برای در امان ماندن از باج‌افزارها، ویندوز را بر روی ماشین مجازی اجرا کنید

کمیته رکن چهارم – شاید اجرای سامانه عامل ویندوز به‌عنوان یک ماشین مجازی بر روی سامانه‌ی لینوکس کاری غیرضروری به نظر برسد تا زمانی‌که از ترس باج‌افزاری مانند «گریه» مجبور به انجام این کار شوید. دستگاه‌هایی که تحت تأثیر این آسیب‌پذیری قرار گرفته‌اند از نسخه‌های قدیمی ویندوز استفاده می‌کردند و علاوه بر اینکه وصله‌های شرکت مایکروسافت را اعمال نکرده بودند، راه‌حل‌های امنیتی مناسبی نیز بر روی آن‌ها وجود نداشت.

به گزارش کمیته رکن چهارم،در این بخش بجای اینکه شما را به مهاجرت به سمت ویندوز ۱۰ دعوت کنیم، پیشنهاد می‌کنیم به لینوکس مهاجرت کنید. سامانه‌های لینوکس به‌رغم دردسرهایی که ممکن است برای شما بوجود بیاورند، کمتر از سایر سامانه‌ها هدف حملاتِ باج‌افزار و بدافزار قرار می‌گیرند. در این شرایط اگر هم نیاز داشتید برنامه‌ای را در سامانه عامل ویندوز اجرا کنید، می‌توانید از یک ماشین مجازی بر روی لینوکس استفاده کنید که بر روی آن سامانه عامل ویندوز سوار شده است.

چرا ایزوله کردن سامانه عامل ویندوز، راه‌کار مناسبی به نظر می‌رسد؟

از دیدگاه امنیتی اینکه بخواهیم ویندوز را بر روی یک ماشین مجازی اجرا کنیم، بسیار امن‌تر از حالتی خواهد بود که ویندوز مستقیماً بر روی یک دیسک و پارتیشن اجرا می‌شود. با مجازی‌سازی، شما سامانه عامل را از سخت‌افزار جدا می‌کنید و مانعی بین آن‌ها بوجود می‌آورید که مدیریت این سخت‌افزار توسط سامانه عامل اصلی شما انجام خواهد بود. این سناریو مشابه حالتی است که شما ویندوز را در یک جعبه‌ی شنی با اسباب‌بازی‌ها خود آزاد گذاشته‌اید تا هر کاری خواست انجام بدهد بدون اینکه به دیگر اجزا آسیبی برساند.

در یک ماشین مجازی، از پرونده‌های مجازی برای ذخیره‌سازی استفاده می‌شود و سامانه عاملی که بر روی ماشین مجازی اجرا می‌شود، این دیسک مجازی را مانند حالت عادی مشاهده می‌کند. نکته‌ی جالبی که در مورد مجازی‌سازی وجود دارد این است که همه‌ی برنامه‌های کاربردی ویندوز و تمامی کارها در داخل یک پرونده قرار گرفته‌اند. این پرونده به راحتی قابل پشتیبان‌گیری، رونویسی و حذف کردن است. برنامه‌ی مدیریت ماشین مجازی می‌تواند تصویری از دیسک مربوط به ماشین مجازی تهیه کرده و شما را از پشتیبان‌گیری بی‌نیاز کند.

چگونه به این سناریو دست یابیم؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اجرای سامانه عامل ویندوز بر روی ماشین مجازی، استفاده از ویرچوال‌باکس است. در بسیاری از اسناد مربوط به این برنامه، همواره فرض شده که سامانه عامل ویندوز به‌عنوان میزبان عمل کرده و دیگر سامانه عامل‌ها به‌عنوان ماشین مجازی نصب می‌شوند. ولی به‌هرحال روال نصب ویندوز بر روی ماشین مجازی، مشابه روش نصب لینوکس است.

از دیدگاه امنیتی، اجرای سامانه عامل بر روی یک ماشین مجازی ایده‌ی بسیار مناسبی برای حفظ امنیت محسوب می‌شود. اگر شما مجبور هستید برنامه‌ای را اجرا کنید ولی از امنیت و جامعیت آن اطمینان ندارید، بهتر است آن را بر روی ماشین مجازی اجرا کنید. به این ترتیب هر فعالیت مخربی که ممکن است از برنامه رخ بدهد، تنها در داخل ماشین مجازی باقی مانده و سایر بخش‌های دستگاه را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

منبع:pcworld

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.