ساخت حسگری با سطح مصرف پیکووات

کمیته رکن چهارم – گروهی از محققان موفق به ساخت حسگری شده‌اند که مصرف انرژی نزدیک به صفر داشته و می‌توان از آن در ابزارهای پوشیدنی استفاده کرد.

اینترنت اشیا و ابزارهای هوشمند خانگی به سرعت در حال فراگیر شدن هستند؛ اما یکی از چالش‌های اصلی این ابزارها طول عمر باتری آن‌ها است که به علت مصرف انرژی بالا به شارژهای مکرر در مدت‌زمان کوتاه احتیاج پیدا می‌کنند. دانشمندان بسیاری از سراسر دنیا برای رفع این مسئله در حال تحقیق برای دستیابی به حسگرهایی کم مصرف هستند.

گروهی از مهندسین برق دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دییگو (University of California, San Diego) موفق به ساخت حسگر تشخیص دمایی شده‌اند که مصرف انرژی آن ۱۱۳ پیکوات است. هر پیکووات ۱۰ میلیارد مرتبه کمتر از یک وات بوده و مصرف این حسگر نسبت به بهترین نمونه‌ی مشابهی که تاکنون ساخته شده، ۶۲۸ مرتبه کم مصرف‌تر است.

پاتریک مرسیر (Patrick Mercier)، استاد مهندسی برق دانشگاه کالیفرنیا گفت: «محصولی که ما تولید کردیم یک دماسنج دیجیتالی است که مصرف انرژی نزدیک به صفر دارد. در شرایط معمولی از این محصول برای نظارت بر دمای هوا، بدن، آب، تجهیزات صنعتی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود که به انرژی قابل‌توجهی برای کار کردن نیاز دارند. در حال حاضر برای رفع این مشکل از باتری‌های بزرگ‌تر یا اتصال مستقیم وسایل به یک دیوار انرژی استفاده می‌شود؛ اما این اقدام نیز باعث افزایش اندازه و وزن کلی دستگاه‌ها می‌شود.»

پژوهشگران حسگر مذکور را با هدف به کار بردن در تجهیزات گوناگونی مانند ابزارهای پوشیدنی ایجاد کرده‌اند که علاوه بر مصرف انرژی بسیار کم، اندازه‌ی آن تنها یک میلی‌متر مربع است. در نتیجه در کنار کاربردهای گسترده‌ای که برای آن‌ها ایجاد می‌گردد، می‌توان با یک باتری کوچک تا مدت‌ها از آن استفاده کرد.

مرسیر توضیح داد آن‌ها قصد دارند دقت و محدوده‌ی تحت پوشش حسگر خود را گسترش بدهند.

وی ادامه داد: «یکی از اهداف ما به کار بردن حسگر یاد شده در ابزارهای پوشیدنی برای نظارت بر دمای بدن برای مصارف پزشکی است.»

مدتی قبل نیز گروه دیگری از محققان موفق شده بودند ابزاری ایجاد کنند که فاقد باتری بوده و انرژی خود را از امواج رادیویی موجود در هوا به دست می‌آورند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.