آنچه باید درباره‌ی باج‌افزار «گریه» بدانید

کمیته رکن چهارم – از روز جمعه گزارش‌های متعددی مبنی بر انتشار گسترده‌ی یک باج‌افزار با نام «گریه» یا «WannaCry» منتشر شده است. باج‌افزار نوعی بدافزار است که پس از آلوده کردن سامانه پرونده‌های قربانی را با یک کلیدِ تصادفی رمز می‌کند به نحوی که قربانی از هیچ روشی نمی‌تواند پرونده‌ی خود را بازگشایی نماید و تنها راه بازپس‌گیری داده‌های حساس پرداخت مبلغی پول ( ارزِ دیجیتال بیت‌کوین) به مهاجم است.

به گزارش کمیته رکن چهارم،این باج‌افزار سامانه‌های ویندوزی را آلوده می‌کند و از طریق شبکه با رفتاری شبیه‌ به «کرم‌واره‌های اینترنتی» منتشر می‌شود. راه انتشارِ کرم‌واره‌ی اینترنتی، انتشارِ گسترده از طریق شبکه‌ در سامانه‌‌های آسیب‌پذیر است. یعنی برخلاف سایر بدافزارها که قربانی با باز کردن یک وب‌گاه آلوده یا رایانامه‌ی آلوده یا اتصال یک USB آلوده ممکن است سامانه‌ را تحت تأثیر قرار دهد، کرم‌واره از طریق شبکه و بدون دخالتِ کاربر منتشر می‌شود.

باج‌افزار در بیش از ۷۰ کشور مشاهده شده است، از ۱۷۹ زبان محلی پشتیبانی می‌کند و به محض آلوده کردن سامانه از کاربر تقاضای پرداخت مبلغی در حدود ۳۰۰ دلار می‌کند. این مبلغ باید در قالب بیت‌کوین تهیه و سپس پرداخت شود. متخصصان امنیتی گزارش داده‌اند که علی‌رغم انتشار گسترده‌ی این‌ باج‌افزار، تاکنون کم‌تر از ۲۰۰ قربانی باج را پرداخت کرده‌اند. بسیاری از قربانیان این باج‌افزار مراکز حساس از جمله بیمارستان‌ها و مراکز مخابرات دولتی بوده‌اند.

چه سامانه‌هایی تحت تأثیر باج‌‌افزار گریه هستند؟

– همه‌ی نسخه‌های سامانه‌عامل ویندوز، از جمله ویندوز اکِس‌پی، ویندوز ویستا، ویندوز سِون، ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰ و همه‌ی نسخه‌های کارگزار ویندوز (Windows Server) تحت تأثیر هستند.

– مایکروسافت به‌روز‌رسانی‌هایی را برای همه‌ی نسخه‌های ویندوز (به جز ویندوز اِکس‌پی) دو ماه پیش منتشر کرده است. و در روز گذشته به‌روز‌رسانی فوری برای ویندوز اِکس‌پی منتشر شده است (گفتنی است ویندوز اِکس‌پی توسط مایکروسافت پشتیبانی نمی‌شود اما به دلیل اهمیت و گستردگی انتشار باج‌افزار WannaCry، به‌روز‌رسانی فوری برای این نسخه از ویندوز منتشر شده است.) شناسه‌ی بولتن امنیتی که این آسیب‌پذیری را وصله می‌کرد MS۱۷-۰۱۰ می‌باشد.

– اگر شما از دیواره‌ی آتش استفاده می‌کنید باید درگاه شماره‌ی  ۴۴۵ را مسدود نمایید. این درگاه برای ارتباطات نرم‌افزار آسیب‌پذیرِ SMB استفاده می‌شود و راه انتشار این باج‌افزار نیز همین درگاه می‌باشد.

– برای این‌کار از دیواره‌ی آتش ویندوز نیز می‌توانید استفاده کنید. به مسیر System and Security در کنترل پنِل وارد شوید و سپس Windows Firewall را انتخاب نمایید. از ستون سمت چپ گزینه‌ی Advanced settings را انتخاب کنید. سپس برای مشاهده‌ی قوانین دیواره‌ی آتش بخش Inbound Rules را باز نمایید.

سپس از منوی سمت راست گزینه‌ی New Rule را انتخاب کرده و با انتخاب نوع Port، درگاه ۴۴۵ در پروتکل TCP را مسدود نمایید. پس از ایجاد قانون مورد نظر با راست کلیک روی آن، قانون را فعال نمایید.

همین حالا یک نسخه‌ی پشتیبان تهیه نمایید

این باج‌افزار ۱۳ نوع از پرونده‌ها را رمز‌گذاری می‌کند. این بدین معنی است که تقریباً همه‌ی پرونده‌های مهم شما ممکن است  برای همیشه از دست بروند. بنابراین همین حالا از پرونده‌های حساس خود یک نسخه تهیه کرده و در یک دیسک خارجی ذخیره نمایید.

در صورت آلوده شدن به این باج‌افزار از پرداخت باج (حدود ۳۰۰ الی ۶۰۰ دلار) اجتناب نمایید. هیچی تضمینی نیست که مجرمان سایبری با توجه به گستردگیِ توزیع این باج‌افزار کلید رمزگشایی شما را ذخیره کرده باشند و آن را برای شما ارسال نمایند.

منبع:asis.io

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.