهای Ctrl+F4 را فشار دهید. برای ایمنی بیشتر در برخورد با یك بدافزار بالقوه، برای بستن مرورگر خود كلید های Alt+F4 را فشار دهید. اگر مجبور شدید، تمامی سربرگ‌ها را ببندید و آن‌ها را ذخیره نكنید تا از بازشدن مجدد آن‌ها، زمانی كه مرورگر را راه اندازی مجدد می‌كنید، جلوگیری كنید.

یك برنامه حتی زمانی‌كه مطمئن به نظر می‌رسد، پس از شروع به استفاده می‌تواند به یك برنامه مخرب تبدیل شود. به همین دلیل بهتر است تا زمانی‌كه مطمئن شوید می‌خواهید آن برنامه را نگه دارید، اطلاعات شخصی بیشتر از آن‌چه نیاز است را ارائه نداده و ثبت نكنید.

اگر احتمال می­دهید كه از یك برنامه كاربردی رایگان دیگر استفاده نخواهید كرد، پس از استفاده آن را از روی سیستم حذف نمایید. شما همیشه می‌توانید جدیدترین نسخه یك نرم افزار را، وقتی كه می‌خواهید دوباره از آن برنامه استفاده كنید، دانلود نمایید. این كار رویكرد بهتری در مقایسه با استفاده از یك نسخه غیر امن و تاریخ گذشته است.

 

منبع: مرکز ماهر

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.