پنج توصیه مهم امنیتی در هنگام استفاده از شبکه جهانی اینترنت

کمیته رکن چهارم – امروزه اینترنت به یکی از ارگان های مهم و روزمره افراد تبدیل شده و همانند یک شهر از مخاطرات بسیاری پیروی می کند که در برخی مواقع این تهدیدات از دنیای واقعی هم خطرناک تر می شوند و این کاربران ساده هستند که بدون آگاهی های لازم به دام افراد سودجو می افتند.

بنابراین رعایت نکات ایمنی در دنیای اینترنت برای هر کاربر از مبتدی گرفته تا حرفه ای، از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت رعایت نکردن این اصول، خطرات و تهدیدات بزرگی متوجه حال کاربران می شود.

توصیه های ایمنی در مورد استفاده صحیح از فضای مجازی ارائه کرده است که تمامی کاربران با در نظر گرفتن این نکات میتوانند با خیالی آسوده به گشت و گذار های اینترنتی در دنیای بی انتهای وب بپردازند:
۱-    استفاده از یک ضدویروس قدرتمند و مطمئن
اولین روش برای جلوگیری و انسداد هرگونه فایل مخرب، نصب و بروز رسانی یک ضد ویروسو یک فایروالمطمئن است. طبیعتاً استفاده از فایروال و ضد ویروس در کنار هم می تواند یک سپر محافظتی ویژه در رایانه کاربر بوجود آورد.
بسیاری از کارشناسان امنیت اینترنت، راه اندازی یک ضدویروس قدرتمند را ضروری ترین ابزار برای هر رایانه درنظر میگیرند.
۲-     افزایش ایمنی گذرواژه ها
درحال حاضر تمامی حساب های کاربری از جمله ایمیل، حساب های بانکی و دیگر سایت های متفرقه، هر یک برای ورود به سامانه خود به گذر واژه ها نیاز دارند. به بیان دیگر، گذر واژه ها دروازه های ورودی به سایت های دیگر هستند.
مراقب باشید، گذر واژه ها تنها مانع بین مجرمان سایبری و اطلاعات فوق محرمانه شما هستند. بنابراین از انتخاب رمزهای عبور یکسان برای حساب های کاربری مختلف خود اجتناب کرده و همواره از گذرواژه های قدرتمند استفاده نمایید.
توجه داشته باشید که از کلمه هایی که قبلاً در نام کاربری خود کمک گرفته اید به هیچ عنوان در انتخاب رمز عبور خود بکار نبرید. استفاده از حروف، اعداد و علامت ها در کنار هم میتواند رمز عبور شما را تا میزان قابل توجهی قوی تر سازد.
۳-     به روز رسانی دائمی سیستم عامل
آثار بدافزارها نتیجه رفع نشدن اشکالات و نقص های امنیتی در سیستم عامل می باشد. اگر می خواهید جلوی این آسیب پذیری ها را بگیرید باید همیشه آخرین اصلاحیه های امنیتی منتشر شده سیستم عامل خود را نصب نمایید.
شرکت مایکروسافت با انتشار محصول ویندوز خود و با بهره مندی از سیستمبه روز رسانی خودکار، این امکان را برای تمامی مشترکین ارائه کرده است.
۴-    افزایش امنیت شبکه Wifi
شبکه‌های بی‌سیم این اجازه را به شما می‌دهند تا رایانه‌ های شخصی، لپ تاپ ‌ها و دستگاه‌ های دیگر، با استفاده از سیگنال‌های رادیویی برد کوتاه با یکدیگر در ارتباط باشند. اما چگونه میتوان سطح امنیت شبکه وای فای خود را بالا برد؟
جهت افزایش امنیت شبکه های وای فای به توصیه های زیر توجه فرمایید :
استفاده از رمزگذاری در امنیت شبکه
تغییر رمز عبور بصورت هفتگی یا ماهانه
جلوگیری از انتشار SSID
تغییر نام کاربری و رمز عبور کنسول مدیریتی
استفاده از شبکه وای فای شناخته شده و مورد اطمینان
۵-    بالا بردن امنیت خرید‌های آنلاین
خرید آنلاین کالاها و خدمات، یکی از با ارزش‌ترین خدماتی است که بر روی اینترنت ارائه می‌شود. این امر علاوه بر صرفه ‌جویی در وقت کاربران، مزایایی چون افزایش امنیت در جابجایی پول، کاهش هزینه ‌های بازاریابی، صرفه‌ جویی اقتصادی و افزایش فرصت‌های شغلی و کارآفرینی را به دنبال دارد. اما در عین حال کلاهبرداران فضای مجازی نیز با بهره گیری از کم ‌دقتی کاربران و خریداران اینترنتی، آنها را با تهدیدها و آسیب‌ هایی جدی مواجه کرده اند. همیشه نکات ذیل را در هنگام خریدهای الکترونیکی در نظر داشته باشید:
حتماً از فروشگاه های معتبر که همواره از پروتکل های رمزنگاری SSL بهره مند هستند استفاده کنید.معمولاً زمانی که وارد یک سایت امن با پروتکل امنیتیHttps می شوید، کنار نوار آدرس مرورگرها یک قفل کوچک زرد رنگ ظاهر می شود.
توجه داشته باشید تا حتماً آدرس صفحه‌ درگاه پرداخت الکترونیکی، متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنید. در غیر اینصورت فوراً پنجره مرورگر را ببندید.
در بعضی مواقع کلاهبرداران فیشینگ با جعل صفحات درگاه پرداخت الکترونیکی بانک ها، شما را به صفحاتی هدایت می‌کنند که آدرسی بسیار شبیه به آدرس بانک اصلی دارد. در صورت عدم دقت کاربران و ورود اطلاعات محرمانه بانکی، این اطلاعات به سادگی در دست کلاهبرداران اینترنتی قرار می گیرد.
منبع : شرکت ایمن رایانه پندار

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.