آشنایی با بزرگ‌ترین بازیگران عرصه رایانش ابری

کمیته رکن چهارم – در مقاله‌ی حاضر، با برترین شرکت‌ها در عرصه‌ی رایانش ابری و خدمات ارائه‌شده توسط آن‌ها آشنا خواهیم شد.

تعداد شرکت‌های فعال در عرصه‌ی رایانش ابری کم نیست؛ ده‌ها شرکت مختلف، از استارتاپ‌های کوچک گرفته تا نام‌های شناخته‌شده در عرصه‌ی فناوری نظیر مایکروسافت و گوگل در این زمینه مشغول به فعالیت هستند. بر اساس نتایج تحقیقات انجام‌شده توسط مؤسسه‌ی تحقیقات بازار Synergy Research، چهار شرکت آمازون، مایکروسافت، گوگل و آی‌بی‌ام بیشترین سهم از بازار رایانش ابری را در اختیار دارند. قریب به ۴۰ درصد از بازار رایانش ابری در اختیار آمازوناست. پس از آمازون، مایکروسافت، گوگل و آی‌بی‌ام مجموعا بیش از ۲۰ درصد از این بازار را در اختیار خود دارند. در ادامه‌ی مطلب، با سرویس‌های ابری ارائه‌شده توسط این چهار شرکت و همچنین برخی شرکت‌های دیگر بیشتر آشنا می‌شویم.

آمازون

خدمات ابری آمازون بیشتر با نام Amazon Web Services یا به‌اختصار AWS نامیده می‌شوند. از سال ۲۰۰۶ که شرکت آمازون دست به ارائه‌ی خدمات ابری زد، همچنان با اقتدار جایگاه خود به‌عنوان برترین ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری را حفظ کرده است. دیتاسنترهای آمازون در ۴۲ نقطه‌ی مختلف در ۱۶ ناحیه‌ی جغرافیایی واقع شده‌اند؛ آمازون در نظر دارد این تعداد را تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۱۹ منطقه برساند. لازم به ذکر است که هرکدام از دیتاسنترهای آمازون به واحد تولید نیرو و اتصالات شبکه‌ی پشتیبان نیز مجهز هستند.

تاریخچه

آمازون اولین سرویس رایانش ابری خود را در ماه مارس ۲۰۰۶، تحت نام Simple Storage Service، که اختصارا S3 نامیده می‌شود معرفی کرد. لازم به ذکر است که ایده‌ی ارائه‌ی خدمات ابری سال‌ها قبل از آن در آمازون مطرح شده‌ بود. ایده‌ی اولیه‌ی آمازون ارائه‌ی سرویسی بود که به توسعه‌دهندگان اجازه دهد بدون نیاز به خرید، آماده‌سازی و صرف انرژیجهت نگه‌داری از زیرساخت‌های پردازشی، کار خود را شروع کنند.

پروژه‌ی AWS در سال ۲۰۰۴ به‌ همت بنیامین بلک و کریس پینک‌هام کلید خورد و در سال ۲۰۰۶ به جهانیان معرفی شد. پس از آن نیز آمازون مرتبا خدمات مختلفی به سرویس‌های ابری خود افزوده است. این پروژه یک موفقیت تمام‌عیار برای آمازون بود؛ چرا که تنها طی یک‌سال، خدمات ابری آمازون موفق به جذب ۱۸۰ هزار مشتری شد. در سال ۲۰۱۰ نیز پلتفرم ویدئویی نتفلیکس اعلام کرد تمام خدمات خود را بر پایه‌ی خدمات ابری آمازون ارائه خواهد داد. همین مسئله موجب استقبال بیشتر از خدمات ابری آمازون شد و باعث شد شرکت تحت رهبری جف بزوس، در عرصه‌ی رایانش ابری بیش از پیش از رقبای خود پیشی گیرد و سهم بیشتری از بازار به‌ دست آورد.

خدمات ارائه‌شده

خدمات ابری آمازون گستره‌ی وسیعی را در بر می‌گیرد. این خدمات شامل خدمات پردازش خصوصی اختصاصی و ذخیره‌ی داده می‌شود. علاوه‌ بر این، آمازون برای شرکت‌هایی که قصد مهاجرت از دیتاسنترهای سنتی به فضای ابری دارند، خدمات انتقالی نیز ارائه می‌دهد. ابزارهای شبکه و تحویل محتوی، ابزارهای ویژه‌ی توسعه‌دهندگان و سرویس‌های مدیریت ابری، بخشی دیگر از خدمات ابری آمازون هستند.

آمازون از حوزه‌ی هوش مصنوعی نیز غافل نشده است و خدماتی نظیر تبدیل متن به گفتار، تحلیل تصاویر و یادگیری ماشین را در قالب خدمات ابری خود ارائه‌ می‌کند. خدمات مرتبط با تحلیل داده، خدمات موبایل و ابزارهای تجاری ویژه‌ی ویرایش اسناد و پست الکترونیک نیز از جمله خدمات ابری آمازون هستند. آمازون همچنین در چهارچوب خدمات ابری خود، سرویس‌هایی در زمینه‌ی اینترنت اشیاء و ابزارهای توسعه‌ی بازی با سرورهای GameLift و موتور بازی Lumberyard ۳D ارائه می‌دهد.

مزایا و معایب

اول از همه‌، برترین مزیت خدمات ابری آمازون، تنوع خدمات ارائه‌شده توسط این شرکت است. فرقی ندارد صاحب یک استارتاپ کوچک باشید یا شرکتی بزرگ، در هر صورت آمازون می‌تواند خدمات ابری مختلفی به شما ارائه دهد. سرورهای آمازون نیز در سرتاسر جهان گسترده شده‌اند و مشتریان این شرکت روز به روز در حال افزایش هستند. به عقیده‌ی گارتنر، چنین مزایایی آمازون را به انتخابی مطمئن برای اکثر مشتریان بدل کرده است.

برترین مزیت خدمات ابری آمازون، تنوع خدمات ارائه‌شده توسط این شرکت است

از نظر قیمت، قیمت‌های خدمات ابری آمازون قابل مقایسه با دیگر رقبای این شرکت است و به لطف تعدد مشتریان این خدمات، این قیمت‌ها به‌طور مرتب در حال کاهش هستند. خدمات ارائه‌شده توسط آمازون به بلوغ زیادی رسیده‌اند و با گذر زمان امتحان خود را پس داده‌اند. همچنین این شرکت از پیشرفت باز نمانده است و مسلما در سال‌های آینده نیز خدمات و تکنولوژی‌های ابری جدیدی ارائه خواهد داد.

با وجود تمام مزایای ذکرشده، آمازون در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات ابری آمیخته (هیبریدی) ضعیف عمل کرده و از رقبایی نظیر مایکروسافت و آی‌بی‌ام عقب مانده است. از طرفی، شرکت‌هایی که به نرم‌افزارها و خدمات ارائه‌شده توسط مایکروسافت و آی‌بی‌ام وابسته هستند، احتمالا ترجیح می‌دهند از خدمات ابری این دو شرکت استفاده کنند. اما با این وجود، نباید فراموش کرد آمازون در حال حاضر پرچم‌دار حوزه‌ی رایانش ابری است و مجموعه خدمات فوق‌العاده گسترده‌ای ارائه می‌کند.

مایکروسافت

ردموندی‌ها در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات ابری عمومی بهتر از دیگر رقبای خود در بازار عمل کرده‌اند و خدمات گسترده‌ای در این زمینه ارائه می‌دهند. مایکروسافت هر سه دسته از خدمات ابری، یعنی خدمات نرم‌افزاری (SaaS)، پلتفرمی (PaaS) و زیرساختی (IaaS) را ارائه می‌دهد. خدمات پلتفرمی و زیرساختی مایکروسافت تحت نام تجاری آژور ب ه‌فروش می‌رسند. مایکروسافت در حوزه‌ی خدمات ابری جایگاه دوم را در اختیار دارد و پشت سر آمازون قرار گرفته است.

خدمات ابری مایکروسافت بیش از همه مورد استقبال شرکت‌هایی است که از لحاظ جغرافیایی متمرکز نیستند؛ به‌ویژه آن‌هایی که از نرم‌افزار ساخت مایکروسافت نظیر ویندوز و آفیس نیز استفاده می‌کنند. امروزه خدمات ابری آژور به‌عنوان خدماتی قابل اطمینان و امن شناخته می‌شوند. هرچند ردموندی‌ها هنوز هم باید سخت تلاش کنند تا خود را به پرچم‌دار این بازار، یعنی آمازون برسانند.

تاریخچه

کار روی آژور در اواسط دهه‌ی اول قرن بیست و یکم و پس از این آغاز شد که آمازون خدمات ابری خود را معرفی کرده بود. آژور، در ابتدا در مایکروسافت با نام پروژ‌ه‌ی سگ سرخ (Project Red Dog) شناخته می‌شد. سرانجام خدمات ابری مایکروسافت در سال ۲۰۰۸، طی کنفرانس توسعه‌دهندگان حرفه‌ای این شرکت معرفی شد. در آن زمان این خدمات با نام «ویندوز آژور» شناخته می‌شدند.

پس از معرفی این خدمات، مایکروسافت ابتدا خدمات خود را به‌صورت پیش‌نمایش (Preview) ارائه داد و عرضه‌ی تجاری این خدمات تا سال ۲۰۱۰ به‌ طول انجامید. در ابتدای فعالیت این سرویس،  دیدگاه‌های برخی متنقدان در مورد این خدمات مثبت بود؛ اما برخی دیگر دیدگاه‌هایی منفی ابراز می‌کردند. مایکروسافت نیز تلاش می‌کرد تا به‌سرعت به انتقادات پاسخ دهد. با گذر زمان، خدمات آژور به‌تدریج بهتر شدند و پشتیبانی از انواع زبان‌های برنامه‌نویسی، فریم‌ورک‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف (از جمله لینوکس) به آژور افزوده شدند.

با گسترش خدمات ابری مایکروسافت به حوزه‌های مختلف و فراتر رفتن از محدوده‌ی ویندوز، نام این خدمات نیز از «ویندوز آژور» به «مایکروسافت آژور» تغییر یافت. با گذر زمان، مایکروسافت پشتیبانی آژور از نرم‌افزارهای منبع‌ باز را نیز افزایش داده‌ است. در حال حاضر ردموندی‌ها در عرصه‌ی رایانش ابری، در رقابتی تنگاتنگ با گوگل و آی‌بی‌ام قرار دارند؛ هرچند برخی معتقد‌ند ممکن است در درازمدت، مایکروسافت موفق شود جایگاه فعلی آمازون را به خود اختصاص دهد.

خدمات ارائه‌شده

خدمات پردازشی ابری مایکروسافت شامل ماشین‌های مجازی، پرداز‌ش‌های گروهی و ارائه‌ی API-های ابری است. مایکروسافت خدمات شبکه نظیر شبکه‌های مجازی، تحویل داده، مدیریت ترافیک، نظارت و عیب‌یابی شبکه‌ها را نیز انجام می‌دهد. در زمینه‌ی ذخیره‌سازی نیز مایکروسافت خدمات ذخیره‌سازی ابری و پشتیبان‌گیری و بازیابی سایت‌ها را ارائه می‌دهد. ردموندی‌ها همچنین خدمات مختلفی در زمینه‌ی توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت وب و موبایل ارائه می‌کنند.

در حال حاضر ردموندی‌ها در عرصه‌ی رایانش ابری، در رقابتی تنگاتنگ با گوگل و آی‌بی‌ام قرار دارند

خدمات ابری مرتبط با بانک‌های اطلاعاتی و تحلیل داده از جمله خدمات ارائه‌شده تحت برند آژور هستند. هوش مصنوعی و خدمات ادراکی نظیر دید رایانه‌ای، جستجوی وب، درک هوشمند زبان و… نیز توسط ردموندی‌ها ارائه می‌شوند. اینترنت اشیاء، ابزارهای مدیریتی، امنیتی و نظارتی نیز از جمله مواردی هستند که به‌عنوان بخشی از خدمات آژور ارائه می‌شوند.

مزایا و معایب

بزرگ‌ترین مزیت خدمات ابری مایکروسافت را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: ویندوز! خدمات ابری مایکروسافت برای شرکت‌هایی که از نرم‌افزارهای مایکروسافت نظیر ویندوز، آفیس، SQL Server و SharePoint استفاده می‌کند، حکم انتخابی طبیعی دارند.

به‌علاوه، توسعه‌دهندگانی که از ابزارهای مایکروسافت، به‌ویژه ویژوال استودیو استفاده می‌کنند، بیش از همه به خدمات آژور علاقه‌مند خواهند بود. مایکروسافت موفق شده است ابزارهای توسعه‌دهندگان را به‌خوبی با سرویس‌های ابری خود یکپارچه کند و این خبری خوش برای توسعه‌دهندگان است.

خدمات ابری مایکروسافت، به‌ لطف امنیت بالای خود و هماهنگی با نیازهای دولتی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای سازمان‌های دولتی است. مایکروسافت ادعا می‌کند خدمات ابری آژور مورد اطمینان‌ترین خدمات ابری برای سازمان‌های دولتی است.

اکوسیستم آژور نیز اکوسیستمی رو به رشد است. یکی از دلائل این مسئله، همکاری مایکروسافت با شرکت‌های مختلفی نظیر ردهت، کنونیکال، ادوبی، سیسکو و… است. با این وجود، خدمات مایکروسافت بی‌نقص نیستند. طبق تحقیقات انجام‌شده توسط Cowen & Co، خدمات ابری مایکروسافت در مقایسه با رقبا، هزینه‌های بیشتری بر مشتریان خود تحمیل می‌کنند. به‌ همین دلیل، آژور انتخاب مناسبی برای کسب و کارهای کوچک نخواهد بود.

یکی دیگر از انتقادات وارد بر خدمات ابری آژور، ضعف در زمینه‌ی پشتیبانی فنی و مشکلات مرتبط با اطمینان پذیری این خدمات است. از دیدگاه گارتنر، خدمات ابری مایکروسافت هنوز به اندازه‌ی خدمات ابری آمازون به بلوغ نرسیده‌اند؛ اما به‌اندازه‌ی کافی خوب هستند و برخی مشتریان ممکن است به دلایلی (به‌جز توانایی‌های فنی) خدمات آژور را انتخاب کنند.

گوگل

اهالی مانتن‌ویو که سال‌ها است نشان رهبری بلامنازع بازار جستجوی اینترنتی را بر سینه دارند، از تجربه‌ی بسیار زیادی در زمینه‌ی اداره دیتاسنترها برخوردارند. گوگل نیز همانند مایکروسافت، پس از ارائه‌ی اولین خدمات ابری توسط آمازون، تجربیاتش در زمینه‌ی مدیریت دیتاسنترها را به کار بست تا خدمات ابری خود را به مشتریان ارائه کند. توانایی‌ها و تجربیات گوگل در زمینه‌‌ی جستجو و تبلیغات آنلاین غیر قابل انکار است و مهندسان این شرکت موفق شدند با موفقیت این توانایی‌ها و تجربیات را به حوزه‌ی رایانش ابری نیز انتقال دهند. خدمات ابری گوگل در حوزه‌های تحلیل داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از اعتبار ویژه‌ای برخوردار هستند.

تاریخچه

برخلاف آمازون و مایکروسافت که کار خود را با ارائه‌ی خدمات زیرساختی شروع کردند، گوگل کار خود را با ارائه‌ی پلتفرمی موسوم به App Engine شروع کرد. نسخه‌ی پیش‌نمایش App Engine در ماه آوریل سال ۲۰۰۸ شروع به کار کرد و تعداد کاربران آن در ابتدا به ۱۰ هزار کاربر محدود بود. در پایان ماه می همان سال، ۷۵ هزار توسعه‌دهنده از این سرویس استفاده می‌کردند و ۸۰ هزار نفر دیگر نیز در لیست انتظار قرار داشتند. پس از دستیابی به این حجم از کاربران، گوگل استفاده از سرویس App Engine را برای تمام کاربران امکان‌پذیر کرد.

توانایی‌ها و تجربیات گوگل در زمینه‌‌ی جستجو و تبلیغات آنلاین غیر قابل انکار است

در ابتدا، این سرویس به‌صورت مجانی ارائه می‌شد و منابع آن نیز بسیار محدود بودند. سپس در سال ۲۰۰۹، گوگل به توسعه‌دهندگان اجازه داد با پرداخت هزینه، منابع بیشتری خریداری کنند؛ هرچند برچسب «پیش‌نمایش» تا نوامبر ۲۰۱۱ بر پیشانی App Engine باقی‌ ماند. با این وجود که استقبال اولیه توسعه‌دهندگان از سرویس ابری گوگل قابل توجه بود، اما برخی از کاربران به‌واسطه‌ی عدم پشتیبانی این سرویس از برخی زبان‌های رایج برنامه‌نویسی (به‌ویژه جاوا)، انتقاداتی به این سرویس وارد می‌دانستند. خوشبختانه از این لحاظ نیز شرایط تغییر کرد و گوگل در آوریل ۲۰۰۹، پشتیبانی از جاوا را به سرویس ابری خود اضافه نمود.

گوگل دومین سرویس ابری عمده‌ی خود را که یک سرویس ذخیره‌ی ابری بود در ماه می ۲۰۱۰ عرضه کرد؛ با عرضه‌ی این سرویس، گوگل به حوزه‌ی خدمات ابری زیرساختی نیز وارد شد. در همان زمان، گوگل پشتیبانی از کاربران تجاری را نیز تحت عنوان App Engine for Business شروع کرده‌ بود. نسخه‌ی تجاری سرویس ذخیره‌‌سازی و پردازش ابری گوگل هم در ژوئن ۲۰۱۲ عرضه شد. از آن زمان، گوگل توسعه‌ی خدمات ابری خود را متوقف نکرده و همچنین در تلاش است تا قیمت خدمات خود را کاهش دهد.

خدمات ارائه‌شده

خدمات ابری ارائه‌شده توسط گوگل، در مقایسه با آمازون و مایکروسافت چندان گسترده نیستند؛ اما اهالی مانتن‌ویو ابزارهایی تخصصی را به توسعه‌دهندگان ارائه می‌کنند که برخی از آن‌ها توسط دیگر رقبایشان ارائه نمی‌شوند. در زمینه‌ی پردازش ابری، گوگل به ارائه‌ی خدمات پردازشی و رایانش بدون سرور می‌پردازد. در حوزه‌ی بانک اطلاعاتی نیز گوگل خدمات بانک اطلاعاتی ابری با پشتیبانی از MySQL و Postgre SQL ارائه می‌کند. ابر مجازی خصوصی (VPC) یکی دیگر از خدمات گوگل در حوزه‌ی شبکه است.

در زمینه‌ی مدیریت و پردازش داده، مانتن‌ویونشین‌ها خدماتی نظیر انبارهای داده‌ی بزرگ، پردازش گروهی داده و تحلیل و مصورسازی داده را ارائه می‌کنند. گوگل همچنین خدماتی ویژه‌ی تحلیل داده در حوزه‌های ژنتیک و گزارش‌های تجاری ارائه می‌دهد؛ این خدمات به‌ترتیب Gnomics و Google Data Studio نام دارند. خدمات ابری گوگل، حوزه‌ی اینترنت اشیاء را نیز در بر می‌گیرد. خدمات یادگیری ماشین گوگل، API-هایی را برای جستجوی شغلی، گفتار (Speech)، ترجمه و هوش بصری در بر می‌گیرد. ابزارهای امنیتی و مدیریتی،بخش‌های دیگری از خدمات ابری گوگل را به خود اختصاص داده‌اند.

مزایا و معایب

شاید بتوان از تجربه‌ی گوگل در زمینه‌ی جستجو، به‌عنوان بزرگ‌ترین مزیت این شرکت در عرصه‌ی رایانش ابری یاد کرد. این تجربه باعث شده است گوگل توانایی بالایی در طراحی و مدیریت دیتاسنترهای بزرگ داشته باشد و همین تجربه منجر به افزایش ضریب اطمینان و کارایی بالای خدمات ابری گوگل نیز شده‌ است. به‌ لطف تعدد مشتریان این شرکت، اهالی مانتن‌ویو قیمت‌هایی پایینی برای خدمات ابری خود در نظر گرفته‌اند. گوگل در تلاش است تا قیمت‌هایی رقابتی برای خدمات خود ارائه کند و طرح‌های تخفیفی مختلفی نیز ارائه می‌کند. پیشنهادهای ارائه‌شده توسط گوگل در زمینه‌ی متناسب سازی خدمات با حجم نیازهای مشتریان، از جمله عواملی است که هزینه‌های کاربران گوگل را کاهش می‌دهد.

از آنجا که تعداد زیادی توسعه‌دهنده مشغول کار برای گوگل هستند، این شرکت آگاهی کاملی از نیازهای ابری توسعه‌دهندگان خواهد داشت. گوگل تلاش‌هایش برای پیشرفت و توسعه‌ی خدمات ابری را نیز پایان نداده و به‌ویژه در عرصه‌ی تحلیل داده و یادگیری ماشین پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به نمایش گذاشته است. کارایی بالا و به‌کارگیری آسان خدمات ابری، از دیگر مزایای سرویس‌های ابری گوگل هستند.

با وجود تمام این مزایا، خدمات ابری گوگل گستره‌ی محدودی دارند و نمی‌توانند تمام نیازهای کاربران را پوشش دهند. به‌علاوه، برای شرکت‌هایی که قصد دارند از پلتفرم‌های قدیمی به پلتفرم‌های ابری مهاجرت کنند، گوگل انتخاب مناسبی نخواهد بود. همچنین، خدمات گوگل نمی‌توانند نیازهای امنیتی و سازمانی برخی شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی را برآورده کند.

هرچند اهالی مانتن‌ویو در حال گسترش دیتاسنترهای خود بوده‌اند، اما گستره‌ی مناطق جغرافیایی که دیتاسنترهای ابری گوگل در آن واقع شده، در مقایسه با آمازون و مایکروسافت محدودتر است. با تمام این موارد، گوگل یکی از بازیگران مهم در زمینه‌ی رایانش ابری و در حال افزایش سهم خود از بازار است.

آی‌بی‌ام

در عرصه‌ی رایانش ابری، آمازون، مایکروسافت و گوگل نام‌های شناخته‌شده‌تری هستند و اغلب از آن‌ها با عنوان «سه بزرگ‌تر» یاد می‌شود. بر اساس برخی منابع، آی‌بی‌ام رتبه‌ی چهارم را در بازار رایانش هوشمند در اختیار دارد؛ هرچند برخی دیگر از منابع، رتبه‌ی سوم را به این شرکت اختصاص می‌دهند و آن را جلوتر از گوگل می‌دانند.

آنچه صحبت کردن در مورد خدمات ابری آی‌بی‌ام را پیچیده‌تر می‌کند، تعدد نام‌های تجاری است که این شرکت باسابقه برای خدمات ابری خود در نظر گرفته‌ است. آی‌بی‌ام به‌طور کلی از نام تجاری IBM Cloud برای خدمات ابری خصوصی و تجاری خود استفاده می‌کند. برای خدمات ابری عمومی نیز از نام Bluemix استفاده می‌شود؛ پیش از این خدمات بلومیکس فقط شامل خدمات پلتفرمی می‌شد؛، اما اکنون خدمات زیرساخت را نیز شامل می‌شود.

علاوه بر موارد فوق، آی‌بی‌ام برخی سرویس‌های زیرساختی موسوم به SoftLayer را نیز ارائه می‌کند. اما به‌ نظر می‌رسد آی‌بی‌ام در تلاش است تا تدریجا از نام تجاری Bluemix برای تمام خدمات ابری خود استفاده کند. اگر تعدد این نام‌های تجاری را گیج‌کننده می‌دانید، بد نیست به اطلاعتان برسانیم آی‌بی‌ام از نام‌هایی نظیر Cloudbusrt ،Smart Business و SmartCloud نیز استفاده کرده است.

تاریخچه

برخلاف آمازون، مایکروسافت و گوگل، پیشینه‌ی خدمات ابری آی‌بی‌ام به دهه‌ی ۵۰ و اختراع بزرگ‌رایانه‌ها (Mainframe) بازمی‌گردد. قدم دیگر آی‌بی‌ام در این زمینه به دهه‌ی ۷۰ و سیستم‌عامل VM بازمی‌گردد که اشتراک یک گره میان چندین ماشین مجازی را امکان‌پذیر می‌کرد. اما در زمینه‌ی رایانش ابری مدرن، ابتدا در سال ۲۰۰۸، آی‌بی‌ام اعلام کرد قصد ارائه‌ی نرم‌افزاری ابری تحت عنوان Bluehouse دارد. این سرویس اوایل سال ۲۰۰۹ عرضه شد؛ اما در زمان عرضه، نام آن به Lotuslive تغییر یافته بود. بعدها نیز نام این سرویس به «خدمات ابر هوشمند آی‌بی‌ام برای کسب و کارهای اجتماعی» تغییر یافت.

در سال ۲۰۰۹، آی‌بی‌ام سرویس جدیدی موسوم Cloudbusrt را نیز به خدمات ابری خود اضافه کرد که اولین خدمات ابری زیرساختی این شرکت به‌شمار می‌رود. سرویس ذخیره‌سازی ابری آمازون نیز یک‌ سال بعد، تحت نام تجاری SmartCloud عرضه شد. یکی از گام‌های بزرگ آی‌بی‌ام، تصاحب شرکت SoftLayer در سال ۲۰۱۳ بود که در آن زمان بزرگ‌ترین ارائه‌کننده‌ی خدمات زیرساختی ابر خصوصی به‌شمار می‌رفت. خدمات SoftLayer برای مدتی به‌صورت جدا از خدمات ابری آی‌بی‌ام ارائه می‌شدند؛ اما اکنون این شرکت در حال یکپارچه‌سازی خدمات ابری SoftLayer با دیگر خدمات ابری خویش است. همزمان با تصاحب SoftLayer، آی‌بی‌ام یک واحد اختصاصی برای خدمات ابری شرکت برپا کرد.

آی‌بی‌ام در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد در نظر دارد خدمات SoftLayer را گسترش دهد و برخی خدمات پلتفرمی را نیز تحت نام Bluemix ارائه کند. از آن زمان تاکنون، آی‌بی‌ام توجه بیشتری به خدمات Bluemix مبذول داشته و خدمات زیرساختی را نیز به آن افزوده است. خدمات گسترده‌ی پردازش ادراکی واتسون، یکی دیگر از خدمات ارائه‌شده تحت برند Bluemix هستند.

خدمات ارائه‌شده

یکی از خدمات متمایزکننده‌ی آی‌بی‌ام، سرورهای موسوم به Bare-Metal است، در این سرورها، به‌جای اختصاص دادن ماشین‌های مجازی به مشتریان، کامپیوترهای فیزیکی اختصاصی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. این کامپیوترها می‌توانند بر اساس نیاز مشتری حجم خاصی از پردازش را انجام دهند یا بین چند کاربر به اشتراک گذاشته شوند. علاوه بر این، آی‌بی‌ام ماشین‌های مجازی ابری، سرورهای مجازی و خدمات پردازش GPU را به مشتریان خود ارائه می‌کند.

خدمات ذخیره‌سازی و سرورهای پشتیبان گیری نیز از جمله خدمات ابری این شرکت هستند. به‌علاوه، خدمات شبکه نظیر متعادل‌سازی بار ترافیکی (Load Balancing)، ارتباطات خصوصی امن و شبکه‌های تحویل محتوی از جمله خدمات ابری آی‌بی‌ام هستند. آی‌بی‌ام همچنین خدماتی در حوزه‌ی موبایل، از جمله ابزارهای Swift جهت ساخت اپلیکیشن‌های آی او‌اس ارائه می‌کند. سرویس هوش مصنوعی و یادگیری ماشین واتسون، تحلیل محتوی، سرویس مکالمه‌ی زبان طبیعی و تبدیل گفتار به متن نیز از جمله خدمات ابری آی‌بی‌ام به شمار می‌روند. سرویس‌های داده و تحلیل داده، اینترنت اشیاء و سرویس‌های امنیتی، بخشی دیگر از خدمات ابری آی‌بی‌ام هستند.

مزایا و معایب

برخی مزایای خدمات ابری آی‌بی‌ام، خدمات این شرکت را از دیگر رقبا مجزا می‌کند. برای مثال، سرورهای Bare-metal و خدمات پردازش GPU ارائه‌شده توسط آی‌بی‌ام، برای مشتریانی که به کارایی و امنیت بیشتر اهمیت می‌دهند بسیار مناسب هستند. همچنین، در مقایسه با رقبا، خدمات آی‌بی‌ام از انعطاف‌پذیری و ویژگی‌های شخصی‌سازی بیشتری برخوردار هستند. اما باید اذعان کرد که ارائه‌ی سرورهای شخصی‌سازی شده وقت‌گیر است و سرعت آماده‌سازی آن‌ها چندان بالا نیست.

خدمات آی‌بی‌ام از انعطاف‌پذیری و ویژگی‌های شخصی‌سازی بیشتری برخوردار هستند

به لطف پلتفرم واتسون، آی‌بی‌ام در زمینه‌هایی همچون رایانش ادراکی و هوش مصنوعی بسیار موفق عمل کرده است؛ هرچند در این زمینه نیز آی‌بی‌ام رقیب سرسختی به‌ نام گوگل را پیش روی خود می‌بیند. شرکت‌هایی که از فناوری‌های آی‌بی‌ام نظیر سرورهای Power8 و نرم‌افزارهای این شرکت استفاده می‌کنند، تمایل بیشتری جهت استفاده از خدمات ابری آی‌بی‌ام خواهند داشت. علاوه بر این، طبق ادعای گارتنر و بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط Cowen & Co، مشتریان از پشتیبانی ارائه‌شده توسط آی‌بی‌ام رضایت بالایی دارند.

هرچند قیمت خدمات ذخیره‌سازی آی‌بی‌ام بسیار رقابتی است، اما هزینه‌ی خدمات پردازشی این شرکت برای مشتریانی که بودجه‌ی محدودی دارند مناسب نخواهد بود. در نهایت باید اذعان کرد که آی‌بی‌ام خدمات ابری مناسبی ارائه می‌دهد و برخی سرویس‌های ارائه‌شده توسط این شرکت کاملا منحصر به فرد هستند. آی‌بی‌ام همچنین در حال توسعه‌ی دیتاسنترهای خود در سراسر جهان است و مصمم است سهم خود از این بازار را گسترش دهد.

سایر خدمات و شرکت‌ها

حتما نام دیگر ارائه‌کنندگان خدمات ابری نظیر آی‌کلاد اپل یا دراپ‌باکس را نیز شنیده‌اید. پیش از هرچیز باید یادآوری کنیم برخلاف چهار شرکت فوق که به ارائه‌ی زیرساخت (IaaS)، پلتفرم (PaaS) و نرم‌افزار (SaaS) ابری می‌پردازند، آی‌کلاد، دراپ‌باکس و دیگر رقبای آن‌ها معمولا از زیرساخت‌ها، پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای ارائه‌شده توسط شرکت‌های فوق برای ارائه‌ی سرویس‌های خاصی به کاربران خود استفاده می‌کنند. از این جهت، این سرویس‌ها صرفا در گروه نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) قرار می‌گیرند.

برای مثال، آی‌کلاد اپل از خدمات ابری آمازون و آژور مایکروسافت قدرت می‌گیرد؛ هر چند در سال ۲۰۱۶، طی قراردادی کوپرتینویی‌ها به جمع کاربران خدمات ابری گوگل نیز ملحق شدند. استارتاپ محبوب دراپ‌باکس هم در ابتدا از سرویس‌های ابری آمازون استفاده می‌کرد. هرچند در سال ۲۰۱۶ این شرکت‌های فایل‌های ذخیره‌شده توسط کاربران را به سرورهای اختصاصی خود انتقال داد.

جمع‌بندی

در برخی مواقع، شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری، برخوردی محتاطانه در مقابل تغییرات جدید در دنیای فناوری دارند. به ویژه در مواردی که این تغییرات مستلزم تغییراتی در بطن این شرکت‌ها باشد. اما این مسئله در مورد فناوری ابری صدق نمی‌کند و نه تنها بزرگ‌ترین نام‌های دنیای فناوری از آن استقبال کرده‌اند، بلکه استارتاپ‌های کوچک مختلفی نیز هر روز به این قافله می‌پیوندند.

منبع : زومیت

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.