موزیلا: از برنامه‌های آنتی‌ویروس شخص‌ثالث استفاده نکنید!

کمیته رکن چهارم – یکی از مهندسین سابق شرکت موزیلا در یک پست در بلاگ شخصی خود، برنامه‌های آنتی‌ ویروس شخص‌ثالث را مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد که این برنامه‌ها “اکوسیستم نرم‌افزاری” یک دستگاه را آلوده می‌کنند. به همین جهت، وی از از کاربران خواسته است تا برنامه‌های آنتی‌ویروس خریداری نکنند و هم‌چنین در صورت نصب این برنامه‌ها بر روی رایانه یا لپ‌تاپ خود، آن‌را به سرعت حذف نمایند.

به گزارش کمیته رکن چهارم،به باور مهندس سابق موزیلا، ویندوز Defender بهترین راه‌حل در برابر تهدیدهایی است که احتمالاً اطلاعات نقش‌بسته شما را در رایانه‌ شخصی‌تان هدف قرار می‌دهد. هم‌چنین، وی اعلام کرده است که ارائه‌دهندگان برنامه‌های آنتی‌ ویروس از الگوهای امنیتی استاندارد برخلاف مایکروسافت که به این موارد در توسعه ویندوز دیفندر اهمیت می‌دهد، پیروی نمی‌کنند. در همین رابطه، اعلام شده است:

برنامه‌های ضد ویروس، می‌تواند اکوسیستم نرم‌افزاری (رایانه یا لپ‌تاپ شما را) به دلیل کدنویسی ضعیف و مداخله جویانه آن‌ها آلوده نماید. این موضوع باعث خواهد شد تا بهبود امنیتی برنامه‌های مرورگر و برنامه‌های سایر توسعه‌دهندگان، غیرممکن باشد.

علاوه‌براین، وی اعلام کرده است که این مشکلات، باعث می‌شود تا بسیاری از کاربران مرورگرها را ناکارآمد بدانند و این موضوع، به ضرر توسعه‌دهندگان است. مهندس سابق شرکت موزیلا با انتقاد از عملکرد برنامه‌های آنتی ویروس، اعلام کرده است:

چندین‌بار، برنامه‌های آنتی‌ویروس به‌روزرسانی‌های مرورگر فایرفاکس را مسدود نمودند و به همین جهت، دریافت به‌روزرسانی‌ها برای رفع حفره‌های امنیتی این برنامه توسط کاربران غیرممکن شده بود.  بیشتر زمان یک توسعه‌دهنده، بر روی رفع ناسازگاری‌های برنامه‌ آنتی‌ویروس صرف می‌شود؛ در حالی‌که توسعه‌دهنده می‌تواند در این مدت، امنیت یک برنامه را به‌طور قابل‌توجهی بهبود دهد.

ارائه‌دهندگان برنامه‌های آنتی‌ویروس به دلیل عمکرد نامناسب‌ آن‌ها از جمله شرکت سیمانتک برای عدم‌تشخیص حفره Zero-day در بیش از ۲۰ محصول این شرکت، تحت‌فشار و نظارت قرار دارند. هم‌چنین شرکت AVG نیز به فروش و در اختیار قرار دادن تاریخچه جستجوی کاربران خود به شرکت‌های دیگر متهم شده است.

با این‌حال، مایکروسافت همواره بر روی بهبود مشکلات امنیتی سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ مشغول به کار بوده است تا این نسخه را به امن‌ترین ویندوز ارائه‌شده در تاریخچه ۳۰ ساله سیستم‌عامل ویندوز تبدیل نماید. در نهایت، باید اشاره کرد که مایکروسافت به‌ همراه به‌روزرسانی Creators Update در ماه آوریل، ویندوز دیفندر سکوریتی سنتر را نیز ارائه می‌دهد.

البته همه با نظر مهندس سابق شرکت موزیلا موافق نیستند و بسیاری از کاربران و مهندسین دیگر، نصب برنامه‌های آنتی‌ویروس مطمئن را یک راهکار مناسب برای افزایش امنیت کاربران در برابر تهدیدهای امنیتی عنوان می‌کنند.

منبع:رسانه خبری امنیت اطلاعات

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.