PUP یا برنامه‌ بالقوه ناخواسته چیست؟

کمیته رکن چهارم – در جهان ضد مخرب(ها) یکی از اصطلاحات بسیار دردسرساز نیز PUP است. PUP مخفف “Potentially Unwanted Program” (برنامه‌ بالقوه ناخواسته) است و برنامه‌هایی که تحت این عنوان قرار می‌گیرند با مخرب‌‌ها تفاوت دارند.

به گزارش کمیته رکن چهارم،وقتی بحث از اصطلاحات موجود در حوزه‌ ضد مخرب به میان می‌‌آید اصطلاحاتی در فضای اینترنت به چشم می‌خورند. این مسئله در بیشتر مواردِ مرتبط با کامپیوتر، صحت دارد. شما با اصطلاحاتِ MPEG, EXE ,Trojan ,Rootkit ,Byte ,Bit, رسانه‌های اجتماعی، عوامل تغذیه‌کننده‌ RSS، پلتفورم‌ها، کنسول‌ها، سیستم‌های عامل و برنامه‌های کامپیوتری آشنا شده‌اید. شرایط، زمانی گیج‌کننده خواهد شد که اصطلاحات با هم تداخل پیدا کنند. در جهان ضد مخرب(ها) یکی از اصطلاحات بسیار دردسرساز نیز PUP است. PUP مخفف “Potentially Unwanted Program” (برنامه‌ بالقوه ناخواسته) است و برنامه‌هایی که تحت این عنوان قرار می‌گیرند با مخرب‌‌ها تفاوت دارند.

از نقطه‌نظر فنی، PUP‌ها مخرب‌ نیستند آنها با هدف خراب‌کردن کامپیوتر یا سرقت اطلاعات شخصی‌تان ساخته نمی‌شوند. درعوض معمولاً آنها ابزار بازاریابی‌اند که از طریق مهندسی اجتماعی وارد کامپیوتر‌های شخصی مردم می‌شوند. درگذشته به PUP‌ها، جاسوس افزار (Spyware) و تبلیغ افزار (Ad-ware) گفته می‌شد اما اغلب شرکت‌های سازنده‌ PUPها این اصطلاحات را دوست نداشتند. از نظر آنها این لفظ، زیان‌بخش بود زیرا بین برنامه‌هایشان با مخرب‌‌ها رابطه برقرار می‌کرد و مردم را ترسانده و فراری می‌داد. درحال حاضر بینِ افزاری که PUP نامیده شده و افزاری که مخرب‌ نامیده می‌شود مرزی قانونی و شفاف وجود دارد. همچنین تمام کسانی که در حوزه‌ برنامه‎های مرتبط با تعیین نام مشغول به کارند باید درمورد این مسئله محتاط باشند که از چه اصطلاحی استفاده کنند.

هر روز وقتی از سر کار به خانه بازمی‌گردید با کامپیوترتان در اینترنت گشت می‌زنید.

به تازگی لپ‌تاپ جدیدی خریده‌اید که واقعاً سریع است. در آن واحد می‌تواند با بیش از سی پنجره‌ باز کار کند؛ همچنین وقتی بحث از یافتن سرگرمی و بازی یا اطلاعات جدیدی در میان باشد دیگر قابل توقف نیستید و می‌خواهید آن را امتحان کنید. هیجان‌زده‌اید، چون در فضای اینترنت همه نوع افزونه و برنامه‌ای وجود دارد. بیشترشان مجانی‌ و اغلب‌شان مفیدند. هر روز چیز جدید و خیره‌کننده‌ای پیدا می‌کنید که باید امتحان کنید و در مسیری قرار می‌گیرید که به طور مکرر بر روی INSTALL کلیک می‌کنید تا اینکه همه چیز به اتمام برسد.

نرم افزار مجانی، عالی است اما دلیل مجانی بودنش این است که به عنوان ناقل تبلیغات برای نرم‌افزاری خاص عمل می‌کند. چطور چنین چیزی روی می‌دهد؟ شما هنگام نصب نرم‌افزارهای رایگان خوشحالید و آنقدر خسته‌اید که نمی‌توانید خطوط ریز درج شده در مراحل نصب را بخوانید، به همین دلیل شما بسیار بیشتر از آن برنامه‌ای که در حال نصب آن هستید، نرم‌افزار نصب می‌کنید. سازندگان PUP‌ها به خوبی از این مسئله آگاهند آنها می‌دانند که مردم وقت صرف نمی‌کنند تا همه‌ مراحل موارد نصبی را که با آن مواجه می‌شوند بخوانند؛ همچنین به عنوان سازندگان نرم‌افزار آنها این مسئله را فرصتی مناسب برای تبلیغ (نصب) مجانی نرم‌افزارهایشان می‌دانند.

سرانجام به چه چیزی دست خواهید یافت؟ لذا، این مسئله به سازنده بستگی دارد. گاهی اوقات دستاورد شما یک نوار ابزار اینترنتی است که به شما کمک می‌کند تا کار جدیدی را انجام دهید؛ به گونه‌ای که هربار اقدام به جستجو می‌کنید آرم سازنده را مشاهده می‌‌نمایید. در دیگر موارد چیزی شبیه به یک نرم‌افزارِ مشاهده و پیش بینی آب و هوا به دست می‌آوردید که درمورد شرایط آب و هوایی از محل زندگی‌تان تا دوبی و هر جای دیگری بین این دو شهر به شما اطلاعات می‌دهد. درموارد دیگر PUP‌ها تنها افزار جاسوسی‌اند (این جمله را از ما نشنیده بگیرید!) که بر عادات جستجوی شما نظارت و سعی می‌کنند که شما را به سوی خرید چیز‌هایی اغوا نمایند که واقعاً به آنها نیازی ندارید. یکی از راه‌کارهای مقابله با این بدافزارها استفاده از آنتی‌ویروس وعتبر و به‌روز می‌باشد.

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.