مراقب کلاهبرداری های نیجریه ای در اسکایپ باشید!

کمیته رکن چهارم – در ماه‌ های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه این شیوه کلاهبرداری ها بوده‌ایم به گونه‌ای که امروزه ۱۰ درصد جرایم فضای مجازی شامل همین نوع کلاهبرداری می باشد، با این حال همچنان کاربرانی در سراسر جهان وجود دارند که قربانی این نوع کلاهبرداری ها می شوند.

به گزارش کمیته رکن چهارم به نقل از روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار  ، کلاهبرداری نیجریه ای تنها از طریق ایمیل منتقل نمی شود بلکه اخیراً شبکه های اجتماعی و برنامه های ارتباطی به یک وسیله خوب برای فریب کاربران اینترنتی تبدیل شده اند.

کارشناسان امنیتی عکسی منتشر کرده اند که نشان می دهد یک بانکدار مشهور قصد فریب آنها را به روش کلاهبرداری نیجریه ای داشته است. طبق این گزارش یک بانکدار مشهور اهل غنا ادعا می کند که قصد دارد ۱۷٫۵ میلیون دلار پول بی زبان را برای صاحب حساب اسکایپ واریز کند!

او ادعا میکند که چاوز، صاحب ثروتمند این حساب در سال ۲۰۰۸ بر اثر صانحه زلزله در سیچوان چین جان خود را از دست داده و از آنجایی که صاحب خانواده و فرزند نبوده، تصمیم گرفته شده تا این مقدار پول بین تک تک کارمندان بانک تقسیم شود.

این درحالیست که بانکدار اهل غنا وانمود می کند که با تقسیم بندی موافق نبوده و قصد دارد تا این پول را به یکی از آشنایان یا اعضای خانواده وی منتقل کند. بنابراین کلاهبردار به دنبال کسی می گردد که نام خانوادگی صاحب حساب را دارا بوده و از نظر موقعیت مکانی در همان محدوده جغرافیایی قرار گرفته باشد! اینگونه اعتماد فرد را جهت همکاری با وی جلب می کند.

نکته جالب اینجاست که صاحب بانک این پیام را برای چندین نفر همزمان ارسال کرده است و خود اطلاع دارد که بسیاری از این کاربران که حتی نسبت فامیلی هم با صاحب حساب ندارند برای دریافت پول اطلاعات حساب بانکی خود را با خوشحالی تقدیم بانکدار می کنند.

اینگونه اطلاعات محرمانه حساب بانکی فرد قربانی درخواست می شود تا آن میزان پول به حسابش واریز گردد و او که در آن لحظه کاملاً به فرد کلاهبردار اعتماد کرده، به سادگی اطلاعات فوق محرمانه خود را ارسال می کند.

امنیت خود شما هستید…

کارشناسان اعلام کرده اند که این روزها کلاهبرداری اینترنتی به بهانه ارث و وراثت بطور قابل توجهی افزایش یافته است اما کاربران اینترنت به هیچ عنوان نباید اطلاعات محرمانه خود را حتی برای دوستان نزدیک خود در برنامه های ارتباطی به اشتراک بگذارند. این بدیهیست که هیچ فرد خیر خواهی هم مبلغ ۱۷٫۵ میلیون دلار را بدون دلیل و منطق برای شما ارسال نمی کند.

کلاهبرداران با روش های مختلف اعتماد بازرگانان را جلب کرده و آنها را مجاب به واریز پول می‌کنند؛ جستجوی افراد بر حسب موقعیت مکانی آنها در بسیاری از برنامه های ارتباطی نظیر اسکایپ به سادگی انجام پذیر است و همین سبب شده تا بسیاری از کلاهبرداران اینترنتی از طریق این کانال های ارتباطی، کاربران را سرتاسر جهان قربانی دروغ های وسوسه برانگیز خود کنند.

به تمامی کاربران اینترنتی توصیه می کند تا هوشیار بوده و هیچ یک از اینگونه پیشنهادات جعلی و غیر واقعی را باور نکنند. هرگز به افراد ناشناس در فضای مجازی اعتماد نکرده و هیچ گونه هزینه ای برای آنها بصورت آنلاین پرداخت نکنند.

منبع : شرکت ایمن رایانه پندار

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.