امروز روز گذرواژه است ولی ممکن است در آینده گذرواژه‌ها منقرض شوند

کمیته رکن چهارم – امروز روز گذرواژه است ولی ظهور روش‌های نوین برای احراز هویت، می‌تواند گذرواژه‌ها را با چالش بزرگی مواجه کند و شاید در آینده شاهد باشیم که این روز منسوخ شده است. روش‌های بیومتریک و تلفن‌های همراه در این زمینه بسیار پیشرفت کرده‌اند و رقیب بزرگی برای گذرواژه‌ها محسوب می‌شوند.

به گزارش کمیته رکن چهارم،به‌طور مثال در تلفن‌های همراه گلکسی S۸ سامسونگ، پویشگری برای شبکیه‌ی چشم تعبیه شده تا دستگاه را باز کرده و دسترسی به برخی سرویس‌های برخط را ممکن سازد. بر روی بسیاری از تلفن‌های همراه نیز از روش‌های ثبت اثرانگشت برای احراز هویت کاربران استفاده می‌شود.

محققان امنیتی معتقدند گذرواژه‌ها رفته‌رفته محبوبیت خود را از دست می‌دهند چرا که برای یک کاربر انتهایی، نگهداریِ امن و قابل اعتماد این گذرواژه‌ها کار بسیار سختی است. ایجاد و به‌خاطر سپردن گذرواژه‌های قوی بسیار سخت بوده و مدام باید تغییر یابند. همچنین کارشناسان امنیتی توصیه می‌کنند از یک گذرواژه بر روی چند حساب استفاده نکنید و برای هر حساب یک گذرواژه‌ی قوی لازم است.

یک بررسی اخیراً بر روی نحوه‌ی استفاده از گذرواژه‌ها انجام شده است. شرکت‌کنندگان اذعان کرده‌اند ۶۵ درصد از آن‌ها از یک گذرواژه چندین بار استفاده می‌کنند. ۴۴ درصد از آن‌ها حاضر هستند گذرواژه‌ی خود را به قیمت هزار دلار بفروشند. از هر ۵ نفر نیز یک نفر گذرواژه‌ی خود را با همکاران خود به اشتراک می‌گذارد.

یک مدیر امنیتی می‌گوید: «استفاده از گذرواژه‌ها برای حفظ امنیت حساب‌های کاربری نه تنها مفید نیست و می‌تواند به کارکنان سازمان آسیب برساند، بلکه بار کار زیادی را نیز به مدیران تحمیل می‌کند.» برای بهبود امنیت گذرواژه‌ها، وب‌گاه passwordday.org چهار توصیه ارائه کرده است. این توصیه‌های عبارتند از: ایجاد گذرواژه‌های قوی، ایجاد گذرواژه‌ای مناسب برای هریک از حساب‌های کاربری، استفاده از یک برنامه‌ی مدیریت گذرواژه و استفاده از احراز هویت چند-عاملی.

منبع:networkworld

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.