۸ قدم مهم برای افزایش امنیت مرورگر

کمیته رکن چهارم –  بسیاری از شما روزانه زمان زیادی را برای وب‌گردی در دنیای مجازی صرف می کنید. ابزار اصلی وب‌گردی، مرورگر است. امنیت مرورگر موضوع بسیار مهم است، چرا که مرورگرها همیشه یکی از هدف های حمله هکرها هستند. به  همین منظور در این آموزش گام به گام ، برای شما توضیح می دهیم که چگونه در ۸ قدم امنیت مرورگر خود را حفظ کنید.

به گزارش کمیته رکن چهارم،مرورگر ابزار بسیار مناسبی‌ است که هکر ها با حمله به آن می توانند به سیستم شما نفوذ کنند، کافی‌ است هکرها شما را متقاعد کنند و شما نرم‌افزار پیشنهادی آن ها را بر روی مرورگر خود نصب کنید. نصب این نرم‌افزار مخرب، منجر به آلوده شدن سیستم شما و نفوذ هکرها به سیستم شما خواهد شد، پس نباید از امنیت مرورگر غافل شویم.
۱ – مرورگر خود را حتما به‌ روزرسانی کنید
همیشه باید مطمئن باشید که از آخرین نسخه منتشر شده مرورگر استفاده می کنید. چرا که وقتی شرکتی مرورگر خود را به ‌روزرسانی می کند، بسیاری از مشکلات نسخه قبلی را که ممکن است مشکلات امنیتی باشد حل می کند و در بسیاری از موارد، مرورگر  نسبت به نسخه قبلی امن‌ تر می شود.  شما از طریق تنظیمات مرورگر می توانید بررسی نمایید که مرورگری که در حال استفاده از آن هستید، نسخه به‌روز شده است یا خیر. (اسکرین شات های این مطلب آموزشی برای مرورگر گوگل‌ کروم است.)
مرورگر وب
مرورگر وب
۲ – گزینه “Click-to-Play” پلاگین ها را روی مرورگرتان فعال کنید
با فعال کردن گزینه “Click-to-Play” پلاگین ها، سرعت بارگذاری صفحات وب برای شما بیشتر می شود و هم چنین باعث می شود که باتری دستگاه شما کمتر مصرف شود. قطعا این کار مزیت امنیتی هم دارد، با فعال کردن این بخش هکرها و خرابکارها نمی توانند از رخنه های پلاگین مرورگرتان بهره‌برداری کنند. در آخر، وقتی شما گزینه “Click-to-Play” پلاگین ها را فعال کنید، می توانید تنها زمانی که به پلاگین اعتماد دارید آن را اجرا کنید. برای فعال کردن گزینه “Click-to-Play” پلاگین ها، به تنظیمات کروم بروید، وارد بخش “Privacy” شوید، در این بخش به “Content Settings” مراجعه کنید و در قسمت “Plugins”، گزینه “Let me choose when to run plugin content”  را انتخاب کنید و در آخر پس از اعمال تنظیمات گزینه “Done” را بزنید.
مرورگر وب
مرورگر وب
۳ – پلاگین های غیر کاربردی را حذف کنید
برای امن کردن مرورگر سیستم خود، یکی از کارهای مهم که باید انجام دهید، حذف پلاگین هایی‌ است که کاربردی نیستند. با مراجعه به لیست پلاگین هایی که روی مرورگر خود نصب کردید، می توانید آن هایی را که کاربردی نیستند حذف کنید. برای مثال پلاگین جاوا که سایت های کمی هم از آن استفاده می کنند، یکی از پلاگین هایی‌ است که بهتر است حذف شود، چرا که از نظر امنیتی خطرناک است. پلاگین “Silverlight” هم خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد، از پلاگین “Flash” هم با روی‌ کار آمدن “html5” از آن بی‌نیاز خواهید شد، ولی ممکن است در حال حاضر از آن استفاده کنید. بنابراین از به‌روز بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای این کار از تنظیمات مرورگر به لیست پلاگین های نصب شده روی مرورگر خود مراجعه کنید و هر کدام از پلاگین ها را که برای شما کاربردی ندارند غیرفعال (Disable) نمایید.
مرورگر وب
۴ – پلاگین های مورد استفاده را به‌روز نگه دارید
مطمئن باشید، پلاگین هایی که استفاده می کنید، حتما به‌روزرسانی شوند.
۵ – از مرورگر‌ ۶۴ بیتی استفاده کنید
مرورگر ۶۴ بیتی نسبت به مرورگر ۳۲ بیتی امن ‌تر است و امنیت بالاتری دارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم اگر از سیستم‌ عامل ۶۴ بیتی استفاده می کنید، حتما از مرورگر ۶۴ بیتی نیز استفاده کنید، چرا که مروگر ۶۴ بیتی در مقابل حملات هکرها، امنیت بیشتری دارد.
۶ – بر روی مرورگر خود حتما یک برنامه‌ “Anti-Exploit” نصب کنید
برنامه های “Anti-Exploit” امنیت مرورگر شما را در مقابل حملات هکرها بالا می برند و در امنیت مرورگر شما نقش به‌سزایی بازی می کنند. برنامه های “Anti-Exploit” دور تا دور مرورگرها و نرم‌افزارها را با سه لایه‌ امنیتی می پوشاند تا از سوء استفاده های کدهای مخرب جلوگیری کنند. برنامه های “Anti-Exploit”، آنتی‌ویروس نیستند ولی با اغلب آنتی‌ویروس ها سازگارند.
از “Anti-Exploit‌”های رایج و امن، Microsoft’s EMET و  Malwarebytes Anti-Exploit هستند. هر دو نرم‌افزار رایگان می باشند. استفاده از یک آنتی‌ویروس مناسب هم را که همیشه به شما توصیه کردیم.
۷ – افزونه های کمتر و مورد اعتماد‌تری استفاده کنید
افزونه ها قطعا دسترسی ها را برای ما آسان ‌تر می کنند و برخی از آن ها بسیار کاربری و مهم هستند. اما نباید غافل شد که افزونه ها همان اندازه که می توانند مفید و کاربردی باشند، می توانند خطرناک هم باشند، چرا که می توانند شما را رد‌یابی کنند، مانیتور کنند و همچنین شما را به سمت سایت های تبلیغاتی هدایت کنند. پس افزونه هایی را که استفاده می کنید کنترل نمایید و هر افزونه‌ای را نصب نکنید. تنها افزونه هایی را که امن و مورد اعتماد هستند مورد استفاده قرار دهید و از نصب افزونه های مشکوک جدا خودکاری کنید.
۸ – پلاگین های امنیتی را حتما بر روی مرورگر نصب کنید.
حتما بر روی مرورگر خود پلاگین های امنیتی را نصب و استفاده کنید. دو نمونه از پلاگین های مهم امنیتی که استفاده از آن ها را توصیه می کنیم، HTTPS Everywhere  و Web of Trust هستند. پلاگین “HTTPS Everywhere”  ارتباطات شما را بین دستگاهایتان و وب‌سایت مقصد رمزگذاری می کند. پلاگین “WOT”، به شما کمک می کند تا از امن بودن وب‌ سایت مقصد مطلع شوید. هنگام استفاده از پلاگین “WOT “در کادری که آدرس وب‌سایت نمایش داده می شود، آیکون های ترافیک نشان داده می شوند، که رنگ سبز به معنی قابل اعتماد بودن سایت است، زرد به معنی احتیاط است و قرمز که مشخصا نشان ‌دهنده عدم اعتماد به سایت است.
این ۸ قدم بالا، تنها ۸ نکته مهم برای امن‌ تر شدن مرورگر شما است. اما فراموش نکنید که شما همیشه در معرض حملات هکرها و فیشینگ ها می توانید قرار بگیرید، و هرگز تنها رعایت نکات امنیتی نمی تواند تضمین کند که امنیت شما در اینترنت صد درصد است، بلکه نکات امنیتی و رعایت آن ها تا حدودی امنیت شما را حفظ می کنند. همیشه باید نکات مهم و امنیتی را رعایت کنید و نسبت به حملات هشیار باشید.

منبع:رسانه خبری امنیت اطلاعات

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.