راهکارهای کسپرسکی برای حفظ امنیت سایبری فرزندان

۱کمیته رکن چهارم – بسیاری از والدین نگران تهدایدت سایبری هستند که فرزندان‌شان را تهدید می‌کند و از همین رو شرکت امنیتی کسپرسکی راهکارهای مناسبی را در این زمینه به آنها پیشنهاد می‌دهد.

به گزارش کمیته رکن چهارم،فناوری اطلاعات می‌تواند به حفظ امنیت فرزندان در فضای آنلاین کمک کند و شرکت کسپرسکی، ابزارهای متعددی را برای حفظ امنیت سایبری فرزندان به‌هنگام استفاده از گوشی و تبلت ارائه کرده است. این ابزارها وب‌ سایت‌های خطرناک و مخرب را به‌صورت خودکار مسدود ساخته، سایت‌های ناخواسته را فیلتر کرده و گزارش مفصلی را از برنامه‌های نصب شده توسط فرزندان در اختیار والدین قرار می‌دهند. از ابزارهای ویژه و مفید کسپرسکی برای دستگاه‌های همراه می‌توان به Safe Browser برای iOS و WindowsPhone که ابزاری رایگان است، کسپرسکی اینترنت سکیوریتی اندروید و همچنین محصول کسپرسکی اینترنت سکیوریتی، مولتی دیوایس ۲۰۱۵ که ابزارهای ویژه‌ای برای اندروید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اشاره کرد.

بر اساس بررسی انجام شده توسط شرکت امنیتی کسپرسکی و شرکت تحقیقات بازار B۲B International، فرزندان ۲۲درصد از شرکت‌کنندگان در طول یک‌سال قربانی چند تهدید سایبری شده بودند. این موارد امنیتی مربوط به شیوع سودجویی‌های سایبری و بی‌احتیاطی‌های کاربران جوان در فضای سایبری یا ورود به سایت‌هایی با محتوای مخرب یا غیراخلاقی می‌شد.

گاهی فرزندان در اینترنت با صفحات و وب‌سایت‌هایی که محتواهایی نامناسب و یا مخرب دارند روبه‌رو می‌شوند و یا تلاش می‌کنند در صفحات گوگل به جستجوی محتوایی خاص بگردند که در نتایج آنها مواردی یافت می‌شود که نه تنها شامل اطلاعاتی نیست که آنها در پی آن بودند بلکه کاملاً نامناسب یا غیراخلاقی است.

شبکه‌های اجتماعی، منبع دیگری است که این فرزندان را در معرض تهدیدات امنیتی گوناگون قرار می‌دهد. کنجکاوی این کاربران نوجوان باعث می‌شود که افراد غریبه و ناشناس را نیز بدون هیچ محدودیتی به لیست دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی اضافه کنند که شاید برخی از این افراد اقدام به فریب و آزار رساندن به کاربران جوان کند و یا ضمن درخواست هوشمندانه‌ اطلاعات محرمانه از آنها سودجویی کنند. بنابر نتایج این بررسی، ۲۱درصد والدین، اطلاعات شخصی یا محرمانه‌ای را که روی دستگاه‌های شخصی‌شان ذخیره شده بوده به‌دلیل سهل‌انگاری یا فعالیت‌های کنترل نشده فرزندان خود از دست داده بودند.

امروزه گوشی‌ها و تبلت‌های مدرن جای کنسول‌های بازی را نیز گرفته و تبدیل به اولین دستگاه بازی و سرگرمی بسیاری از فرزندان شده‌اند که البته برخی از آنها به‌دلیل محتوای خشونت‌آمیز یا غیراخلاقی ممکن است اصلاً برای آنها مناسب نباشد؛ اما مهمتر از این بازی‌ها، امنیت اپلیکیشن‌ها و عدم احتیاط این کاربران جوان در نصب بازی‌ها و اپلیکیشن‌های ناشناس است که شاید از هر جهت مخرب و یا غیرایمن باشد.

هرگز نباید فراموش کرد که برخی از این تهدیدات می‌تواند برای تمامی سنین و کاربران سراسر جهان مخرب باشد. بااین‌حال، کاربران نوجوان ممکن است به‌دلیل تجربه کمتر در معرض این تهدیدات سایبری و امنیتی بیشتری‌ باشند. به‌عنوان مثال، شاید ندانند که یک فایل یا وب سایت تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد و منجر به دانلود فایل‌هایی آلوده و یا هدایت آنها به وب سایت‌های فیشینگ شود.

از همین حیث است که کسب اطمینان از ایمنی و حفاظت دستگاه‌ها در مقابل ویروس‌ها، حملات فیشینگ و یا سایر تهدیدات آنلاین امری حیاتی است به‌ویژه اگر این دستگاه‌ها از پلتفرم اندروید باشند؛ چراکه ۹۹ درصد از بدافزارهای موبایلی برای این پلتفرم نوشته می‌شود.

امروزه اغلب کاربران کودک و نوجوان زمان بسیار زیادی را صرف کار با دستگاه‌های همراه خود می‌کنند. ترفندها و ابزارهای بسیاری وجود دارد که اجازه ایجاد محدودیت‌هایی نظیر محدودیت مدت زمان استفاده‌ فرزندان از گوشی و تبلت یا تنظیم زمان‌های مجاز بودن آنها به استفاده از این گجت‌ها را به والدین می‌دهد. البته مشکل یاد شده تنها با کمک این ابزارها برطرف نمی‌شود.

فرزندان و کاربران جوان برای آنکه دست از این دستگاه‌ها بکشند و زمان کمتری را صرف بازی یا استفاده از آنها کنند، یقیناً باید جایگزینی داشته باشند و این والدین هستند که می‌توانند این جایگزین مناسب و سالم را برای آنها فراهم سازند.

کافی است مدت زمان بیشتری را با فرزندان خود سپری کنند، آنها را با کلاس‌های ورزش و فعالیت‌ها و سرگرمی‌های مشابه مشغول سازند تا زمان کمتری برای بازی و کار با گجت‌های هوشمند باقی بماند. لازم است والدین ضمن رعایت این موارد همواره از آخرین تهدیدات سایبری و اخبار مربوطه مطلع باشند و فرزندان خود را نیز از این اخبار مطلع کنند.

علم به قوانین ابتدایی و جوانب احتیاطی در خصوص فعالیت درست و ایمن در فضای اینترنت و حفظ امنیت اطلاعات شخصی قابل انتشار در فضاهای آنلاین می‌تواند تا میزان قابل توجهی از اتفاقات ناگوار در دنیای صفر و یک جلوگیری کند.
مرجع : کسپرسکی آنلاین

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.