امنیت بیشتر سیستمهای Mac در شش گام

اغلب كاربران بدون توجه به امنیت خود از سیستم­های Mac استفاده می­كنند، ولی همان­طور كه در سال­های اخیر مشاهده كرده ایم، حملاتی كه سیستم­های Mac را هدف می­گیرند در حال افزایش هستند. نكات زیر به شما كمك خواهند كرد كه در برابر حملات افراد خرابكار و بدافزارها از خود محافظت نمایید.

1-     از یك مجموعه امنیتی استفاده كنید.

این مهم است كه یك مجموعه امنیتی بر روی سیستم Mac خود داشته باشید، چراكه این نرم افزارها دانلودهای drive-by خودكار را كه وب سایت­های امن را مبتلا می­كنند، مسدود می­سازند. همچنین این نرم افزارها درصورتی­كه كاربری وارد یكی از این سایت­ها گردد و درصورت تلاش سایت برای نصب چیزی، به وی هشدار می­دهند. حدود 70 درصد از 100 وب سایت برتر انتشار بدافزار، به طور ناآگاهانه اقدام به انتشار بدافزار می­نمایند. بدافزار Flashback دارای یك قطعه كد بود كه درصورت كشف یك مجموعه امنیتی بر روی سیستم، نصب خود را متوقف می­ساخت. استفاده از یك برنامه امنیتی، كاری منطبق بر باور عمومی است. شما می­توانید برنامه امنیتی خود را طوری تنظیم كنید كه هفته ای یك­بار سیستم شما را اسكن كند و در سایر اوقات نیز در پس زمینه از سیستم شما محافظت نماید.

گزینه های رایگان و پولی مختلفی در این مورد وجود دارند كه از جمله آنها می­توان به Avast، Sophos، ClamXav، Kaspersky و Intego اشاره كرد.

اگر اجرای یك مجموعه كامل امنیتی برای شما كار سختی است، حداقل از یك ابزار مرورگر كه لینك­ها را پیش از بار كردن آنها چك می­كند تا از امنیت آنها اطمینان حاصل كند، استفاده نمایید. در این مورد AVG LinkScanner می­تواند گزینه مناسبی باشد.

2-     مجوزهای Admin را قفل كنید.

حساب كاربری پیش فرضی كه بر روی سیستم Mac شما ایجاد می­شود، حساب كاربری Administrator است كه می­تواند توسط خرابكاران برای به دست آوردن حقوق دسترسی كاربر Admin و صدمه زدن به سیستم شما مورد سوء استفاده قرار گیرد. یك راه حل ساده این است كه یك حساب كاربری عادی برای استفاده های روزمره خود مانند ایمیل، مرور وب، گوش دادن موسیقی و تماشای ویدئو ایجاد نمایید. فقط زمانی از حساب Admin خود استفاده كنید كه به آن نیاز دارید.

3-     نرم افزارهای خود را همیشه به روز نگه دارید.

اطمینان حاصل كنید كه به روز رسانی نرم افزاری (Software Update) شما كار خود را به خوبی انجام می­دهد. برنامه ها به ندرت به طور ناگهانی به روز می­شوند، بنابراین همواره اطمینان حاصل كنید كه آخرین نسخه های برنامه های خود را دریافت كرده اید، چراكه ممكن است این نسخه ها حاوی وصله های امنیتی باشند. این مسأله شامل آخرین اصلاحیه های امنیتی تولید كنندگان نرم افزارها و نیز خود Apple می­گردد.

4-     درصورت امكان، Adobe Reader را از سیستم خود حذف كنید.

Adobe در گذشته به شكل آزار دهنده ای در مورد اصلاح حفره های امنیتی Reader كند بوده است. البته اكنون این مسأله كمی بهتر شده است، ولی حالا كه سیستم­های Mac جدید قادر هستند اغلب وظایف خواندن PDF را خود انجام دهند، چرا ریسك استفاده از Reader را بپذیریم؟ ویژگی Preview در سیستم­های Lion باید بتواند به اغلب نیازهای PDF شما پاسخ دهد، بنابراین درصورتی­كه نسخه 10.7 سیستم عامل OS X یا نسخه های پس از آن را اجرا می­كنید، می­توانید Adobe Reader را با خیال راحت از سیستم خود حذف نمایید. اما اگر مجبور به استفاده از Adobe Reader هستید، حتما اطمینان حاصل كنید كه همیشه از آخرین نسخه آن استفاده می­كنید.

5-     از شر جاوا و فلش خلاص شوید.

این نكته ممكن است شامل حال شما نشود، به خصوص اگر برنامه ای مانند Adobe’s Creative Suite را اجرا می­كنید كه در مورد برخی وظایف خود متكی به جاوا است. ولی اگر شما از سیستم Mac خود بیشتر برای مرور وب، كارهای رسانه ای و یا ایجاد سند استفاده می­كنید و نیز علاقه مند به استفاده از ابزارهای ایجاد محتوای Apple هستید، احتمالا می­توانید جاوا و فلش را بدون نگرانی از سیستم خود حذف نمایید.
این مسأله همچنین می­تواند به معنای استفاده از مرورگر Google Chrome نیز باشد كه تنها مرورگری است كه فلش را به صورت داخلی داراست. گوگل مرورگر Chrome را به طور مرتب به روز رسانی می­نماید و این مرورگر، شهرت خوبی در زمینه اصلاح مشكلات امنیتی به محض شناسایی آنها به دست آورده است.

شما می­توانید جاوا را با رفتن به فولدر Applications و سپس Utilities، و حذف علامت­های مربوط به نسخه های جاوا در سربرگ General غیرفعال كنید.

6-     كلمات عبور خود را كنترل كنید.

برخلاف مایكروسافت، Apple یك ابزار قابل اطمینان برای مدیریت كلمات عبور به نام Keychain به كاربران خود ارائه می­دهد. تا جایی كه ممكن است از كلمات عبور قوی و محكم استفاده كنید. این به معنای استفاده از كلمات عبوری است كه تصادفی بوده و از چند كلمه تشكیل شده اند كه با فاصله از هم جدا می­شوند. درصورتی­كه می­خواهید از همگام سازی كلمات عبور برای چند سیستم و دستگاه استفاده كنید، 1Password و LastPass قابل توصیه هستند.

گام­های دیگری نیز برای امن كردن سیستم­های Mac وجود دارند، مانند استفاده از یك كنترل فایروال یا استفاده از ابزار داخلی رمزگذاری دیسك برای محافظت از داده ها كه در مواردی كه به امنیت بیشتری نیاز دارید می­توانید از آنها استفاده كنید.

منبع: مرکز ماهر

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.