سرکار گذاشتن باج افزارها با ابتکاری جالب

بدافزارکمیته رکن چهارم – دیگر نگران به گروگان گرفتن اطلاعاتتان توسط هکر‌ها نباشید، چرا که با این روش جدید، می‌توانید بدون دردسر اطلاعاتتان را از چنگ آن‌ها در بیاورید.

به گزارش کمیته رکن چهارم،تصور کنید که تمامی فایل‌های روی کامپیوتر شما مانند اسناد، عکس ها و فیلم ها قفل شوند و توسط هکرهایی به گروگان گرفته شوند که خواهان دریافت مبلغی برای آزاد کردن آن ها باشند؛ فقط و فقط هم به خاطر این که شما یک پیوست ایمیل اشتباه را باز کرده اید و یا بر روی یک لینک اشتباه کلیک کرده اید. این یک سناریو است که بیشتر به یک کابوس می ماند! بدین ترتیب، اطلاعات شما توسط هکرها رمزنگاری می شوند و تنها توسط کلید دیجیتالی که آن ها در اختیار دارند دسترسی به فایل ها امکان پذیر می شود.

اما یک ابتکار جدید به نام “No More Ransom” بارقه ای از امید را در میان قربانیان به ارمغان آورده است. این پروژه که یک همکاری بین یوروپل، پلیس ملی هلند، امنیت سایبری شرکت اینتل و کسپرسکی است، می تواند به قربانیان این گونه حملات این امکان را بدهد تا بدون پرداخت باج به هکرها، اطلاعات خود را باز پس بگیرند و در حقیقت، رمزگشایی کنند.

این سایت چهار ابزار رمزگشایی ارائه می دهد که هر کدام به منظور کمک به رمزگشایی داده ها از گونه های مختلف باج افزار ها مطرح شده اند. هنگامی که یک کاربر منبع اصلی بدافزار را از بین ببرد، که می تواند این کار را با استفاده از برنامه های ضد ویروس انجام دهد، این ابزار سعی خواهد کرد با استفاده از کلید های دیجیتال شناخته شده در برخی از نسخه های باج افزار، فایل ها را رمزگشایی کند.

البته حقیقت امر این است که ابزار قادر نخواهد بود همه قربانیان باج افزار ها را یاری کند؛ چون محققان همه کلید های دیجیتالی مورد استفاده هکر ها را نمی شناسند. اما بنا به گفته راج سامانی، مدیر ارشد فناوری امنیت اینتل برای اروپا، شرق میانه و آفریقا، این یک قدم رو به جلو بسیار نویدبخش برای مقابله با هکرها و باج افزار ها است.

او گفت: در گذشته، قربانیان تنها دو انتخاب داشتند؛ آن ها یا باید قید اطلاعاتشان را می زدند و یا باج خواسته شده را به هکر ها پرداخت می کردند. اما حالا، گزینه سومی نیز مطرح است.

تعداد باج افزار ها در سال های اخیر رو به افزایش بوده است. بر اساس اطلاعات آزمایشگاه کسپرسکی، تعداد کاربرانی که توسط نرم افزارهای مخرب مورد حمله قرار گرفته اند از ۱۳۱،۰۰۰ در سال ۲۰۱۴ به ۷۱۸۰۰۰ در سال ۲۰۱۵ افزایش پیدا کردند.

این طرح های دیجیتال افراد، ادارات پلیس و حتی بیمارستان ها را در معرض آسیب پذیری قرار داده است. در واقع، بیمارستان ها به علت نگه داشتن کامپیوترها در حالت اجرا و آماده به کار برای مراقبت از بیماران، به طور مخصوصی توسط مجرمان مورد حمله قرار می گیرند. با توجه به گزارش روز سه شنبه توسط شرکت امنیت سایبری Solutionary راجع به سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶، باج افزار ها بیشترین میزان حمله را (حدود ۸۸ درصد) به صنعت مراقبت های بهداشتی داشته اند.

یک گونه از چنین حملاتی در ماه مارس برای ساکنان واشنگتن رخ داد و یک باج افزار، مرکز بهداشتی محلی MedStar را آلوده کرد تا کادر مرکز درمانی مجبور شوند از اطلاعات و داده های روی برگه های کاغذ برای رسیدگی به بیماران استفاده کنند.

برای محافظت در برابر عواقبی که باج افزارها به دنبال دارند، مهم ترین نکته پروژه No More Ransom این است که به طور منظم از اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه کنید؛ یا در یک سرویس ابری یا یک هارد درایو اکسترنال. البته اگر از گزینه هارد اکسترنال استفاده کنید، باید در مواقعی که هیچ نسخه پشتیبانی تهبه نمی کنید آن را از سیستم ها قطع کنید، وگرنه با آلودگی احتمالی سیستم، هارد نیز آلوده می شود. نکته امنیتی که این جا مطرح می شود این است که حتما از یک برنامه ضد ویروس خوب استفاده کنید و برنامه های خود را به روز نگه دارید.

این طرح ابتکاری همچنین به مردم این هشدار را می دهد تا دائما در باز کردن فایل های دریافتی وسواس و حساسیت به خرج دهند و محتاط باشند؛ حتی اگر فایل ها از طرف همکار و یا آشنایان به دست آن ها برسد. دلیل این امر هم این است که شاید فایل ها بخشی از طرح یک باج افزار باشند!

در نهایت، به گفته راج سامانی، بهترین حمله، یک دفاع خوب است!

منبع:رسانه خبری امنیت اطلاعات

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.