ابراز نگرانی کارشناسان امنیت سایبری درباره آینده اینترنت

کمیته رکن چهارم – با توجه به گسترش حملات سایبری در سطح جهان، کارشناسان امنیت سایبری درباره آینده اینترنت ابراز نگرانی کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۲، دیوید سنگر «David Sanger» روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت که حمله سایبری مشترک اسرائیلی آمریکایی که علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران طرح‌ریزی‌شده بود، شکست خورد.

این حمله سایبری با انتقال یک ویروس به سیستم‌های کامپیوتری نیروگاه هسته‌ای ایران شروع شد. این ویروس را استاکس‌نت نامیدند. استاکس‌نت موجب شد تا ۱۰۰۰ سانتیریفیوژ این نیروگاه غیرفعال شوند، گفتنی است در این نیروگاه هسته‌ای ۵۰۰۰ سانتیریفیوژ وجود داشته است.

در سال ۲۰۱۴، یک گروه هکری چینی به نام «واحد ۶۱۳۹۸»، حمله سایبری‌ای علیه ایالات‌متحده طرح‌ریزی کرد. در این حمله شرکت‌های بزرگی چون صنایع فولاد آمریکا، شرکت «Westinghouse» و … هدف قرارگرفته بودند. این حملات به‌منظور سرقت اسرار تجاری صورت گرفته است.

در سال ۲۰۱۶، هکرهای دولتی روسیه به سیستم‌های کامپیوتری حزب دموکرات آمریکا نفوذ کرده و اطلاعات حساسی را سرقت کردند. هدف آن‌ها از این حمله تضعیف هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که به همین منظور اطلاعات سرقت شده را در فضای مجازی منتشر کردند.

چندی پیش، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش کرد، که امارات متحده عربی حساب‌های شبکه اجتماعی مربوط به دولت‌مردان قطر را هک کرد. این موضوع یکی از خطرناک‌ترین بحران‌های دیپلماتیک در خاورمیانه را به همراه داشت.

نویسنده این گزارش، الکساندر کلیم برگ (Alexander Klimburg)، مدیر برنامه در مرکز مطالعات استراتژیک لاهه و مشاور چند دولت و سازمان‌های بین‌المللی در اداره استراتژی و امنیت سایبری است. اتفاقات مختلفی که در فضای مجازی رخ می‌دهد، موجب رایج شدن حملات سایبری در سطح جهان می‌شود؛ همچنین اکثر کشورها به دنبال قدرت افزایی در زمینه امور سایبری هستند.

وی در گزارشی آینده جدیدی را برای اینترنت جهان ترسیم نمود.

به‌طور مثال دریکی از آن‌ها مطرح‌شده بود که فرض کنید قدرت‌های سایبری به نقطه‌ای برسند که بتوانند زیرساخت‌های حیاتی را به‌طورکلی ساقط کنند. از طرفی اینترنت تبدیل به یک ابزار برای انتقام‌گیری شده، نظارت و قدرت دولت‌ها محدودشده است. امکان دیگری که وجود دارد این است که اینترنت رایگان باقی می‌ماند و توسط بازیگران غیردولتی و همچنین ابزارهای جهانی کنترل می‌شود.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.