پردازنده آیفون ۷ رقیبی خطرناک برای اینتل

اپلکمیته رکن چهارم – امسال گوشی جدید اپل با پردازنده A10 Fusion معرفی شد.در این سری از پردازنده دیگر خبری از شرکت سامسونگ نیست و مسولیت تولید آن تماما به عهده TSMC است که به تازگی اطلاعات جدید و شکفت آوری از قدرت این پردازنده به بیرون درز کرده است که بسیار جالب است با ما در ادامه همراه باشید تا ویژگی ها و برتری های این پردازنده را بررسی کنیم.

به گزارش کمیته رکن چهارم،در زمان معرفی آیفون ۶ اس تمرکز چندانی بر روی ویژگی های پردازنده A9 وجود نداشت و مجری مراسم تنها به بهبود اعدادی این پردازنده اکتفا کرد.همچنین پردازنده A9 اپل ۷۰ درصد سریعتر از چیپ A8 بود و برای این طراحی شده بود که عملکردی شبیه به پردازنده‌های دسکتاپ ارائه دهد.بعد از معرفی آیفون نوبت به معرفی آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی رسید که با پردازنده ۹x و رم ۴ گیگابایتی همه را شگفت زده کرد چرا این دستگاه به راستی قدرت یک سیستم دسکتاپ را داشت اما همه قدرتش را در این آیپد نشان نداد تا زمانی که نوبت به معرفی غول جدیدش یعنی آیفون ۷ رسید.

اپل در این مراسم تمرکز زیادی بر روی قابلیت های پردازشی و گرافیکی آیفون جدیدش داشت به طوری که چیپ A10 به کار گرفته شده در آیفون ۷ ۴۰ درصد سریعتر از پردازنده قدرتمند A9 و دو برابر سریع‌تر از A8‌ است.همچنین فیل شیلر در جریان رویداد اعلام کرد که این چیپ ۱۲۰ برابر سریعتر از چیپ پردازشی بکار رفته در اولین آیفون اپل است که این مشخصات بسیار حیرت انگیز است چرا که همان طور که در تصویر زیر می بینید آیفون ۷ تمام گوشی‌های تازه معرفی شده و پرچمدار از جمله گلکسی S7 سامسونگ و همچنین Note 7 را پشت سر می‌گذارد. پردازنده A10 Fusion آیفون ۷ همچنین از تمام نسخه‌های مک‌بوک ایری که اپل تاکنون ساخته نیز قوی‌تر است از جمله MacBook Air که اوایل سال ۲۰۱۵ اپل به بازار عرضه کرد و دارای پردازنده Core i7اینتل است. از نظر قدرت عملکرد هم گوشی آیفون ۷ از مک‌بوک‌پرو نسخه ۲۰۱۳ با پردازنده Intel Core i5 قوی‌تر است.به نظر می رسد که اپل سرمایه‌گذاری وسیعی در پردازنده‌های سری Axانجام داده و شایعات حاکی است که به تدریج این پردازنده جایگزین پردازنده‌های سری ARM در مک‌بوک‌پرو‌های آینده خواهند شد

پردازنده آیفون 7 رقیبی خطرناک برای اینتل

پردازنده A10 Fusion همانند A9 در مجموع دارای ۴ هسته است که ۲ هسته از آن که قدرت پردازشی پایین‌تری دارند برای اجرای دستورات سبک و ۲ هسته‌ی دیگر برای انجام امور سنگین طراحی شده‌اند. دو هسته از این پردازنده می‌توانند تنها با یک پنجم تمام کل پردازنده به پردازش امور بپردازند تا مصرف باتری به حداقل برسد. با وجود اینکه نمایشگر آیفون، روشن‌تر از قبل است و پردازنده‌ی آن نیز قدرت بالاتری دارد اما طول عمر باتری این گوشی ۲ ساعت بیشتر از نسل قبل شده است و این به معنی مصرف بهینه در پردازنده، دوربین و احتمالا برخی دیگر از قطعات الکترونیکی است.

عملکرد گرافیکی آیفون ۷ هم ارتقا پیدا کرده است. درون چیپ پردازشی A10 Fusion نیز چیپ گرافیکی ۶ هسته‌ای قرار دارد که ۵۰ درصد سریعتر از چیپ گرافیکی بکار رفته در آیفون ۶ اس و ۳ برابر سریع‌تر از A8 بکار رفته در آیفون ۶ است. اپل ادعا می کند که این پردازنده در سطح پردازنده‌های کنسول‌های بازی است و از این بابت می‌توان انتظار ارائه‌ی بازی‌های قوی‌تر برای آیفون‌ها را داشت.

فروش تلفن های هوشمند در چند سال اخیر خیلی بیشتر از لپ تاب ها و رایانه های رومیزی بوده است به طوری که طبق آمار مردم ۵ بار بیشتر دست به خرید گوشی در مقایسه با کامپیوتر می زنند و طبق آمار IDC’s در سال ۲۰۱۵ فروش گوشی ها ۱٫۳ میلیارد در برابر ۲۷۶ میلیون کامپیوتر بوده است.به همین دلیل شرکت های بزرگ مانند اپل و سامسونگ و اینتل سرمایه گذاری زیادی برای بهبود عملکرد پردازشی ابزارهای هوشمند از جمله گوشی ها کرده اند.اینتل برای سال های متوالی سلطان بی منازعه پردازنده ای دستکتاپ X86 بوده است و تنها رغیبش AMD بوده است اما باید این را در نظر بگیریم که سال های زیادی از مقایسه پردازنده های تاندربرد AMD و پنتیوم intel گذشته است و نسل این پردازنده ها جای خود را کم کم به پردازنده های کوچکتر با عمکرد قوی تر می دهند.

تمرکز اپل در چند سال اخیر بر روی آیفون بسیار بیشتر از مک بوک ها بوده است و اگر به دلیل بعضی از دلایل نبود فروش مک ها بسیار کمتر از این مقدار بود دلایلی همچون اجرای برخی نرم افزار های گرافیکی و اختیار عمل بیشتر.اما بهبود سیستم عامل ios در چند سال اخیر بسیار چشم گیر بوده است و دور از ذهن نیست که در چند سال آینده همان کارهایی که با مک انجام می دهید بتوانید با آیفون هم انجام دهید.اپل از پردازنده های Core M در جدیدترین مک بوک های خود استفاده کرده است که با توجه به عمکرد قوی پردازنده A10 اپل باید ببینیم تا شرکت بزرگ اینتل چه راه حلی برای بهبود و گسترش عملکردش در پردازنده های دسکتاپ و یا حتی گوشی موبایل می اندیشد.سرمایه گذاری اینتل در پردازنده های موبایل بسیار گسترده بوده است چرا در چند سال اخیر شاهد زیان دهی این شرکت بوده ایم.اما با وجود سرمایه گذاری زیاد پردازنده های اینتل هنوز جایی در گوشی های هوشمند شرکت های بزرگ پیدا نکرده اند و تنها چند شرکت از جمله Lenovo و Asus از پردازنده ای اینتل استفاده کرده اند.

در واقع باید بگوییم که شرکت های بزرگ مانند اپل و ساسونگ ترجیح می دهند تا از مجصولات شرکت خود استفاده کنند و قدرت نمایی پردازنده جدید اپل می تواند خطری جدی برای اینتل باشد چرا که در صورت عملکرد خوب A10 شاید سری بعد مک بوک هم به پردازنده های اپل مجهز شوند.

منبع: بروزرسانی

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.