بررسی و تحلیل باج‌افزار Petya

کمیته رکن چهارم – بیش از یک سال است که نوع جدیدی از باج‌افزارها با روشی خاص اقدام به قطع کامل دسترسی کاربر به کامپیوتر می‌کنند. این باج‌افزارها با رمزگذاری بخش Master Boot Record دیسک سخت، کامپیوتر را غیرقابل راه‌اندازی می‌کنند.

بخش Master Boot Record در قسمت‌های ابتدایی دیسک سخت ذخیره و نگهداری می‌شود. این بخش شامل اطلاعاتی درباره ساختار دیسک و برنامه‌ای که سیستم عامل را به اجرا در می‌آورد، می‌باشد. بدون یک Master Boot Record سالم و صحیح، کامپیوتر نمی‌داند که سیستم عامل بر روی کدام قسمت از دیسک سخت است و چگونه باید راه‌اندازی و اجرا شود.

نخستین بار، باج‌افزار Petya با بکارگیری این روش توجه کارشناسان امنیتی را به خود جلب کرد.

نویسنده این باج‌افزار پس از مدتی اقدام به استفاده همزمان از دو باج‌افزار Petya و Mischa به‌صورت ترکیبی نمود تا اگر به هر دلیلی امکان رونویسی بخش Master Boot Record فراهم نشد با استفاده از باج‌افزار Mischa فایل‌های قربانی رمزگذاری شود.

در ششم تیر ماه ۱۳۹۶، نسخه جدیدی از باج‌افزار Petya با بهره‌جویی از آسیب‌پذیری بخش SMB و بکارگیری چندین روش اجرای از راه دور کد، خاصیت کرم گونه به خود گرفت و در در عرض چند ساعت سازمان‌ها و شرکت‌های متعددی را، ابتدا در اوکراین و سپس در کشورهای دیگر عمدتاً در اروپا به خود آلوده کرد. هر چند که یکی از شرکت‌های ضدویروس بر این باور است که باج‌افزار مذکور بدافزاری متفاوت و مستقل از Petya بوده و بر همین اساس آن را NotPetya نامگذاری کرده است.

منبع : شبکه گستر

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.