نگرانی خالق تارنمای جهانی وب چیست؟

کمیته رکن چهارم – خالق تارنمای جهانی وب، اخیرا فهرستی از بزرگترین نگرانی‌های خود درباره آینده اینترنت و فضای سایبری را منتشر کرد. 

یکی از مواردی که  تیم برنر لی به آن اشاره کرده بود، توافق‌نامه‌هایی هستند که کاربران بدون مطالعه آن‌ها را امضا کرده و بعضا اطلاعات بسیار کلیدی خود را حتی بدون آن‌که آگاه باشند به صورت رسمی در اختیار سایرین قرار می‌دهند. یک شرکت ارائه دهندگان خدمات WiFi نیز در همین رابطه تصمیم گرفت نگرانی تیم برنر را بررسی کند. نتایج منتشر شده توسط این کمپانی حقایق تلخ و البته جالبی را آشکار می‌کند.

کمپانی Purple که مقر آن در شهر منچستر در انگلستان قرار دارد و حوزه فعالیت آن ارائه خدمات اینترنت WiFi به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ است مطالعه ای را بین چند صد هزار نفر به صورت تصادفی انجام داد. آن‌ها در متن توافقنامه خود بندهای عجیبی را گنجانده بودند که طرفین قرارداد برای استفاده از اینترنت ارائه شده توسط شرکت ملزم به رعایت آن‌ها بودند. از جمله موارد اضافه شده به تواقفنامه فروش اینترنت این شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

   

– تمیز کردن پارک های محلی از پسماندها

    – در آغوش گرفتن حیوانات بی خانمان

    – بازگشایی گرفتگی راه آب و فاضلاب به صورت دستی

    – تمیز کردن توالت های سیار در فستیوال ها و مراسم عمومی

    – رنگ کردن صدف حلزون ها

    – پاک کردن سطح خیابان از آدامس های چسبیده شده

 

این شرکت حتی جایزه ای را برای افرادی که بتوانند این بندهای عجیب در قرارداد را یافته و به آن‌ها اشاره کنند در نظر گرفته بود اما از بین بیش از ۲۲۰۰۰ شرکت کننده در این بررسی تنها یک نفر متوجه آن‌چه در متن تعهدنامه آمده بود شد. البته Purple قصد ندارد در حقیقت کاربران را وادار به انجام این کارها کند اما هدف آن‌ها نشان دادن درستی نگرانی تیم برنر درباره آینده وب بوده است. اخیرا قوانین جدید در اتحادیه اروپا به تصویب رسیده که شرکت‌ها را ملزم می‌کند متن قراردادهای خود با کاربران عادی را تا حد ممکن کوتاه و واضح کنند و از ایجاد سردرگمی برای کاربران که منجر به امضای توافقنامه ها بدون مطالعه دقیق می شود خوددکاری نمایند. این قوانین قرار است از سال آینده میلادی به صورت رسمی اجرا شوند.

منبع: سخت افزارمگ

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.