در خرید های اینترنتی باید به چه نکاتی توجه کنیم…؟

کمیته رکن چهارم – امروزه بسیاری از کاربران خرید های اینترنتی را ترجیح میدهند؛ زیرا فروشگاه های آنلاین با ارائه خدمات ویژه کار را برای مشترکین خود خیلی ساده تر میکنند؛ اینگونه که به سادگی میتوانند با صرفه ‌جویی در زمان، محصولات مختلف را از نظر کیفی و قیمتی با یکدیگر مقایسه کرده و در لحظه خرید، جابجایی پول را خیلی ساده تر انجام دهند.

 

با نزدیک تر شدن به روزهای پایانی سال و جشن کریسمس، طبیعتاً معاملات اینترنتی هم بطور چشمگیری افزایش می یابد. در عین حال کلاهبرداران اینترنتی نیز همواره در کمین نشسته اند تا کاربرانی که کمتر بر اصول امنیتی پایبند هستند را قربانی فکر شوم خود کنند.

به گزارش کمیته رکن چهارم به نقل از روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار ، نکته نگران کننده برای مشترکین داخل کشور این است که کلاهبرداران می توانند از طریق ارسال هرزنامه ها و تکنیک های رایج فیشینگ، بدافزارهای واگیر داری را به سیستم قربانی منتقل سازند. بدلیل سرایت بدافزارها از طریق شبکه گسترده جهانی یا پورت های ارتباطی، خطرات تنها متوجه حال کشورهای غربی نمیشود بلکه این کل دنیای اینترنت است که در معرض آسیب های احتمالی قرار می گیرد.

به همین منظور نکات ایمنی را در خریدهای آنلاین ارائه کرده است تا کاربران با رعایت این اصول و قواعد امنیتی، بتوانند سطح ایمنی خود را در فروشگاه های آنلاین تا میزان قابل توجهی افزایش دهند:

1- استفاده از شبکهوای فایامن و شناخته شده

شبکه وای فایعمومی که به رمز ورود مجهز نیستند یک ریسک بزرگ امنیتی به حساب می آیند. به دلیل رایگان بودن این نوع شبکه های ارتباطی، کاربران بسیاری بصورت همزمان به آن متصل می شوند. فرض کنید به شبکه ای متصل شده اید که صدها کاربر ناشناس دیگر هم به آن متصل شده اند… هرگز در خرید های اینترنتی خود از شبکه های وای فای عمومی و ناشناخته استفاده نکنید.

2- نصب ضدویروس قدرتمند و اصلاحیه های امنیتی

اطلاعات بانکی، حساس ترین اطلاعاتی هستند که در انجام معاملات آنلاین در معرض سرقت قرار می گیرند. اگر قصد خرید اینترنتی دارید باید هوشیار بوده و اطلاعات بانکی خود را تنها از طریق صفحه کلید مجازی وارد نمایید. قطعاً با به روز رسانی دائم سیستم عامل خود و نصب اصلاحیه های امنیتی، راه نفوذ به اطلاعات محرمانه خود را مسدود می سازید.

همچنین ضدویروس های قدرتمندی نظیر محصولات پاندا که از ماژول های حفاظتی ویژه بهره مند هستند، تمامی نقص ها و حفره های امنیتی موجود در برنامه های نصبی کاربران را میتوانند شناسایی و فوراً اطلاع رسانی کنند.

3- به پروتکل های امن SSL اعتماد کنید

حتماً از فروشگاه های معتبری که همواره از پروتکل های رمزنگاریSSL بهره مند هستند استفاده کنید. اینگونه فروشگاه ها اطلاعات ورودی شما را قبل از ارسال، رمزنگاری و در لحظه دریافت با کلید منحصر به فرد خود رمز گشایی می کنند تا در حین ارسال، داده ها به دست مجرمان اینترنتی واگذار نشوند. معمولاً زمانی که وارد یک سایت امن با پروتکل امنیتی Https می شوید، کنار نوار آدرس مرورگر یک قفل کوچک زرد رنگ ظاهر می شود. حتماً در انتخاب فروشگاه آنلاین خود دقت لازم را داشته باشید و به هر فروشگاهی اطمینان نکنید.

4- بررسی سیاست های حفظ حریم خصوصی و خدمات پس از فروش محصول

سیاست های حفظ حریم خصوصی فروشگاه مورد نظر از اهمیت فراوانی برخوردار است. مطابق این سیاست ها، شرکت ها اطلاعات محرمانه کاربران را تعریف می کنند. این سیاست ها توسط خود شرکت ها سازماندهی شده و تحت نظر یک مرجع قانونی مدیریت نمی شوند.

همین عامل سبب می شود تا سیاست ها با گذر زمان تغییر یابند، بنابراین لازم است تا کاربران قبل از خرید محصول به بخش سیاست های حفظ حریم خصوصی شرکت مراجعه کرده و از میزان امنیت آن اطمینان حاصل کنند.

 

همچنین در انتخاب یک فروشگاه مناسب، باید به سیاست های پس از فروش آن توجه بسیاری داشت؛ آیا شما می توانید محصول خریداری شده را بازگردانید؟ چطور شما میتوانید سایز کالای خریداری شده را تعویض کنید؟ و…

5- فریب ایمیل های تبلیغاتی را نخورید

مراقب باشید! ایمیل های تبلیغاتی که تخفیفات فوق العاده ای را به شما پیشنهاد می دهند، اغلب دروغین هستند. مجرمان سایبری در قالب پیشنهاد های ویژه، اعتماد کاربران را بدست آورده و آنها را به فروشگاه های غیر امن خود هدایت می کنند. سپس به کمک روش های فیشینگ اطلاعات فوق محرمانه کاربران را به سرقت می برند.

6- از صحت اطلاعات ورودی در معاملات آنلاین مطمئن شوید

همیشه در مرحله پایانی خرید آنلاین، اطلاعات وارد شده کاربر جهت تأیید نهایی در مرحله جداگانه خرید به نمایش گذاشته می شود. بهتر است خریداران این اطلاعات درج شده را بررسی کرده و در صورت مشاهده اطلاعات نادرست و مشکوک با شرکت مربوطه تماس گیرند.

همچنین توجه شود که بعد از انجام هرگونه خرید آنلاین، یک شناسه پیگیری از سمت درگاه بانک خریداری شده برای فرد خریدار ارسال میشود. در صورت هرگونه اشکال در عملیات بانکی، از طریق شناسه پیگیری دریافت شده، بانک مورد نظر را آگاه سازید.

منبع : شرکت ایمن رایانه پندار

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.