آسیب‌پذیری‌های دنیای هوشمند

کمیته رکن چهارم – در همایش جهانی دستگاه‌های همراه (MWC) که امسال از ۹ تا ۱۲ اسفند ماه در اسپانیا برگزار شد، خودورهای متصل به اینترنت، آینده دستگاه‌های هوشمند و صدالبته آخرین مدل‌های گوشی‌های هوشمند اصلی‌ترین موضوعات را تشکیل می‌دادند.

به گزارش کمیته رکن چهارم،در این همایش مدیر فناوری شرکت McAfee در منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا آمار قابل توجهی را ارائه کرد.

بررسی‌های شرکت McAfee نشان می‌دهد که کاربران به‌طور میانگین ۳۸ درصد از از وقت خود را در منزل، در حال اتصال به اینترنت سپری می‌کنند.

همچنین با وجود افزایش سبک زندگی آنلاین، ۴۱ درصد افراد ایده‌ای در خصوص نحوه تشخیص وجود آلودگی بر روی دستگاه‌های متصل به اینترنت – موسوم به اینترنت اشیاء – نداشته و ۳۲ درصد نیز نمی‌دانند که چطور از مورد رخنه قرار گرفتن این تجهیزات آگاه شوند.

ضمن اینکه تحقیق اخیر McAfee نشان می‌دهد ۸۰ درصد والدین نگران فرزندشان در مواجه با تبهکاران سایبری هستند. ۳۴ درصد والدین فعالیت فرزندشان را بر روی اینترنت مورد بررسی قرار نداده و ۳۵ درصد نیز معتقدند که فعالیت‌های آنلاین فرزندشان را رصد می‌کردند اگر راه آسان‌تری برای این منظور وجود داشت.

بر اساس یافته‌های شرکت McAfee، بر روی بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه، برنامک‌هایی به‌صورت فعال اجرا می‌شود که دیگر بر روی بازارهای توزیع برنامکی که پیش‌تر از آنها دریافت شده بودند وجود ندارند. برای مثال، در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴ هزار برنامک بالقوه مخرب از روی Google Play بدون آنکه به کاربران آنها اطلاع رسانی شود حذف شدند. این بدان معناست که کاربرانی که قبلاً این برنامک‌ها را نصب کرده بودند ممکن است همچنان از آنها استفاده کنند.

برای مقابله با این تهدیدات، قرار است با مشارکت شرکت Humax، راهکار McAfee Secure Home Platform در رهیاب‌های ساخت Humax یکپارچه شود. با رهیاب جدید عملاً دستگاه‌های متصل به اینترنت در منزل به‌نحوی مؤثر مورد حفاظت قرار می‌گیرند.

امروزه دانش امنیت کاربران خانگی نباید تنها محدود به کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها باشد؛ کاربران خانگی باید از اصول اولیه امنیت در خصوص دستگاه‌های متصل به اینترنت (اینترنت اشیاء) نیز آگاه بوده و سازندگان این تجهیزات نیز می‌بایست از امن بودن محصولات خود اطمینان حاصل کنند.

از جمله توصیه McAfee در مقابله با تهدیدات دنیای هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حالت قفل شدن خودکار دستگاه همیشه و در هر شرایطی فعال باشد.
سیستم عامل و برنامک‌های نصب شده بر روی دستگاه همواره به‌روز نگاه داشته شود.
شبکه منزل تحت کنترل بوده و حتی‌الامکان سعی شود که شبکه اینترنت اشیاء با شبکه سیستم‌های کامپیوتری و لپ‌تاپ‌ها که حاوی اطلاعات مهمتری هستند مجزا باشد. در این صورت حتی در صورت رخنه مهاجم به یکی از تجهیزات اینترنت اشیاء، سیستم‌های کامپیوتری در امان خواهند بود.
پیش از نصب هر برنامک، امتیاز و توضیحات کاربران آن مرور شده و به نکات منفی توجه شود.
از راهکارهای امنیتی قدرتمند برای حفاظت از دستگاه‌های همراه استفاده شود.

منبع: شبکه گستر

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.