امنیت در عصر نبردهای سایبری، شوخی بزرگ قرن

کمیته رکن چهارم – رخدادهای سایبری چند ماه گذشته نظیر واناکرای و پتیا، ثابت کرد که هیچ شبکه‌ای نفوذناپذیر نیست.

یکی از مهم‌ترین مصادیق تهدیدات امنیت ملی که کشورهایی نظیر ایالات‌متحده آمریکا با آن مواجه هستند، موضوع نبردهای سایبری است. کارشناسان امنیت سایبری معتقدند با توجه به رخدادهای اخیر سایبری نظیر هجوم بدافزار واناکرای یا پتیا و باج‌خواهی گسترده بین‌المللی توسط این باج افزار، دیگر نمی‌توان ادعا کرد که سیستمی امن در جهان وجود دارد که می‌توان صد در صد به امنیت آن اعتماد کرد. به گفته این کارشناسان، در این عصر، دیگر استفاده از نرم‌افزارهای ضدویروس، تنها تبدیل به یک شوخی بزرگ شده و باید به فکر ایجاد یک راهکار جایگزین برای آن بود.

درحالی‌که دولت آمریکا مدعی شد با اجرای یک فرمان جدید در کشور برای ارتقاء امنیت دولت فدرال، در مقابل این‌گونه حملات واکنش نشان داده است، اما بسیاری از مقامات آمریکایی، معتقدند دولت مرکزی آمریکا، از انجام اقدامات تأمینی مناسب برای حفاظت زیرساخت‌های حیاتی در برابر حملات سایبری ناتوان است و در صورت بروز یک حمله پیچیده و چندلایه، قطعاً آمریکا با خسارت‌های سنگین مواجه خواهد شد. بخش‌هایی نظیر تولید و توزیع برق، صنعت حمل‌ونقل و آب، آسیب‌پذیرترین بخش‌ها در برابر حملات سایبری معرفی شده و به استناد گزارش‌های شرکت‌های امنیتی، این بخش‌ها، نیاز به امن سازی فوری دارند.

در بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی در آمریکا، ساختارهای شبکه‌ای، بسیار قدیمی و به‌روزرسانی نشده هستند و این مسئله، آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر حملات سایبری را دوچندان کرده است. واناکرای، ۶۵ میلیون رایانه در سراسر جهان را آلوده کرد و بیشترین قربانیان خود را از کشورهایی نظیر چین، روسیه، هند و آمریکا گرفت.

همه موارد فوق، در حالی اتفاق افتاده که دولت مرکزی آمریکا، سالانه میلیاردها دلار را برای امن سازی زیرساخت‌های خود در برابر حملات سایبری منتشر می‌کند و دائماً، از ضرورت افزایش نیروهای امنیت سایبری، سخن به میان می‌آورد؛ نیروهایی متخصص و آموزش‌دیده که قابلیت مواجه‌شدن با سخت‌ترین شرایط در نبردهای سایبری را داشته باشند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.