تروجان‌ها و عملکردشان بر روی سیستم‌های کامپیوتری

کمیته رکن چهارم – تروجان‌ها برنامه‌های خرابکارانه‌ای هستند که بدون آگاهی یا اجازه کاربران روی سیستم‌های کامپیوتری عمل می‌کنند. تروجان‌ها به انجام عملیات زیر می‌پردازند:
حذف داده‌ها
مسدودسازی داده‌ها
دستکاری داده‌ها
کپی داده‌ها
اختلال در عملکرد کامپیوترها و شبکه‌های کامپیوتری

تروجان‌ها برخلاف ویروس‌ها و کرم‌های کامپیوتری قادر به تکثیر خود نیستند.

تروجان‌ها چه تاثیری می‌گذارند؟
تروجان‌ها براساس نوع عملکردشان روی سیستم‌های کامپیوتری به انواع زیر تقسیم می‌شوند:
Backdoor
کاربران خرابکار با استفاده از این تروجان‌ها می‌توانند کنترل کامپیوترهای آلوده را دراختیار گرفته و دستورات گوناگونی را مانند ارسال، دریافت، اجرا و حذف فایل‌ها، نمایش داده‌ها و راه‌اندازی مجدد سیستم اعمال کنند. هدف تروجان‌های Backdoor اغلب تشکیل شبکه‌ای از کامپیوترهای آلوده با اهداف خرابکارانه است.
Exploit
این تروجان‌ها حاوی داده یا کدهایی هستند که از آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری سواستفاده می‌کند.
Rootkit
این تروجان‌ها آیتم‌ها یا عملیات مشخصی را در کامپیوتر از دید کاربران پنهان می‌کنند. هدف عمده این تروجان‌ها جلوگیری از شناسایی بدافزارهاست تا طول دوره فعالیت برنامه‌های خرابکارانه روی کامپیوترهای آلوده افزایش پیدا کند.
Trojan-Banker
ماموریت این تروجان‌ها سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی از طریق سیستم‌های بانکداری الکترونیک، سیستم‌های پرداخت الکترونیک و کارت‌های اعتباری یا کارت‌های نقدی است.
Trojan-DDoS
این تروجان‌ها حملات رد سرویس (DDoS) را علیه آدرس‌های اینترنتی ترتیب می‌دهند. Trojan-DDoS با ارسال انبوهی از درخواست‌ها از کامپیوترهای آلوده به آدرس اینترنتی هدف، وب‌سایت مورد نظر را دچار اختلال کرده یا حتی از کار می‌اندازند.
Trojan-Downloader
این تروجان‌ها نسخه‌های جدید نرم‌افزارهای خرابکارانه از جمله تروجان‌ها و بدافزارها را روی کامپیوترهای آلوده دانلود و نصب می‌کنند.
Trojan-Dropper
هکرها با استفاده از این تروجان‌ها می‌توانند تروجان‌ها و ویروس‌ها را روی سیستم‌های هدف نصب یا از شناسایی بدافزارها پیش‌گیری کنند. برخی از نرم‌افزارهای ضدویروس قادر به اسکن تمام اجزای این تروجان‌ها نیستند.
Trojan-FakeAV
این تروجان‌ها با شبیه‌سازی عملکرد نرم‌افزارهای ضدویروس، کاربران را فریب می‌دهند. هدف این تروجان‌ها اخاذی از کاربران در ازای شناسایی و پاکسازی تهدیداتی است که اصلا وجود ندارد.
Trojan-GameThief
وظیفه این تروجان‌ها سرقت اطلاعات حساب‌های کاربری بازیکنان آنلاین است.
Trojan-IM
این تروجان‌ها رمز عبور حساب‌های کاربری کاربران برنامه‌های ارسال پیام فوری مانند ICQ، MSN Messenger، AOL Instant Messenger، یاهو مسنجر، اسکایپ و دیگر برنامه‌های این‌چنینی را سرقت می‌کند.
Trojan Ransom
این نوع تروجان‌ها اطلاعات موجود روی کامپیوتر را دستکاری کرده تا عملکرد سیستم دچار اختلال شود یا کاربران دیگر قادر به دسترسی به بخشی از اطلاعات خود نباشند. مهاجمان تنها زمانی اختلال سیستم را برطرف یا دسترسی به داده‌ها را آزاد می‌کنند که کاربران باج طلب‌کرده آنها را بپردازند.
Trojan-SMS
این تروجان‌ها با ارسال پیامک از گوشی‌های کاربران به شماره‌های خدمات تلفنی، هزینه‌های کاربران را افزایش می‌دهند.
Trojan-Spy
ماموریت این تروجان‌ها جاسوسی نحوه کاربری افراد است. برای مثال Trojan-Spy از فعالیت‌های کاربران در کامپیوتر یا اینترنت اسکرین‌شات می‌گیرد، فهرستی از برنامه‌های درحال اجرا روی سیستم تهیه می‌کند و یا تمام اطلاعاتی را که کاربران از طریق صفحه‌کلید وارد می‌کنند به ثبت می‌رساند.
Trojan-Mailfinder
این تروجان‌ها فهرست آدرس‌های ایمیل ذخیره شده در کامپیوتر کاربران را سرقت می‌کنند.
انواع دیگر بدافزارها :
 
Trojan-ArcBomb
Trojan-Clicker
Trojan-Notifier
Trojan-Proxy
Trojan-PSW
چگونه از سیستم خود برابر تروجان‌ها محافظت کنید
با نصب یک ضدبدافزار کارآمد می‌توانید دستگاه‌های الکترونیکی خود را از جمله PC، لپ‌تاپ، مک، تبلت و گوشی هوشمند برابر تروجان‌ها محافظت کنید.
منبع : شرکت ایدکو

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.