هک تلگرام و واتس اپ از طریق باگ SS۷

بدافزارکمیته رکن چهارمهکرها می توانند از طریق باگ SS۷ اکانت های تلگرام و واتس اپ را به سرقت ببرند.

به گزارش کمیته رکن چهارم،تلگرام و واتس اپ هر دو با داشتن قابلیت پیام رسانی رمزنگاری شده به طور پیش فرض، جز امن ترین اپلیکیشن های ارتباطی میان کاربران اینترنت محسوب می شوند. اما گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی امنیت این دو اپلیکیشن را به خطر بیندازند؛ مشکلاتی که ممکن است از خود اپ نبوده و عوامل دیگری آنها را به وجود آورده باشند.
تلگرام و واتس اپ هر دو با داشتن قابلیت پیام رسانی رمزنگاری شده به طور پیش فرض، جز امن ترین اپلیکیشن های ارتباطی میان کاربران اینترنت محسوب می شوند. اما گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی امنیت این دو اپلیکیشن را به خطر بیندازند؛ مشکلاتی که ممکن است از خود اپ نبوده و عوامل دیگری آنها را به وجود آورده باشند.
یکی از این مشکلات، باگ های موجود در (SS7 (Signaling System 7 هستند؛ شبکه جهانی اپراتورهای موبایل که مثل یک هاب مرکزی برای برقراری ارتباط میان کل دنیا عمل می کند.
سالهاست که همگان به نقص های امنیتی و آسیب پذیری SS7 واقف هستند، از دولت ها گرفته تا شبکه های مخابراتی و صد البته هکرها. متأسفانه مشکل آسیب پذیری امنیتی SS7 مشکلی نیست که به سادگی بتوان آن را رفع کرد، به همین خاطر هکرها و افراد سودجو می توانند از این رخنه برای نفوذ به اپلیکیشن های چت امنی همچون تلگرام و واتس اپ استفاده کنند.
دقیقا چه اتفاقی می افتد؟
از منظر تئوری، پیام رسان های رمزنگاری شده نسبت به هکرها نفوذناپذیر هستند، چرا که کلید رمزگشایی پیغام ها فقط در دست شما یا طرف مکالمه تان است. در صورتی که هکر بتواند در حین مکالمه میان دو طرف به آن نفوذ کند (که به این شیوه حمله «مرد میانی» می گویند) هم چیزی بیشتر از نوشته هایی ناخوانا یا غیر قابل رمزگشایی عایدش نخواهد شد.
در ویدئوهایی که مشاهده کردید، هکرها به سیستم رمزنگاری دو اپلیکیشن حمله نمی کنند، بلکه از آسیب پذیری امنیتی SS7 برای نفوذ بهره می گیرند. آنها با فریب دادن اپراتور مخابراتی، کاری می کنند که سیستم تصور کند شماره تلفن هکر همان شماره قربانی است. از اینجا به بعد، حمله کننده می تواند با شماره قربانی یک حساب کاربری واتس اپ یا تلگرام جدید ساخته و کد پیامکی ثبت نام و دسترسی به اپلیکیشن را از همین طریق دریافت کند.
حالا هکر کنترل کامل حساب کاربری را در دست گرفته و می تواند به ارسال و دریافت پیام از طریق این دو اپ اقدام کند. این موضوع برای کاربران می تواند خطری جدی محسوب شود، چرا که شخص هکر با انجام این کار عملا در سرورهای تلگرام و واتس اپ به عنوان صاحب اصلی حساب کاربری شناخته خواهد شد، بدون آنکه تلاشی برای شکستن پروتوکل های رمزنگاری دو اپلیکیشن کرده باشد.
چرا نمی توان مشکل آسیب پذیری امنیتی SS7 را رفع کرد؟
SS7 شبکه ای جهانی از اپراتورهای مخابراتی است، بدین معنا که هیچ کدام از آنها مالک آن نبوده و حق مدیریت بر آن را ندارند. هر گونه تغییری هم که بخواهد در آن صورت بگیرد هم نیازمند رسیدن به توافقی جهانی است. بنابراین مشکلات SS7 زمانی رفع می شود که یک شخص یا یک گروه برای مدیریت و نظارت بر آن انتخاب گردد.
در غیر این صورت، مشکلات این شبکه جهانی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. یک تئوری که در این زمینه مطرح می شود این است که سازمان های جاسوسی کشورهای مختلف مانع بزرگی برای رفع این مشکلات هستند. بدیهی است که کلون کردن تلفن های هوشمند بدون نیاز به شکستن الگوریتم رمزنگاری اپلیکیشن های پیام رسان گزینه بسیار مناسبی برای سازمان هایی همچون CIA و NSA برای نفوذ به حریم شخصی کاربران محسوب می شود.

منبع:رسانه خبری امنیت اطلاعات

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.