تغییرات ضدباج‌افزاری در Android O

رکن چهارم – در این نوشتار به تغییراتی که شرکت گوگل در نسخه جدید Android اعمال کرده می پردازیم.

شرکت Google تغییراتی را در نسخه جدید Android اعمال کرده که کار را برای آن دسته از نویسندگان باج‌افزار که دستگاه‌های همراه با این سیستم عامل را هدف قرار می‌‌دهند بسیار دشوار می‌کند.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، قرار است در Android O – یا همان نسخه ۸٫۰ – که احتمالاً در پاییز امسال عرضه خواهد شد به سطح دسترسی سه نوع پنجره زیر محدودیت‌هایی اعمال شود:

TYPE_SYSTEM_ALERT
TYPE_SYSTEM_ERROR
TYPE_SYSTEM_OVERLAY
این سه، پنجره‌های سیستمی مخصوصی هستند که در صورت اجرا شدن بالاتر از هر پنجره دیگر قرار می‌گیرند. ناگفته پیداست که این نوع پنجره‌ها از ابزارهای مورد علاقه نویسندگان باج‌افزارهای موبایلی هستند تا از طریق آنها دسترسی کاربر را برای انجام عملیات‌های عادی مسدود کنند.

Google از نسخه ۶٫۰ سیستم عامل Android – موسوم به Marshmallow – این سه نوع پنجره را در گروه پنجره‌های “Above dangerous” طبقه‌بندی کرد.

تا پیش از آن، در این سیستم عامل هر پنچره می‌توانست تنها در یکی از سطح‌های دسترسی “Normal” یا “Dangerous” قرار بگیرد. پنجره‌های Normal می‌توانند در زمان اجرا شدن برنامک مربوطه بدون نیاز به اخذ مجوز از کاربر اجرا شوند. حال آنکه اجرای پنجره‌های از نوع Dangerous مستلزم اخذ مجوز از کاربر است.

برای سطح دسترسی‌ “Above dangerous”، لازم است که کاربر مجوز را با اعمال تغییراتی در بخش Settings دستگاه به برنامک مربوطه تخصیص دهد.

با این حال با توجه به استفاده از نسخه‌های سفارشی Android توسط سازندگان گوشی‌های همراه برخی از شرکت‌ها سیاست جدید را بر روی گوشی‌های ساخت خود اعمال نکردند.

اما قرار است که در Android O، شرکت Google این اختیار را از این سازندگان سلب کند. این بدان معناست که بسیاری از نویسندگان باج‌افزار باید بدنبال راهی جدید برای مسدود کردن دسترسی قربانی به دستگاه باشند.

خبر خوب دیگر اینکه در Android O حتی در صورت قفل شدن دستگاه توسط یک برنامک، کاربر قادر خواهد بود تا با مراجعه به بخش Notifications اجرای آن برنامک را متوقف کند.

AndroidO Notifications

از اینک نکته نباید چشم‌پوشی کرد که متاسفانه بسیاری از کاربران باج‌افزارهای موبایلی از نسخه‌های قدیمی سیستم عامل Android استفاده می‌کنند.

منبع : newsroom.shabakeh.net

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.