۵ نشانه ی آلوده بودن سیستم عامل اندروید به بدافزار

کمیته رکن چهارم – چگونه می توانیم بفهمیم که موبایل اندرویدی ما به ویروس آلوده شده است؟ آیا هر کندی عملکرد در گوشی اندرویدی خود را می توانیم به ویروس نسبت دهیم؟ چند راهکار برای تشخیص این مسئله و سپس رفع مشکلات ناشی از بدافزارها و ویروس ها وجود دارد؟

به گزارش کمیته رکن چهارم،نشانه وجود دارد که نشان می دهد، گوشی اندرویدی شما ویروسی شده باشد، ولی جای نگرانی نیست با روش های زیر هم می توانید آنها را شناسایی کنید و هم  مشکل را برطرف کنید.
۱-عملکرد دستگاه اندرویدی شما دچار افت شود
معمولا کار یک بدافزار این است که اگر بخواهد کارهای سنگینی را روی دستگاه شما اجرا کند، احتمال دارد که موبایلتان کند شود. در نتیجه بارگذاری برنامه‌ها آهسته می‌شود، اپلیکیشن‌ها هنگ می‌کنند و زمان راه‌اندازی سیستم طولانی می‌گردد. حتی ممکن است در هنگام تماس شاهد قطع و وصل شدن یا دیگر رخدادهای عجیب و غریب باشید.
اگر چنین مشکلاتی را در موبایلتان مشاهده کردید، اول مطمئن شوید که دستگاه صرفاً به واسطه‌ی اپ‌ها و ویجت‌هایی که نصب کردید سنگین نشده باشد. این مشکل را به راحتی با حذف کردن یا غیر فعال کردن عوامل مربوطه می‌توان برطرف کرد. برای بررسی این حالت می‌توانید به تنظیمات اندروید و سپس بخش Apps بروید.
آلوده بودن موبایل اندرویدی به بدافزار
حالا در صفحه‌ی Downloaded به سمت چپ سوایپ کنید.
آلوده بودن موبایل اندرویدی به بدافزار
سپس میزان رم مصرفی هر اپلیکیشن را از بخش Running بررسی نمایید.
آلوده بودن موبایل اندرویدی به بدافزار
اگر یک اپلیکیشن خاص منابع زیادی مصرف کند، می‌توانید آن را از این بخش پیدا کنید. اگر چیز سنگینی در دستگاه شما در حال اجرا نیست یا مصرف کننده‌های سنگین را حذف کردید اما هنوز هم مشکل دارید، بهتر است احتمال آلوده شدن به بدافزار را در نظر بگیرید.
۲- باتری موبایل زودتر از قبل خالی می‌شود
همان طور که  در بالا نیز اشاره کردیم، بدافزارها گاهی اوقات برای انجام کارهای خود پروسه‌های سنگینی را اجرا می‌کنند. این اتفاق باعث کند شدن سیستم می‌شود، ولی یک اثر دیگر هم به دنبال دارد: همه‌ی توان پردازشی باید توسط باتری تامین شود. در نتیجه شارژ باتری زودتر از قبل خالی می‌شود و به این ترتیب به مراتب بیشتری باید آن را شارژ کنید.
خالی شدن باتری
البته باید گفت که دلایل زیادی برای خالی شدن سریع باتری وجود دارد، مثلاً اپلیکیشن سنگینی که خودتان آگاهانه آن را نصب کردید یا این که باتری دستگاه قدیمی شده باشد. برای این که ببینید یک اپلیکیشن در حال خالی کردن باتری شماست یا نه، باید به بخش تنظیمات و سپس قسمت Battery بروید.
خالی شدن باتری بر اثر حمله ی بدافزارها
در صفحه‌ای که باز می‌شود، می‌توانید اصلی‌ترین عوامل خالی شدن شارژ باتری را ببینید.
آلوده بودن موبایل اندرویدی به بدافزار
اگر مورد مشکوکی نمی‌بینید، و مطمئنید که باتری‌تان از نظر سخت افزاری هنوز سالم است، احتمال آلوده شدن به بدافزار را در نظر بگیرید.
۳- مصرف داده‌ی غیرمنطقی توسط موبایل
مورد مهمی که در مورد بدافزارها وجود دارند این است که  اغلب فقط برای این که شما را اذیت کنند وارد دستگاه نمی‌شوند. این برنامه گاهی اوقات نصب می‌شوند تا مقصود توسعه دهنده‌ی خود را اجرا کنند. این هدف می‌تواند وصل شدن به یک سرور آنلاین باشد که در این صورت مصرف اینترنت را هم شامل می‌شود. یا این که با استفاده از سرویس‌های SMS پریمیوم که بابت ارسال هر پیام خرج زیادی روی دست شما می‌گذارند، برای ارسال پیام استفاده شود.
بدافزارها
هر دوی این موارد بعد از این که زیان وارد شد، قابل شناسایی است. (در حالت ایده‌آل بهتر است مشکل از قبل از وقوع پیدا کنید!) همیشه مراقب مصرف داده و قبض موبایل خود باشید، و اگر افزایش مصرف داده‌ی مشکوک یا غیرمنتظره‌ای دیدید حتماً آن را جدی بگیرید. اگر با چنین موردی برخوردید و نتوانستید دلیل آن را پیدا کنید، به دنبال بدافزار بگردید.
۴- نمایش تبلیغات ناگهانی
علاوه بر این ممکن است شاهد افزایش میزان نمایش تبلیغات در بخش‌های مختلف موبایل خود باشید. همه می‌دانند که اپ‌های رایگان معمولاً برای تامین نیازهای مالی خود یک یا دو تبلیغ نشان می‌دهند، بنابراین نمایش این مقدار از آگهی طبیعی است. اما اگر دیدید که این تبلیغات راه خود را به نوار نوتیفیکیشن یا حتی خود صفحه‌ی موبایل باز کرده‌اند، احتمال این که یک بدافزار باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده باشد خیلی زیاد است.
۵- ظاهر شدن اپلیکیشن‌های غیر قابل توضیح
آیا برای شما این اتفاق افتاده است که روی گوشی خود اپلیکیشنی دارید که مطمئنید آن را نصب نکرده‌اید، یا از اپلیکیشن‌هایی که هیچ وقت رنگ آن‌ها را ندیده‌اید در نوار نوتیفیکیشن پیام‌های عجیب و غریب دریافت کرده‌اید؟ بدافزارهای اندروید بعضی وقت‌ها یک یا چند اپ را بدون اجازه‌ی شما وارد سیستم‌تان می‌کنند. در نتیجه شاهد هجوم اپ‌هایی خواهید بود که از وجود آن‌ها خبر ندارید. این اتفاق باعث می‌شود تا فضای زیادی از دستگاه شما هدر برود و برای اجرای اپلیکیشن‌های خود منابع کافی نداشته باشید.
بدافزارهای ویروسی اندروید
اکنون  که نشانه‌های آلوده شدن دستگاه‌های اندرویدی را می‌دانیم، چگونه بتوانیم آنها را پاک کنیم ؟
از اینکه  اولین آنتی ویروسی که پیدا کردید را فورا نصب کنید پرهیز کنید. نصب و اجرای یک آنتی ویروس ناکارآمد اگر نگوییم بیشتر، به اندازه‌ی یک ویروس واقعی زیان بار است! اگر می‌خواهید از دستگاه خود محافظت کنید و آن را از صدمات در امان نگه دارید، باید مطمئن باشید که از یک آنتی ویروس مناسب استفاده می‌کنید.این را باید از خودتان بپرسید که آیا نرم افزار آنتی ویروسی بوده که در کامپیوتر از آن استفاده کرده باشید و از آن خوشتان آمده باشد؟ اگر پاسخ مثبت است، احتمال این که شرکت سازنده‌ی آن آنتی ویروس نسخه‌ای از نرم افزار خود را برای دستگاه‌های موبایلی هم ارائه داده باشد زیاد است. پس در سایت شرکت سازنده‌ی آن آنتی ویروس به دنبال نسخه‌ی موبایل نرم افزار بگردید. اگر چنین نسخه‌ای داشتند، آن را نصب و اجرا کنید.اگر آن شرکت راهکاری برای پلتفرم موبایل نداشت، یا آنتی ویروس خاصی را برای سیستم‌های موبایلی نمی‌شناسید، می‌توانید در اینترنت به دنبال یک آنتی ویروس مناسب که ویژگی‌های آن با نیازهای شما مطابقت داشته باشد بگردید.

منبع:رسانه خبری امنیت اطلاعات

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.