تلفنهای همراه در محاصره اپلیکیشن ها نفوذی

کمیته رکن چهارم – به گفته معاون شرکت امنیت پروژه های موبایلی، وبسایتهای بسیار معروفی هستند که برندهای شناخته شده ای محسوب میشوند ولی در حال دزدیدن اطلاعات کاربران خود هستند، کسب و کار جهانی اپلیکیشن در حال حاضر بیش از ۱۴۰ میلیاد دلار درآمد دارد، و طبق آمار شرکت اپ آنی روزانه ۱۰ میلیون اپلیکیشن موبایلی توسط کاربران دانلود میشود.

به گزارش کمیته رکن چهارم،بیش از ۲۰۰ اپلیکیشن برای استخراج اطلاعات مهم کاربران ساخته شده اند که نزدیک به ۶۰ درصد از آنها اپلیکیشنهای مربوط به اخبار، ورزش و خرید آنلاین هستند.

طبق تحقیقاتی که نتیجه آن در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ منتشر شد، ۳۰ درصد دیگر اطلاعات سرقت شده از طریق اپلیکیشنهای مربوط به سفر، سرگرمی، شیوه زندگی و تکنولوژی و سایت های موبایلی به سرقت می رود.

سایتهای مربوط به بزرگسالان نا امن ترین مقوله است. ۸۰ درصد از ۵۰ اپلیکشن برتر مربوط  به بزرگسالان و وبسایتهای موبایلی به اطلاعات شخصی افراد نفوذ می کنند.

ممکن است این کار نفوذ دزدیدن نام کاربری و کلمه عبور و اطلاعات کارت اعتباری شما باشد آن هم فقط با فشردن یک کلید، هر چیزی که جزو امکانات این اپلیکیشن ها محسوب می شود ممکن است نا امن باشد.

در اکثر موارد نام کاربری و کلمه عبور سرقت میشود ولی گاهی ممکن است که اطلاعات کارت اعتباری و یا اطلاعات شناسنامه ای افراد نیز دزدیده شود.

فقط با داشتن یک نام کاربری و یک کلمه عبور، یک هکر به راحتی می تواند به تمامی اطلاعات حساب کاربری شما دست بیابد، اپلیکیشن ها و وبسایتهای موبایلی گاهی اطلاعاتی همچون موقعیت مکانی کاربر را از تلفن های همراه و تبلت ها استخراج می کنند، گاهی حتی اپلیکیشن های مربوط به کنفرانس انلاین با دسترسی به اطلاعات تمام افراد یک ساختمان می توانند به تمام اتاقهای یک ساختمان اداری دست پیدا کنند و به راحتی به آن دستبرد بزنند و یا از اطلاعات آن سوء استفاده کنند.

چرا این اتفاقات می افتد

اغلب به دلیل نقص در کد نویسی این اتفاق می افتد، برای مثال عدم استفاده از کد نویسی مناسب برای نرم افزارهای محاوره ای، همچنین گاهی اوقات به دلیل فشار آوردن به تولید کننده آن نرم افزار برای ورود هر چه سریعتر به فضای کسب و کار، تولید کننده مجبور است از برخی مسائل امنیت اطلاعاتی چشم پوشی کند.

راه دیگری که مجرمان فضای مجازی از آن استفاده می کنند ارائه وای فای مجانی به کاربران است. به محض اینکه کاربران برای استفاده از وای فای مجانی به آن متصل می شوند اطلاعات شخصی آنها توسط هکر ها به سرقت می رود. وقتی شما از یک سرویس مجانی استفاده می کنید سارقان مجبور نیستند برای دسترسی به اطلاعات شما زحمت زیادی بکشند.

برخی افراد به محض ورود یک نرم افزار به بازار در عرض کمتر از ۲۴ ساعت آن را مورد استفاده قرار می دهند و در مقابل افرادی هستند که حتی حوصله جواب دادن به تماسهای تلفنی خود را نیز ندارند!

چگونه هنگام استفاده از اپلیکیشن ها و نرم افزارهای موبایلی از اطلاعات خود محافظت کنیم؟

کارشناس شرکت امنیت پروژه های موبایلی می گوید راههایی برای حفاظت از اطلاعات کاربران توسط خودشان وجود دارد یکی از این راهها این است که شما در مورد اطلاعاتی که وبسایت از شما درخواست می کند فکر کنید، برای مثال اپلیکیشنی که مربوط به اخبار روزانه است نباید اطلاعات اعتباری، تاریخ تولد و شماره شناسنامه شما را درخواست کند.

همچنین پیامهای کاربران دیگری که از این اپلیکیشن ها استفاده کرده اند را بخوانید تا مطمئن شود افراد دیگری هم از آن استفاده می کنند، بلافاصله اپلیکیشن را بر روی موبایل خود ذخیر نکنید، منتظر بمانید تا افراد دیگری هم از آن استفاده کنند و مدتی از کاربرد آن بگذرد.

منبع:رسانه خبری امنیت اطلاعات

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.