چگونه قربانی باج‌افزارها نشویم

بدافزارکمیته رکن چهارم – باج‌افزارها این روزها به تهدید بزرگی در دنیای مجازی تبدیل‌ شده‌اند و از همین رو برای آمادگی مواجهه باید نکاتی را در نظر گرفت و در مورد فضای سایبری آموزش‌ دید.

به گزارش کمیته رکن چهارم،در دوره‌ای که خطر باج‌افزارها کاربران شخصی و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ را تهدید می‌کند، Ryan Naraine، رئیس تیم تحقیق و تحلیل جهانی کسپرسکی در آمریکا، راهکارهایی را برای کاهش خطر باج‌افزارها توصیه‌می‌کند که در اینجا با آنها آشنا می‌شویم.

از داده‌های خود محافظت کرده و نسخه پشتیبان تهیه‌کنید. آنلاین بودن در‌مورد باج‌افزارها دارای اهمیت ویژه‌ای است. اگر نسخه پشتیبان شما از طریق کابل‌های USB و یا بر روی سایت‌هایی مانند Dropbox ذخیره شده‌باشند، باج‌افزارها به‌راحتی می‌توانند به فایل‌ها دسترسی پیدا‌کنند. بهتر است اطلاعات خود را در هاردهای اکسترنال غیرمتصل به اینترنت نگهداری کنید.

نصب بسته‌های به‌روز رسانی از دیگر نکات مهم برای در امان ماندن از آسیب‌های باج‌افزاری است. به‌غیراز به‌روز‌رسانی‌ها، بسته‌های نرم‌افزاری اضافی هم می‌توانند برخی مشکلات را حل‌کنند. درحالی‌که ممکن‌است نصب آخرین به‌روزرسانی‌های ویندوز یا جاوا مشکل باشد، اما شما را در برابر هکرها کمتر آسیب‌پذیر‌می‌کنند.

یک برنامه امنیتی داشته باشید. هنگامی‌که یک بدافزار یا یک باج‌افزار با یک هویت ناشناخته در برابر شما قرار‌بگیرد، راه‌حل امنیتی مانند Kaspersky Total Security می‌تواند از کلیک‌کردن بر روی لینک‌های مخرب توسط شما جلوگیری‌کند. تحقیقات کسپرسکی نشان داده‌است که نه‌تنها رایانه‌های مک می‌توانند به باج‌افزارها مبتلا ‌شوند بلکه گوشی‌های هوشمند هم از این قضیه مستثنا نیستند. دستگاه‌های تلفن همراه هم ممکن‌است اطلاعات شخصی، برنامه‌های مالی و بانکی و خاطرات دیجیتالی درون آن نیز در معرض خطر قرار‌گیرند.

اولین نکته در زمان دریافت یک باج‌افزار این است که هیچ مبلغی به‌عنوان باج پرداخت‌نکنید. تعدادی ابزار در این زمینه وجود‌دارد که می‌تواند به رمزگشایی باج‌افزارها کمک‌کند. ابزار لابراتوار کسپرسکی می‌تواند به قربانیان CoinVault و Bitcryptor و همچنین رمزگذاری‌های اخیری که توسط باج‌افزارها انجام‌می‌شود کمک‌های قابل‌توجهی بکند. هر کمپانی بزرگی هم می‌تواند تحت این برنامه‌های امنیتی فضای مناسبی را برای خود فراهم‌کند. انجام برخی تحقیقات می‌تواند به شما در صرفه‌جویی پول و وقت‌تان در برابر باج‌افزارها کمک‌کند.

Juan Andres Guerrero، کارشناس امنیتی کسپرسکی، پیش‌بینی روند امنیتی سال آینده را در Securelist منتشر‌کرده‌است: باج‌افزارها نه‌تنها می‌توانند تروجان‌های بانکی را افزایش‌دهند بلکه می‌توانند به سیستم‌عامل‌های مختلف انتقال پیدا‌کنند. تلفن‌های همراه و سیستم‌عامل لینوکس در برابر باج‌افزارها برعکس OS X ضعیف عمل‌می‌کنند. باج‌افزارها صرفاً از خط مرزی مک رد نشدند بلکه بر روی قیمت آن نیز تأثیر گذاشتند؛ بنابراین احتمال‌دارد که در درازمدت باج‌افزارها به سراغ اشیای اینترنتی بروند و  در این شرایط دیگر برای تماشای تلویزیون هم باید پول پرداخت‌کنید. این گزینه می‌تواند شامل یخچال یا اتومبیل شما هم بشود.

منبع:کسپرسکی آنلاین

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.