معایب و مزایای استفاده از به‌خاطرسپاری رمز عبور در مرورگرهای اینترنتی

۱کمیته رکن چهارم – استفاده از  قابلیت “Remember Passwords”در مرورگرها در کنار افزودن سرعت کار و جلوگیری از اتلاف وقت، نیاز به رعایت یکسری اصول امنیتی نیز دارد.

به گزارش کمیته رکن چهارم،کاربران بسیاری در سراسر جهان بنا به حیطه شغلی یا استفاده روزمره خود، جهت ورود به حساب کاربری، ایمیل، سیستم‌های مدیریت اینترنتی و … ناگزیرند گذرواژه‌های بسیاری را در ذهن خود بسپارند و در بدترین شرایط گاهی آنها را از خاطر ببرند.

تمامی مرورگرهای اینترنتی برای سهولت کاربران از ویژگی کاربردی تحت عنوان “Remember Passwords” استفاده می کنند. استفاده از این قابلیت در مرورگرها کمک بسزایی در سرعت کار و جلوگیری از اتلاف وقت خواهد داشت؛ از این طریق کاربران تنها با فشردن یک کلیک، بدون واردسازی مکرر گذرواژه‌ها وارد حساب کاربری خود می شوند.

علاوه بر این، کاربران خانگی و کارمندان یک سازمان، دیگر دغدغه فراموشی گذرواژه‌های خود را نخواهند داشت. مرورگرهای اینترنتی طوری تنظیم شده‌اند که کاربر به‌محض وارد‌سازی یک گذرواژه جدید در بالای نوار آدرس، گزینه‌ای مانند “Remember Password” را به نمایش درآورند تا کاربر با کلیک بر روی آن در دفعات بعدی نیازی به واردسازی مجدد آن نداشته باشد.

بر اساس گزارش شرکت پاندا سکیوریتی اسپانیا، تولید کننده محصولات امنیت خانگی و تحت شبکه، استفاده صحیح از ویژگی‌های موجود در مرورگرهای اینترنتی حتی می‌تواند در بالاتر بردن سطح امنیت گذرواژه کاربران مؤثر باشد؛ چراکه با وارد نکردن گذرواژه‌ها به‌صورت مکرر می‌توان از بدافزار های Key Logger نیز خلاص شد اما در مقابل می‌تواند یک آسیب جدی برای امنیت گذرواژه کاربران باشد.
اولین نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که تمامی گذرواژه‌های به‌خاطر سپرده مرورگر در محلی ذخیره می‌شود که دسترسی به آنها غیرممکن نیست. به‌عنوان مثال، مرورگر گوگل کروم که از محبوبیت نسبتاً بالایی برخوردار است تمامی گذرواژه‌های به‌خاطر سپرده را با ورود به آدرس chrome://settings/passwords/ به نمایش می‌گذارد.

گذرواژه‌ها تا زمانی که رمزنگاری شده و در یک پوشه مخفی نگه‌داری شوند احتمالاً امن خواهند بود اما نباید فراموش کرد که دسترسی به آنها از طریق یک بدافزار نه چندان پیشرفته نیز امکان‌پذیر است. از طرفی، تمامی گذرواژه‌ها روی یک سیستم رایانه‌ای ذخیره می‌شود؛ بنابراین کاربران دیگری که به آن سیستم دسترسی داشته باشند، عملاً به تمامی حساب‌های کاربری شما دسترسی خواهند داشت.

شرکت پاندا سکیوریتی به تمامی کاربران اینترنتبرای بالاتر بردن امنیت گذر‌واژه‌ها توصیه می‌کند که در رایانه‌های عمومی مانند کتابخانه‌ها، کافی نت‌ها، مراکز پژوهشی و … به هیچ عنوان گذرواژه خود را در مرورگر بخه‌اطر نسپارند و پیشنهادی را که به‌طور پیش‌فرض از مرورگر دریافت می‌شود،نادیده بگیرند.

آنها پیشنهاد می‌کنند که کاربران از انتخاب گذرواژه‌های ساده و یکسان شدیداً خودداری کنند چراکه در این‌صورت به سرقت رفتن آنها ساده‌تر خواهد بود. همچنین کاربران باید پیوسته گذر‌واژه‌های خود را در بازه‌های روزانه یا هفتگی تغییر دهند.

این کارشناسان توصیه می‌کنند که کاربران سیستم خود را به یک ضدویروس مطمئن و قدرتمند مجهز کنند؛ بدافزار‌های جاسوسی که به‎منظور سرقت اطلاعات محرمانه و گذرواژه‌ها طراحی می‌شوند، اکثراً توسط برنامه‌های امنیتی مسدود و حذف خواهند شد. در صورت استفاده از ضد ویروس باید حتماً روزانه آن را به‌روز رسانی کرد تا بدافزارهای جدید نیز توسط ماژول‌های حفاظتی ضدویروس، قابل شناسایی باشند.

مرجع : ایمن رایانه پندار

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.