۹+۱ دانستنی بسیار جذاب از Mac که کمتر می دانید!

۱]کمیته رکن چهارم – مک، یا بهتر بگویم نوه مکینتاش بزرگ، با وجود سن کمی که دارد، دارای ژرفای بزرگ و قابل تاملی نیز هست. شاید خیلی چیزها راجع به Mac بدانید اما با این نوشته همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر به حقایق جذابی دست پیدا کنیم که برخی از آن ها تا کنون فاش نشده است! برخی از آن ها ۲۰ سال است که با شمایند اما آن ها را نمی شناسید!

به گزارش کمیته رکن چهارم ،

سیستم عامل جدید Mac به او اس ایکس معروف شده است، در صورتی که باید آن را او اس تن نامید! چرا؟ چون X در زبان رومی معادل عدد ۱۰ است! پس از انتشار نسخه های گوناگون از سیستم عامل های مک، ۱۰٫۹، ۱۰٫۱۱ و آخرین آن El Capitan تصمیم بر آن شد تا این نام برای آن انتخاب شود. برای صحت آن می توانید Terminal app را باز کرده Say os x را نوشته و اینتر را بزنید تا با گوش های خود تلفظ آن را بشنوید!

Timestamp دانلود های کامل نشده را یک بار چک کنید!

http://barsam.irMac

آیا تا به حال مهر های زمانی یا تایم استمپ های ساخت و اصلاح را در دانلودهای کامل نشده دیده اید؟ به آن جا بروید و به تاریخ آن نگاهی بیندازید. آن ها ۲۴ ژانویه ۱۹۸۴ یعنی زمانی را که استیو جابز از اولین مکینتاش رونمایی کرد نشان می دهند.

با افکت پنهان مینیمایز آیکن ها آشنا شوید

حتما می دانید که برای مینیمایز کردن آیکن های داک می توانید از افکت های Genie و Scale استفاده کنید (بدین منظور به System Preferences > Dock بروید). اما آیا می دانستید افکت سومی هم وجود دارد؟ این افکت Suck نامیده می شود و باید از طریق ترمینال فعال شود.
در ابتدا بخشی از کد را درون پنجره ترمینال تایپ کرده و اینتر بزنید.

defaults write com.apple.dock mineffect -string suck

اکنون Dock را ببندید:

killall -KILL Dock

همچنین می توانید Activity Monitor را باز کرده و داک را مجبور به بسته شدن کنید. اکنون داک به طور خودکار ری استارت خواهد شد و دفعه بعد برای مینیمایز کردن یک آیکن از داک، افکت Suck را در عمل خواهید دید.

در هنگام انجام این کار، بد نیست سری به دیگر دستورات Terminal برای شخصی سازی داک هم بزنید.

رویدادهایی که حتی OS X هم از آن خبر ندارد!

Mac

نرمینال را باز کرده و دستور زیر را در cat تایپ کنید.

/usr/share/calendar/calendar.history

پس از فشردن Enter لیستی طولانی از رویداد های تاریخی مرتبط با هر روز از سال را مشاهده خواهید کرد. کاملا آموزشی است اما نه برای ما ایرانیان عید نوروزی!

کیبورد اصلی مکینتاش چندین کلمه را جا انداخته بود!

هیچ گاه فکرش را هم نمی توانید بکنید که چنین دکمه های مهمی از قلم افتاده باشند… دکمه های پیکان نما یا Arrow Keys! کیبورد اصلی Mac هیچ کدام را نداشت. البته به خاطر حواس پرتی هم نبود، استیو جابز چنین کرد چون می خواست افراد از کار با ماوس احساس راحتی بیشتری داشته باشند و توسعه دهندگان نرم افزاری و طراحان را وادار به ساخت نرم افزار هایی کند که بیش از استفاده دستوری خطی از رابط کاربری گرافیکی نیز بهره ببرند.

این هم نوعی اش است دیگر!

پیش از سافاری، اپل از مرورگر رقیب استفاده می کرد!

شاید تا همین چند لحظه پیش هم فکر می کردید از اول Safari مرورگر پیش فرض اپل بود. نه! شاید باورتان نشود اگر بهتان بگویم که از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۳ طی یک قرارداد پنج ساله میان اپل و مایکروسافت مرورگر پیشفرض مک Internet Explorer بود و سافاری تنها حدود یک دهه است که چنین سمتی را پذیرفته است! پیش از IE هم، اپل از Netscape Navigator و Cyberdog بهره می برد، خدایشان هر سه را بیامرزذ!

مک شما، روان درمان گر شماست!

Mac

حتی اگر خیلی بی حوصله هم باشید اما کمی زبان انگلیسی بلد باشید، روان درمان گر Mac به کمک شما خواهد آمد. آن وقت رایانه بی جان شما به یک فرد زنده تبدیل خواهد شد. برای شروع اپ ترمینال را باز کرده و گام های زیر را طی کنید:

  •  emacs را تایپ کرده و اینتر بزنید
  • shift+esc را فشرده و سپس x را بزنید
  • doctor را تایپ کرده و Enter کنید

اکنون دکتر روان درمان گر در خدمت شماست! هم باعث شادی شما شده و هم کمی تفریح ایجاد می کند! امتحان کنید.

البته این ویژگی مختص Mac نیست، بلکه ویرایشگر متن GNU Emacs هم این قابلیت را داراست.

کدام محصول Microsoft ابتدا برای مک ارائه شد؟

Micorosoft Excel! جالب است نه؟ اولین نسخه از Excel در سپتامبر ۱۹۸۷ دو سال پیش از ارائه در ویندوز برای اولین بار برای مک عرضه شد. یعنی مایکروسافت حتی اپل را از ویندوز خود بیشتر دوست داشت!

اولین مک پورتابل بسیار سنگین بود

شاید باورتان نشود اما اولین مک ۱۶ پوند معادل ۷٫۲ کیلوگرم وزن داشت (نیمی از پول آن برای پلاستیک و آهن آن گویا گرفته می شد!) تقریبا ۱۰ پوند سنگین تر از مک بوک پرو ۱۷ اینجی که اپل آن را در سال ۲۰۱۲ حذف کرد. اکنون سنگین ترین مک قابل حمل مک بوک پرو ۱۵ اینچی است که ۴٫۵ پوند معادل ۲ کیلوگرم وزن دارد.

Cheetah اولین OS X Cat بود

Mac

پیش از El Capitan، Yosemite و Mavericks، سیستم عامل OS X نام کد های خود را از گربه سانان بزرگ نظیر Cheetah می گرفت که نسخه ۱۰ آن نامیده شد.  پس از چیتا، پوما، جگوار، پنتر، تایگر، لئوپارد، اسنو لئوپارد، لایون و مائنتن لایون نیز به ترتیب در جایگاه خود قرار گرفتند. در ضمن، El Capitan نام یک ضخره تماما عمودی است که در جوزمیت قرار دارد نه یک کشتی گیر!

این هم از ۱۰ یا بهتر بگم ۹+۱ دانستنی راجع به Mac ، امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید. شما از کدام یک بیشتر استقبال کردید؟ آیا مورد دیگری هم هست که از قلم افتاده باشد؟ آن را حتما با ما به اشتراک بگذارید

منبع:برسام

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.