نسخه‌ی ۹ از لینوکس دبیان پس از ۲۶ ماه توسعه منتشر شد

کمیته رکن چهارم – پس از ۲۶ ماه توسعه، نسخه‌ی پایدار ۹ از توزیع دبیان با نام اِسترچ (Stretch) منتشر شده است. این نسخه‌ی پایدار تا ۵ سال آینده با همکاری تیم‌های امنیتی و پشتیبانی بلند‌مدت پروژه‌ی دبیان پشتیبانی می‌شود.

به گزارش کمیته رکن چهارم،این نسخه به احترام مؤسس پروژه‌ی دبیان، یَن مورداک۱، که در دسامبر ۲۰۱۵ از دنیا رفت، به وی تقدیم شده است.
مهم‌ترین تغییر این نسخه برای کاربران خانگی، بازگشت مروگر فایرفاکس و نرم‌افزار مدیریت رایانامه‌ی تاندربِرد به دبیان است، در نسخه‌های پایدار قبلی به مدت ده سال به جای فایرفاکس از مروگر Iceweasel و به جای تاندربرد از نرم‌افزار Icedove استفاده می‌شده است.

همچنین  سامانه‌ی مدیریت پایگاه‌های داده‌ی MySQL از این پس MariaDB است که کابران با ارتقاء به نسخه‌ی جدید به صورت خودکار این سامانه را دریافت می‌کنند.
بیش از ٪۹۰ از نرم‌افزار‌ها و بسته‌های موجود در مخزن دبیان ۹، از ابتدا ساخته می‌شوند و به همین دلیل امکان سوء‌استفاده از بسته‌ها به کمک کامپایلرهای مخرب و شبکه فراهم نیست. در نسخه‌های بعدی دبیان هدف این است که امکان اعتبارسنجی بسته‌هایی که کاربران دریافت می‌کنند توسط خود آن‌ها فراهم باشد.

نکته‌ی امنیتی مهم دیگر این است که اجرای سامانه‌ی نمایش X دیگر برای اجرا نیاز به مجوز ریشه ندارد.
نسخه‌ی ۹ دبیان اولین نسخه از این توزیع است که از نسخه‌ی جدید GnuPG که امکان رمزنگاری منحنی‌های بیضوی را دارد، استفاده می‌کند.
تعداد زیادی از بسته‌های مورد استفاده در دبیان از جمله میزکارهای  KDE وGnome به‌روز‌رسانی شده‌اند.ارتقاء به نسخه‌ی ۹ از نسخه‌های قدیمی‌تر از جمله نسخه‌ی ۸ ساده و از طریق apt-get به صورت خودکار قابل انجام است، نام نسخه‌های توزیع دبیان از شخصیت‌های انیمیشن «قصه‌ی اسباب‌بازی‌ها» گرفته می‌شود. تصویر Stretch در این انمیشین که کدنام نسخه‌ی ۹ می‌باشد را در ادامه می‌توانید ببینید.
دبیان محبوب‌ترین توزیع لینوکس برای کارگزارها است و پایه‌ی بسیاری از توزیع‌های دیگر از جمله توزیع اوبونتو است که توسط تعداد زیادی داوطلب به صورت راه دور توسعه داده می‌شود.

منبع:Debian

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.