6 راه ساده حفاظت اطلاعات در رایانه های شخصی

شاید شما مطالب بسیار محرمانه و سری را بر روی رایانه شخصی خود نگهداری نكنید، ولی حداقل فایلها و عكسهایی دارید كه به آنها علاقمندید و از پاك شدن یا تغییر یافتن ناخواسته‌ و ناگهانی آنها اندوهگین می‌شوید، و احتمالاً دوست ندارید این فایلها به دست غریبه ها بیفتد. راه‌های زیادی برای حفاظت از فایلها و فولدرها بر روی رایانه های شخصی وجود دارد كه در اینجا به شش روش مهمتر و عملی‌تر اشاره می‌كنیم:

محافظت در برابر ویروسها و ابزارهای جاسوسی

ویروسها و ابزارهای جاسوسی از طریق ایمیل یا مرورگر وب منتقل می‌شوند. آنها می‌توانند انواع خرابی‌ها از تغییر و حذف فایلها گرفته تا قراردادن اطلاعات در اختیار افراد سودجو را به بار بیاورند. برای مقابله با آنها لازم است یك آنتی ویروس و یك ابزار ضد جاسوسی (Anti-Spyware) را بر روی رایانه خود نصب كرده و مرتب آنها را به روز رسانی كنید.

نصب فایروال اگر معمولاً آنلاین هستید، فایروال به شما كمك می‌كند تا مانع از ورود مزاحمان و دسترسی آنها به رایانه خود شوید. در بیشتر سیستم عاملهای ویندوز یك فایروال پیش فرض نصب شده است، ولی می توانید از فایروالهای دیگری هم استفاده كنید.

به روز رسانی نرم افزارها

زمانی كه یك حفره امنیتی در نرم افزاری كشف می‌شود، شركت تولید كننده‌ آن اصلاحیه ای را منتشر می‌كند كه اگر كاربران آن را دانلود كرده و نصب كنند، مشكل حل می‌شود. لذا همواره نرم افزارهای خود را به موقع به روز رسانی كنید تا ‌دچار مشكلات بعدی نشوید.

تهیه نسخه‌ پشتیبان

هر چقدر هم شما مراقب باشید ممكن است اتفاق بدی برای رایانه یا فایلهای شما رخ دهد، لذا بهتر است عادت كنید مرتباً از فایلها و فولدرهای مهم خود نسخه پشتیبان تهیه كنید. برای این كار راههای مختلفی وجود دارد، مانند ریختن فایلها بر روی CD یا DVD، استفاده از حافظه های فلش یا حتی استفاده از ذخیره سازی آنلاین. همچنین می‌توانید یك هارد دیسك خارجی خریده و اطلاعات خود را به صورت موازی با هارد رایانه بر روی آن ذخیره كنید.

استفاده از رمز عبور

در صورتی كه فایلهایی دارید كه نمی‌خواهید در معرض چشمان كنجكاو دیگران قرار بگیرد، از رمز عبوری قوی برای نام كاربری خود استفاده كنید و عادت كنید زمانی كه مقابل رایانه خود نیستید Log Off كنید.

محافظت از فایلها و فولدرهای شخصی

ابزارهایی وجود دارند كه به شما امكان رمزگذاری بر روی فایلها و فولدرهایتان را می‌دهند تا آنها را در برابر مشاهده و یا تغییر توسط دیگر كاربران محافظت كنند. برای مثال در نرم افزارOffice شما می‌توانید با انتخاب منوی Tools و سپس كلیك بر روی گزینه‌ Protect Document برای فایل خود سطوح دسترسی تعریف كرده و برای دیدن یا ویرایش آن رمزهای جداگانه تعریف كنید.

منبع: مرکز ماهر

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.