چطور از هک شدن تلگرام جلوگیری کنیم؟

تلگرامکمیته رکن چهارم – سیستم شبکه اجتماعی تلگرام کلا سیستمی امن به شمار می آید. ولی  با این حال اشخاص زیادی به علت عدم اطلاع از روش های امنیتی تلگرام هک می‌شود. چگونه می توان از هک شدن حساب کاربری تلگرام جلوگیری کرد؟

به گزارش کمیته رکن چهارم،از کلیک , در حالت کلی مکانیزم هک کردن تلگرام  بدین صورت است که شخص هکر ابتدا درخواست ورود به اکانت تلگرام  قربانی را ‌داده و چون تلگرام یک کد امنیتی برای تایید هویت صاحب اصلی آن شماره به وی پیامک می‌کند، باید از هر راهی که شده این کد را بدست بیاورد. به طور معمول هکر مزبور با ارسال پیام‌های دروغین و فریب دهنده به صاحب اکانت تلگرام مثلاً می‌گوید که “من از پشتیبان‌های فنی تلگرام هستم و درصورتی که کدی که برایتان ارسال کرده ایم را برایمان ارسال نکنید، اکانت شما حذف خواهد شد”.  ودر اینجاست که بســـــیاری از افراد کم اطلاع قربانی هکر شده و کد را تحویل وی می‌دهند و این شخص هم از این راه به اکانت قربانی نفوذ می‌کند.

با چه راهکارهایی می توان از خطر هک شدن دور ماند؟

۱– به هیچ وجه کد تایید هویتی که از طریق پیامک یا از طریق اکانت رسمی تلگرام در خود سیستم تلگرام دریافت می‌کنید را به کسی ندهید. چون  با دادن این کد انگار در را برای ورود افراد دیگر به خانه خود باز کرده اید، به صورت پیشفرض تنها فاکتور برای تعیین هویت صاحب شماره برای ورود به اکانتش در تلگرام همین کد امنیتی است.

۲-تایید دو مرحله‌ای تلگرام را انجام دهید، شما با این قابلیت امنیتی تایید دو مرحله‌ای اکانت خود را فعال می کنید. تایید دو مرحله‌ای همانطور که از نامش هم پیداست، در فرایند ورود به اکانت تلگرام دو معیار مهم را چک می‌کند. یکی کد امنیتی که از طریق پیامک یا اکانت رسمی تلگرام دریافت می‌کنید و دومی یک رمز عبور دلخواه ، به همراه یک نوشته (hint) که برای یادآوری آن رمزاست.

این را بدانید که با فعال بودن قابلیت امنیتی تایید دو مرحله‌ای، حتی اگر هکر با استفاده از روش‌های مختلف شما را فریب دهد و کد امنیتی دسترسی به اکانت را بدست بیاورد، نخواهد توانست به اکانتتان وارد شود چون رمزتان را نمی‌داند. البته بدیهی است که اگر کسی رمز عبور را هم به هکر تحویل دهد، وی خواهد توانست به اکانت دسترسی کامل داشته باشد.

۳– با گذاشتن پین کد روی برنامه تلگرام این برنامه درصورتی که طی یک بازه زمانی مشخص هیچ فعالیتی از طرف شما نبیند اکانت باز را بر روی آن دستگاه و برنامه قفل خواهد کرد. بنابراین اگر گوشی‌تان را هم گم کرده باشید یا مثلاً اگر یادتان رفته باشد که اکانتتان را از روی تلگرام کامپیوتر (دسکتاپ) ببندید، افراد بدون دانستن آن پین کد عددی یا رمز رشته‌ای نخواهند توانست به اکانت باز موجود روی آن دستگاه دسترسی داشته باشند.

۴– از پیام های مخفی (secret chat) استفاده کنید چون اگر اکانتتان هک شود، هکر به همه پیام‌ها، مخاطبان و … دسترسی خواهد داشت دقیقاً همان سطح دسترسی که شما خودتان دارید. اما این وسط به یک چیز نمی‌تواند دسترسی داشته باشد و آن هم پیام‌های مخفی یا Secret Chats است که با پیام‌های خصوصی عادی تفاوت دارد. در این پیام‌ها اطلاعات به صورت end-to-end رمزگذاری می‌شوند و کلید رمزگذاری هم فقط و فقط در دستگاه طرفین ذخیره می‌شود.

در این صورت می توانید مطمئن باشید که اگر کسی اکاننتان را هک هم کند، چون به کلیدهای رمزگذاری دسترسی ندارد نخواهد توانست این پیام‌ها را ببیند. توجه کنید که سکرت چت‌ها پس از خارج شدن از حساب کاربری یا توسط یک شمارنده زمان، به صورت خودکار حذف خواهند شد. سکرت چت‌ها فقط در تلگرام مخصوص اندروید (Android) و دستگاه آیفون  سیستم عامل iOS در دسترس هستند.

۵– نشست‌های فعال (Active sessions)  را چک کنید، هر دستگاهی که درحال حاضر به اکانت تلگرام شما وصل است یک نشست با سرورهای تلگرام برقرار کرده است یعنی با آن در ارتباط است. کسی که اکانت شما را هک کرده باشد و وارد اکانتتان شود، اگر پس از اتمام کار خارج نشود و شما هم سریعاً اقدام کنید، یک نشست جدید با سرور ایجاد می‌کند. در پست مشاهده و خارج شدن از دستگاه‌های فعال در تلگرام به صورت تصویری توضیح داده ایم که چگونه این نشست‌ها را ببندید. توجه کنید که هر نشست به معنای هک شدن شما نیست، ممکن است در یک جای دیگر یا با یک دستگاه به اکانتتان وارد شده باشید و از آن لاگ‌اوت نکرده باشید. در این مورد هم می‌توانید برای جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز به اکانت شما که در آن دستگاه باز است، نشستش را ببندید.

در پایان این نکته را باید بدانید که اگر کسی اکانتتان را هک کرده باشید، وی در چند ثانیه خواهد توانست همه پیام‌هایتان را ببیند، مخاطبان شما را بشناسد و در کل هر کاری که شما انجام می‌دهید را انجام دهد. در این صورت شما عملاً کاری از دستتان ساخته نیست مگر آنکه از طریق مراجع قضایی اقدام کنید که آن هم نیازمند ارائه مدارک مستند و ایجاد یک درخواست رسمی است.

منبع:آی تی ان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.