تنظیم‌کننده‌ی حفظ حریم خصوصی اسپانیایی مبلغ ۱.۵ میلیون دلار فیس‌بوک را جریمه کرد

کمیته رکن چهارم – فیس‌بوک به دلیل این‌که به طور کامل رضایت کاربران و یا استفاده‌‌کنندگان از این شبکه اجتماعی را به دست نمی‌آورد، توسط تنظیم کننده حریم خصوصی اسپانیا، مبلغ ۱.۵ میلیون دلار معادل ۱.۲ میلیون یورو جریمه شده است. آژانس (AEPD) گفت که فیس‌بوک اطلاعاتی از جمله طرز فکر سیاسی، جنسیت، اعتقادات مذهبی، سلیقه شخصی و سابقه مرورگر را برای اهداف تبلیغاتی جمع‌آوری می‌کند، بدون این‌که کاربر متوجه شود که این اتفاق می‌افتد و برای چه اهدفی از آن استفاده خواهد شد. به عبارت دیگر، فیس‌بوک از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا آن‌چه کاربران آن در وب حتی در وب‌گاه‌های غیر از فیس‌بوک انجام می دهند را پیگیری کند.

این آژانس گفت: «هنگامی که یک کاربر شبکه اجتماعی حساب کاربری خود را حذف کرده و خواستار حذف اطلاعات است، فیس‌بوک اطلاعات را به مدت بیش از ۱۷ ماه از طریق یک کوکی حساب کاربریِ حذف‌شده نگه می‌دارد. بنابراین، داده‌های شخصی کاربران به طور کامل لغو نمی‌شود، تا زمانی‌که دیگر این اطلاعات برای اهدافی که جمع‌آوری شده‌اند مفید نباشند، حتی اگر کاربر صراحتا درخواست حذف اطلاعاتش را داشته باشد، این داده‌ها حذف نمی‌شوند. علاوه بر این، سیاست حفظ حریم خصوصی فیس‌بوک حاوی عبارات کلی و نامشخص است و کاربران حتی برای دیدن این سیاست‌ها نیز باید در سطوح مخالف جست‌وجو کنند.»

به جای این‌ها، فیس‌بوک باید رضایت صریح، آگاهانه و مشخص کاربران برای استفاده از داده‌های آن‌ها را به دست آورد و باید حق حذف کردن اطلاعات به خواست کاربران را به ایشان بدهد. از آن‌جایی که این کار را نمی‌کند، AEPD بنا به قانون اساسی کشور درباره حفاظت از داده‌ها (LOPD)، دو تخلف جدی و یک تخلف بسیار جدی را به فیس‌بوک نسبت داد و این شبکه اجتماعی ۳۰۰ هزار یورو برای هر یک از دو تخلف اول و ۶۰۰ هزار یورو برای دومی جریمه شد. مسئول این آژانس در یک بیانیه رایانامه‌ای گفت: «می‌دانیم که مبلغ ۱٫۴ میلیون دلار برای فیس‌بوک هزینه زیادی نیست و این جریمه بیشتر به این منظور است که اهمیت قانون حفظ حریم خصوصی خاطر نشان شود.» زیمرمن همچنین پیش‌بینی می‌کند که شرکت‌های بزرگ‌تر در آمریکا نیز با جریمه‌های GDPR مواجه خواهند شد. 

این تنها زمانی نیست که فیس‌بوک از تنظیم‌کننده‌های داده در اروپا فرار کرده است. در اوایل سال جاری، کمیسیون اروپا این شبکه را به پرداخت ۱۲۲ میلیون دلار برای ارائه اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده در مورد خریداری واتس‌آپ در سال ۲۰۱۴ میلادی، جریمه کرد. تنظیم‌کننده‌های ضدانحصار اتحادیه اروپا گفتند که فیس‌بوک در اصل اصرار داشت که قصد ندارد اطلاعات خود را با واتس‌آپ که بیش از یک میلیارد کاربر دارد، ترکیب کند. این شرکت به وعده‌اش عمل نکرد و در ماه اوت سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرد که این کار را انجام خواهد داد. این یک پرچم قرمز برای کسانی است که درباره این حجم از داده‌ها که برای مزیت‌های غیرعادلانه و برای مقاصد تبلیغاتی و روان‌‌سنجی استفاده‌ می‌شوند، نگرانند. فیس‌بوک همچنین دراوایل سال جاری، ۳ میلیون یورو توسط شرکت رقابت و مصرف کننده ایتالیا و ۱۵۰هزار یورو توسط تنظیم کننده حفاظت از اطلاعات فرانسه در ارتباط با استفاده از اطلاعات مشتریان، جریمه شد. همچنین تحقیقات رقابتی در آلمان در خصوص شیوه‌های حفظ حریم خصوصی فیس‌بوک همچنان ادامه دارد.

منبع : news.asis.io

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.