مایکروسافت جزئیات جمع‌آوری داده بر روی سامانه‌های ویندوز ۱۰ را تشریح کرد

کمیته رکن چهارم – شرکت مایکروسافت روز چهارشنبه جزئیات بیشتری از عملیات جمع‌آوری داده از رایانه‌های کاربران در ویندوز ۱۰ نسخه‌ی بعدی که در هفته‌های آینده منتشر خواهد شد، ارائه کرد. از زمان معرفی ویندوز ۱۰ تاکنون، شرکت مایکروسافت به‌دلیل جمع‌آوری داده‌های کاربرانی که از این بستر استفاده می‌کنند مورد انتقاد قرار گرفته بود. در ماه ژوئیه‌ی سال ۲۰۱۶ میلادی، دولت فرانسه به مایکروسافت در خصوص جمع‌آوری داده‌های کاربران بدون رضایت آن‌ها هشدار داده بود.

به گزارش کمیته رکن چهارم،در سپتامبر سال ۲۰۱۵ نیز این شرکت اعلام کرده بود داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کند برای بهبود هرچه بیشتر سامانه‌های کاربران است. درست چند ماه قبل از آن نیز مایکروسافت جمع‌آوری داده‌ها بر روی سامانه‌های ویندوز ۷ و ۸ را بسیار بیشتر کرده بود. ژانویه‌ی امسال مایکروسافت داشبوردی را برای حریم خصوصی کاربران ارائه داد که شفافیت بیشتری را برای کاربران به دنبال داشت و اجازه می‌داد داده‌هایی که توسط این شرکت جمع‌آوری شده بود را ویرایش کرده و حتی آن‌ها را حذف کنند. مایکروسافت اعلام کرد در به‌روزرسانی‌های اخیر خود تنظیمات بیشتری بر روی حریم خصوصی کاربران ارائه داده است.

فقط یک هفته قبل از انتشار نسخه‌ی جدیدی از ویندوز ۱۰، این شرکت تصمیم گرفت اعلام کند در هر سطحی از تنظیمات که کاربر انتخاب کرده‌ است، چه داده‌هایی جمع‌آوری خواهد شد. کارشناس مایکروسافت اعلام کرد در سطح پایه، اطلاعاتی پایه‌ای و محدود از سامانه جمع‌آوری می‌شود تا پیکربندی‌های آن به‌طور مناسبی نصب شوند. همچنین در این سطح، علاوه بر اطلاعات پایه‌ای برخی داده‌های امنیتی نیز جمع‌آوری می‌شود تا وقوع هر نوع مشکلی در سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه تشخیص داده شود.

در سطح جمع‌آوری کامل در بخش تنظیمات، داده‌هایی که جمع‌آوری می‌شود نسبت به سطح پایه افزایش چشمگیری داشته و شامل داده‌های دستگاه، ارتباطات موجود، داده‌های پیکربندی، داده‌های مورد استفاده توسط سرویس‌ها و محصولات، داده‌های جستجو و پرس‌وجو، داده‌های صوتی و تایپی و داده‌های مجوزها و خریدها می‌شود.

در مواجهه با موضوعات امنیتی در مورد اقدامات جمع‌آوری داده، شرکت مایکروسافت متوجه شده که باید شفافیت بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار دهد تا به آن‌ها اطمینان دهد، کاری بیش از عیب‌یابی بر روی سامانه‌ی ویندوز انجام نمی‌دهد و حریم خصوصی کاربران نقض نمی‌شود.

منبع:security week

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.