دارپا روشی برای از بین بردن خطرات بات‌ها ایجاد می‌کند

کمیته رکن چهارم – بسیاری از کارشناسان امنیتی معتقدند بات‌نت‌ها به زامبی‌های آخرالزمانی فضای سایبر تبدیل شده‌اند. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از رایانه‌ها و ابزارهای دیجیتالی سراسر دنیا توسط بات‌ها ربوده شده و بدون اطلاع صاحبانشان در اختیار جاسوسان، مجرمان و هرزنامه نگارها قرار می‌گیرند. این زامبی‌ها می‌توانند یک وبگاه را با افزایش ترافیک آن به بیش از حد توان پردازش از کار بیندازند به مکانی برای تجمع ویروس‌ها تبدیل بشوند.
سازمان دارپا برای مبارزه با بات‌نت‌ها به تازگی تحقیقاتی را با نام «استقلال برای مقابله با دشمنان سامانه‌های سایبری» (HACCS[fn]Harnessing Autonomy for Countering Cyberadversary Systems[/fn]) شروع کرده است. به طور خاص آن‌ها از صنعت می‌خواهند نرم‌افزاری ارائه بدهند که بدون دریافت اجازه‌ی صاحبان سیستم‌های آلوده، به صورت خودکار بات‌ها را متوقف سازند.
با توجه به گزارش دارپا افزایش امنیت شبکه‌ی وزارت دفاع یا پاسخ به حوادث روی داده با سرعت بسیار پایین بوده، هزینه بر است و عوارض غیرمنتظره‌ای را در شبکه به دنبال دارد.
دارپا در تلاش است عامل‌های نرم‌افزاری خودمختاری را ایجاد بکند که توانایی شناسایی بات‌نت‌ها و اهداف آن‌ها را داشته و قابلیت خنثی‌سازی اقدامات آن‌ها را دارند.
پروژه‌ی استقلال برای مقابله با دشمنان سامانه‌های سایبری دارای سه بخش زیر است:
•    باید بتوان بات‌نت‌ها، آسیب‌پذیری‌های موجود در سیستم‌، نحوه‌ی استفاده‌ی آن‌ها از سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و میزان گسترش آن‌ها در سامانه‌ها را شناسایی کرد.
•    ایجاد نرم‌افزارهایی غیر مخرب برای هدف قرار دادن آسیب‌پذیری‌ها بدون این که روی عملکرد مشروع سیستم تأثیر بگذارد.
•    ایجاد عامل‌های نرم‌افزاری برای انجام قابلیت‌های بالا

پروژه‌ی استقلال برای مقابله با دشمنان سامانه‌های سایبری در سه فاز ۱۶ ماهه انجام می‌گیرد. در پایان فاز سوم، عامل‌های ایجادشده می‌توانند با دقت ۹۵ درصد، ۸۰ درصد فضاهای آی.پی را تحت پوشش قرار بدهند. این عامل‌ها می‌توانند در هر روز ۱۰۰۰ آسیب‌پذیری را شناسایی بکنند. دستیابی به فاز سوم نشانگر کارایی در ۱۰ هزار توپولوژی شبیه‌سازی شده‌ی رایانه‌ای است و قابلیت استفاده در رزمایش‌های وزارت دفاع را به دست خواهند آورد.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.