شرکت دیزنی از طریق بازی‌های تلفن همراه اطلاعات کودکان را جمع‌آوری می‌کند

کمیته رکن چهارم – چه کسی برای تجاوز به حریم خصوصی متهم شده است؟ میکی موس! دیزنی در آمریکا به جمع‌آوری اطلاعات شخصی کودکان بدون رضایت والدین متهم شده است.

روز پنج‎شنبه یک دادخواست ثبت شده در دادگاهی در شمال کالیفرنیا، نشان تجاری سرگرمی کودکان و سه شریک توسعه‌دهنده‌ی آن را به نقض قوانین حریم خصوصی با ردیابی مکان‌ها و فعالیت‌های کودکانی که از بازی‌های تلفن همراه خود استفاده می‌کنند، متهم کرد بدون آن‌که در ابتدا از والدین بخواهد که این فعالیت‌ها را تایید کنند. شاکی، آماندا روسینگ، از طرف خود و والدین یک کلاس که کودکانشان بازی «حیوانات قصر شاهزاده‌ی دیزنی» و ۴۲ بازی دیگر برای گوشی‌های هوشمند و تبلت با نشان تجاری دیزنی را بازی می‌کردند، شکایت کرده و ادعا می‌کند که قانون حفاظت از حریم شخصی کودکان (COPPA) نقض شده است.

با توجه به این دادخواست، برنامه‌های دیزنی برای iOS و اندروید، قبل از استفاده از کیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزار که شناسه‌های منحصربه‌فردی را به کاربران اختصاص می‌دهند، از والدین درخواست اجازه نمی‌کنند و سپس از آن شناسه‌ها برای ردیابی محل کاربران و همچنین فعالیت‌های درون بازی و در دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند. سپس این داده‌ها به تبلیغ‌کنندگان هدایت می‌شوند تا تبلیغات هدفمندی داشته باشند. در این دادخواست آمده است: «به عبارت دیگر، توانایی ارائه‌ی تبلیغات رفتاری به یک کاربر خاص، برای به دست آوردن انواع داده‌هایی که اکثر مصرف‌کنندگان با آن‌ها آشنا هستند (آدرس‌های رایانامه و غیره) استفاده نمی‌شود، اما به‌جای آن مجموعه‌ی مخفیانه‌ای از شناسه‌های پایدار که برای ارتباط با سایر نقاط داده به‌منظور ساخت نمایه‌های برخط قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایجاد می‌شود.»

«اجازه دادن به شرکت‌های فناوری برای به دست آوردن شناسه‌های پایدار در ارتباط با کودکان، منجر به تبلیغات رفتاری آن‌ها (و همچنین نقض حریم‌های خصوصی دیگر) می‌شود که COPPA برای جلوگیری از این موضوع طراحی شده است.» در این اقدام کلاسی همچنین نام‌های توسعه‌دهندگان نرم‌افزار یعنی Unity Technologies ،Upsight Inc و Kochava Inc به‌عنوان متهم آمده است. شاکیان علاوه بر خسارت، به دنبال توقف جمع‌آوری داده‌ها بدون اجازه هستند. دیزنی اولین توسعه‌دهنده‌ِی تلفن همراه نیست که ممکن است برای نقض COPPA مجازات شود. در سال ۲۰۱۱ میلادی، توسعه‌دهندگان برنامه‌های تلفن همراه برای ردیابی بدون اجازه‌ی کاربران زیر سن قانونی، سرزنش شدند. در سال ۲۰۱۴ میلادی، یِلپ به‌دلیل اشکالاتی در کد ابزار سنجش سن خود، مجبور به پرداخت نیم میلیون دلار شد و اخیراً هشدارها به شرکت‌های سازنده‌ی اسباب‌بازی‌های «هوشمند» گسترش یافته است.

منبع : asis

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.