تفاوت رمزنگاری و رمزگذاری در چیست؟

کمیته رکن چهارم – بین رمزنگاری و رمزگذاری روی اطلاعات تفاوت وجود دارد و هرکدام به روش خود از اطلاعات حفاظت می‌کنند.

به گزارش کمیته رکن چهارم،۱این‌روزها با رواج استفاده از رایانه در تمام بخش‌های جامعه نیاز به امنیت آن بیش از پیش احساس می‌شود. هرجا که نیاز باشد اطلاعات به شکل امن نگهداری یا منتقل شود به روش‌های امنیتی مناسبی نیاز است تا این موضوع به شکل صحیحی انجام گیرد و کاربر نسبت به امنیت اطلاعات خود احساس نگرانی نداشته باشد. این امنیت در انواع دستگاه‌های بی‌سیم، دستگاه‌های خودپرداز، همه سامانه‌های مالی و تجاری ضروری است.

به‌گفته کارشناسان اگر کاربری بخواهد اطلاعاتی را برروی رایانه شخصی خود از دسترس افراد دیگر پنهان کند می‌تواند برروی اطلاعات موردنظر رمزی قرار دهد یا اینکه اطلاعاتش را رمزنگاری کند. بین رمزنگاری و گذاشتن رمز روی اطلاعات تفاوت وجود دارد و هرکدام به روش خود از اطلاعات حفاظت می‌کنند.

برای روشن شدن فرق این دو می‌توان از یک مثال استفاده کرد؛ فرض کنید می‌خواهیم نامه‌ای را توسط یک غریبه به دوستی ارسال کنیم. می‌توانیم این نامه را در صندوقی گذاشته و آن را قفل کنیم و بعد صندوق را بفرستیم. در این میان شخص غریبه می‌تواند قفل را شکسته و اطلاعات نامه را بدون اجازه ما بخواند و در نهایت قفل دیگری روی آن بزند. این روش شبیه گذاشتن رمز روی اطلاعات است. در روش دوم، ما اطلاعات نامه را به شکل دیگری در نامه می‌نویسم که فقط برای ما و دوست‌مان قابل فهم است مثلاً از کد مورس یا از اعداد به جای حروف استفاده می‌کنیم. در این صورت نامه برای شخص غریبه قابل فهم نیست و اطلاعات تا حد زیادی امن‌تر از حالت قبل است. این روش همان رمزنگاری است .

برای رمزنگاری در سیستم‌های رایانه‌ای، ابزارهای مختلفی در دسترس است که بسته به ضرورت به ابزار متفاوتی نیاز است.

فرآیندی که در آن پیام یا اطلاعات به شکلی توسط یک الگوریتم رمزنگاری تغییر داده می‌شود که قابل خواندن نیست و فقط توسط کلید رمز تولید شده توسط الگوریتم می‌توان پیغام یا اطلاعات را بازیابی کرد را رمزنگاری یا encryption می‌گویند.

در سیستم‌عامل ویندوز ۷ به بعد در نسخه‌های pro و enterprise ابزاری به شکل پیش‌فرض قرار گرفته به اسم BitLocker که کار رمزنگاری یک یا چند درایو را برای شما به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

از آنجایی که اطلاعات در رمزنگاری تغییر پیدا می‌کنند این فرایند بسته به میزان حجم حافظه درایو طولانی خواهد بود.
مرجع : خبرگزاری ایسنا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.