چرا باید بیشتر از یک آنتی ویروس داشته باشیم؟

اگر کاربر سیستم‌عامل ویندوز هستید باید از نرم افزار آنتی ویروس استفاده کنید. اما نوع این نرم افزار بسیار اهمیت دارد و گاهی فقط یک نرم افزار پاسخ‌گوی نیاز کاربر نیست. یکی از کارشناسان امنیتی به نام براندون گِرِگ اعتقاد دارد برای داشتن امنیت بهتر باید ترکیبی از ابزار امنیتی مایکروسافت و یک نرم افزار منبع باز یا رایگان امنیتی را روی سیستم خود نصب کنید. دلیل آن را نیز در ادامه برایتان ذکر کرده ایم. 
با اینکه بیشتر کاربران از دو آنتی ویروس به طور همزمان استفاده نمی کنند اما باید بدانید داشتن دو آنتی ویروس روی کامپیوتر بسیار مفید است. ( هشدار: باید به این نکته مهم توجه کنید که اکثر آنتی ویروس ها امکان کارکرد همزمان را روی سیستم عامل ندارند و در صورتی که ندانسته چنین کاری را انجام دهید می تواند سبب از کار افتادن سیستم عامل یا کندی کامپیوتر شود در این مطلب منظور ما این نیست که هر دو آنتی ویروس را با هم استفاده کنید. لطفا مطلب را با دقت مطالعه کنید.)

بیشتر نرم افزارهای ضد ویروس همچون مک‌آفی، نورتون یا… سعی می کنند تا ویروس های احتمالی را در وب یا مکان های دیگر شناسایی کنند، سپس آپ دیتی با شناسایی ویروس برای شما می فرستند و به این ترتیب کامپیوتر شما می تواند خطرات احتمالی را شناسایی کند. این بسیار خوب به نظر می رسد اما برندون دو مشکل اصلی (از میان مشکلات زیاد) این روشِ دسترسی به نرم افزار آنتی ویروس را شناسایی کرده است:

مشکل اول: هکرهای بسیار حرفه ای یا سازمان های جاسوسی (مانند سازمان جاسوسی آمریکا) بدافزارهایی تولید می کنند که قبلا هرگز در اینترنت دیده نشده است و آن را برای یک گروه از مخاطبین خاص می فرستد. شما فکر می کنید که انتی ویروس شما قادر به شناسایی چنین بدافزاری است؟ پاسخ منفی است.

مشکل دوم: من می توانم تایید کنم که شرکت مک‌آفی (یا هر کمپانی ضد ویروس دیگری) یک لیست سفید دارند. این لیست سفید به برخی ابزارهای جاسوسی برای نیروهای پلیس یا دیگر آژانس های جاسوسی (شامل شرکت های خصوصی) اجازه کارکرد می دهد و در مورد وجود آنها روی کامپیوتر شما هشدار نخواهد داد! بنابراین، شما می توانید کی‌لاگر، ابزار دسترسی از راه دور یا بدافزارهای دیگر روی دستگاه خود داشته باشید که آنتی ویروس تان به آنها اجازه ورود داده است.

برندون توصیه می کند از Microsoft Security Essentials به عنوان ابزار امنیتی اصلی کامپیوتر استفاده کنید و در کنار آن نیز از آنتی ویروس های رایگان یا منبع باز به صورت یک بار در هفته برای اسکن کلی کامیپوتر استفاده نمایید. ابزارهایی مانند malwarebytes . باید بدانید ابزار امنیتی مایکروسافت بسیار عالی است اما باید در کنار آن آنتی ویروس دومی نیز داشته باشید تا مطمئن شوید که مایکروسافت کار خود را به درستی انجام می دهد.

دوباره باید یادآوری کنیم، مساله مهم این است هرگز هر دو برنامه را به طور همزمان اجرا نکنید. آنتی ویروس ها اصولا خیلی خوب با هم کنار نمی آیند و استفاده همزمان از دو نرم افزار شاید به این منجر شود که یکی به عنوان ویروس شناخته شود. یا در برخی موارد، حتی باعث اختلال در عملکرد فایل شود. بعلاوه، اجرای همزمان دو برنامه باعث تحلیل رفتن منابع سیستم نیز می شود. در عوض، همیشه از یک ابزار امنیتی به صورت همیشه روشن استفاده کنید و نرم افزار آنتی ویروس دوم خود را در مواقع لازم به صورت دستی فعال کنید. که باید در این هنگام ابزار امنیتی اولی را غیر فعال کنید.

می توانید این کار را یک بار در هفته انجام دهید. با این روند می توانید امنیت سیستم را افزایش بدهید بدون اینکه برای کامپیوتر خود مشکلی ایجاد کرده باشید.

منبع: نگهبان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.