دستگاههای خود را پیش از دور انداختن پاكسازی كنید

اگر قصد دارید كامپیوتر، تلفن هوشمند یا رایانه لوحی خود را دور بیندازید، هدیه دهید یا اینكه به فروش برسانید، یك مشكل بزرگ وجود دارد كه ممكن است به آن توجه نكنید: اگر شما داده های موجود بر روی این دستگاه ها را به خوبی پاك نكنید، ممكن است قربانی حملات سرقت هویت گردید. پاك كردن فایل­ها با ابزارهای معمول سیستمی این تهدید را برطرف نمی­كند. بلكه باید كار پاكسازی دستگاه خود را بسیار عمیق­تر و با دقت بیشتری انجام دهید. در این مقاله به چگونگی انجام این كار می­پردازیم.

پاكسازی تلفن­های موبایل، تلفن­های هوشمند و رایانه های لوحی

تلفن­های هوشمند و رایانه های لوحی كل زندگی شما شامل لیست­های تماس، ایمیل­ها، ركوردهای تلفن­هایی كه زده اید و تلفن­هایی كه به شما شده است، اطلاعات رسانه های اجتماعی و … را در یك بسته كوچك قرار می­دهند. بنابراین بسیار مهم است كه اطمینان حاصل كنید كه سایرین قادر نیستند به این اطلاعات دسترسی پیدا كنند.
یك راه حل برای این مشكل این است كه برنامه ها و اطلاعات تماس خود را یكی یكی حذف نمایید، ولی احتمال انجام این كار به صورت موثر تقریبا نزدیك به صفر است. شما باید به نحوی تلفن خود را به طور كلی ریست نموده، داده های آن را حذف كرده و آن را به تنظیمات پیش فرض كارخانه بازگردانید.
نحوه انجام این كار به نوع سیستم عامل و همچنین گاهی به دستگاه شما بستگی دارد. دستوراتی كه در این مقاله ارائه می­گردد، دستوراتی عمومی است كه باید در مورد اغلب دستگاه­ها كارساز باشند ، اما به هر حال بهتر است به راهنمای دستگاه خود نیز نگاهی بیندازید تا از كار خود مطمئن شوید.

اندروید

برای نسخه های پیش از اندروید 4.0، كلید Menu را از اسكرین Home فشار داده و Settings/Privacy/Factory data reset را انتخاب نمایید. با این كار هشداری به شما نمایش داده خواهد شد. در این هشدار بر روی Reset phone كلیك كنید. همچنین اگر كارت SD در تلفن خود دارید (و نمی­خواهید از داده های آن در تلفن بعدی خود استفاده نمایید)، اطمینان حاصل كنید كه گزینه Erase SD card را نیز انتخاب كرده باشید.

برای اندروید 4.0 یا نسخه های پس از آن، به بخش Settings رفته و به دنبال Backup and reset بگردید. آن را انتخاب كرده و سپس در صفحه بعدی، بر روی Factory data reset كلیك كنید. در این مرحله با یك پنجره هشدار با فهرستی از حساب­های كاربری كه در حال حاضر داخل آنها هستید مواجه می­گردید.

iOS

به بخش Settings/General/Reset رفته و Erase all Content and Settings را انتخاب كنید. (این كار مخصوص iOS نسخه 5 است. ممكن است این پروسه برای سایر نسخه های این سیستم عامل تا حدی متفاوت باشد.)

Windows Phone 7

به اسكرین Home رفته و بر روی Application Menu Key كلیك كنید. سپس Settings/ System/About/ را انتخاب كرده و بر روی دكمه Reset your phone ضربه بزنید.

بلك بری

به بخش تنظیمات Options/Security options/General settings رفته و بر روی منو ضربه بزنید. سپس گزینه Wipe Handheld را انتخاب نمایید.

پاكسازی درایو سخت كامپیوتر

حذف كردن فایل­ها و برنامه ها و سپس پاك كردن تمامی داده ها از سطل آشغال (Recycle Bin) برای كسی كه قصد دارد كامپیوتر خود را دور بیندازد كار تقریبا بیهوده ای است. می­توان گفت كه هركسی می­تواند به سادگی و با استفاده از ابزارهای معمول در دسترس، داده هایی را كه به این روش پاك شده اند بازیابی نماید. حتی اگر شما درایو سخت خود را فرمت مجدد كنید، باز هم اگر كسی بخواهد می­تواند داده های پاك شده آن را مجددا بازیابی نماید.

این موضوع می­تواند یك مساله جدی باشد. در سال 2003، دو دانشجوی تحصیلات تكمیلی در آزمایشگاه علوم كامپیوتر دانشگاه ام آی تی، 158 درایو سخت استفاده شده را از eBay و سایر منابع خریداری نمودند.
در این میان فقط داده های 12 درایو به خوبی پاك شده بودند. اگرچه نزدیك به 60 درصد از این درایوهای سخت مجددا فرمت شده بودند و بر روی حدود 45 درصد از آنها هیچ فایلی موجود نبود (این درایوها حتی نمی­توانستند بر روی یك كامپیوتر نصب گردند)، اما این دانشجویان توانستند با استفاده از یك سری ابزارهای خاص، داده های آنها را بازیابی نمایند. آنها بیش از 5000 شماره كارت اعتباری، ركوردهای مالی شخصی و شركتی، ركوردهای پزشكی و ایمیل­های شخصی را كشف كردند.

اما شما برای حفظ امنیت داده های خود چه كاری می­توانید انجام دهید؟ از یك برنامه پاكسازی دیسك (به خصوص برنامه ای كه مورد تایید استانداردها باشد) استفاده نمایید. این برنامه ها كل درایو سخت شما را چندین بار با داده های مختلف بازنویسی می­كنند و این اطمینان را ایجاد می­نمایند كه داده های اصلی به هیچ عنوان قابل بازیابی نیستند. در صورت استفاده از این برنامه ها صبور باشید، چرا كه ممكن است پاكسازی كل درایو سخت شما چندین ساعت به طول بینجامد.

در صورتی­كه از Mac استفاده می­كنید، می­توانید از Disk Utility كه بر روی سیستم­های اپل جاسازی شده است استفاده كنید (این ابزار را می­توانید در فولدر Applications/Utility بیابید). همچنین می­توانید از برنامه های متفرقه نیز برای این كار استفاده كنید. این برنامه ها محتویات یك فایل را چندین بار بازنویسی می­نمایند و درایو سخت محلی، درایوهای سخت شبكه و درایوهای CD را كاملا پاكسازی می­كنند.

اكنون می­توانید با آسودگی خاطر، دستگاه خود را به فروش رسانده، هدیه داده و یا دور بیندازید.

منبع: مرکز ماهر

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.