تصور می‌کنید حمله باج‌افزار ExPetr به شما مربوط نمی‌شود؟ تجدید نظر کنید!

کمیته رکن چهارم – مطالعات امنیتی نشان می دهد که موج این باج‌افزار همچنان ادامه دارد و همه کاربران باید در حالت آماده باش قرار بگیرند.

گزارش‌های اخیر و فوری در مورد حملات سایبری نشان می‌دهد که در حمله گسترده اخیر بیشتر قربانیان کسب و کارهای بزرگ بودند. متاسفانه این بدان معنی نیست که کاربران معمولی باید خاطر جمع باشند. مطالعات امنیتی نشان می دهد که موج این باج‌افزار همچنان ادامه دارد و همه کاربران باید در حالت آماده باش قرار بگیرند.

اما چه چیزی باعث می‌شود که مشکلی که برای کسب و کارها پیش می‌آید بر روی ما هم تاثیر بگذارد؟ منظور ما در اینجا تنها باج‌افزارهایی مثل واناکرای یا ExPetr که می‌توانند سیستم‌های شما را آلوده کنند نیست.

فراموش کردن موضوع امنیتی برای تمام افراد چه در سازمان ها و چه در منازل خود کاملا ساده است و متاسفانه شرکت‌های بزرگ تمرکز اصلی خود را، روی تولید کالاهای خوب و سرویس‌های به موقع می‌گذارند. تمام شرکت‌هایی که به طور مستقیم بر زندگی روزمره ما تاثیر می‌گذارند را در نظر بگیرید: تولید کنندگان مواد غذایی، تامین کنندگان، حمل و نقل‌ها و فروشگاه‌ها. مثلا حمل و نقل ما به چراغ‌های راهنما وابسته است که آنها هم توسط وب سایت‌های کنترل ترافیک کنترل می‌شوند.

به طور مثال تصور کنید که یک فرد برای خرید شکلات به فروشگاه می‌رود، اما فروشگاه چیزی را به عنوان شکلات برای فروش ندارد، فکر می‌کنید علت آن چه چیز می تواند باشد؟ بله درست است، ExPetr کارخانه شکلات را رمزنگاری کرده است.

یا که مثلا ممکن است شبکه زنجیره‌ای آن تحت تاثیر حمله ویروس‌ها قرار گرفته باشد. در این حالت فروشگاه نمی‌تواند هیچ خریدی را در فروشگاه انجام بدهد و هیچ عملیات ثبت پولی وجود نخواهد داشت. این وضعیت می‌تواند با ازدحام و صف مشتریان مواجه شود و به یک بحران تبدیل شود.

در این موقعیت مشتریان نا امید می‌شوند و تصمیم می گیرند که شکلات‌ها را از فروشگاهی دیگر تهیه کنند، که این توقف در کار می‌تواند ضرر مالی چشمگیری را برای یک کمپانی به همراه داشته باشد. اما این فقط می‌تواند به ضرر مالی ختم شود. در حالتی که سرور فرودگاه‌ها رمزنگاری شوند، چطور؟ مشخص است که تمام پروازها لغو خواهند شد. اپراتورهای تورها هم همچنین چیزی را تجربه می کنند. مشکلات کامپیوتر آن ها را مجبور می‌کند که فروش بسته‌های تبلیغاتی خود را لغو کنند.

در این مورد، ممکن است آسیب جدی را به افراد در سازمان‌ها و کمپانی‌ها و حتی مشتریان بزند. متاسفانه کل سیستم‌ها رمزنگاری می شوند و تا قبل از مبتلا شدن این تنش، هیچ کسی این خسارت را درک نخواهند کرد.

نکته اخلاقی مثال‌هایی که در بالا مطرح کردیم این است که حتی اگر کامپیوتر شخصی شما هم مورد حمله قرار نگرفته باشد و کل قربانیان حمله تنها بیزینس‌ها و کسب و کارها باشند، باز هم اپیدمی آنها شما را نگران خواهد کرد. 

⁣متاسفانه همه چیز همیشه در خرید یک بسته شکلات خلاصه نمی‌شود و این خرابکاری‌ها می‌تواند به آسیب جدی سازمان‌های دولتی مثل گاز و برق و غیره ختم شود و به شما هم سرایت کند و در بین اهداف خبیثانه مجرمان برای کسب و کارها شما هم هدف آنها باشید.

منبع : ایتنا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.