ماه اکتبر، ماه آگاهی در زمینه‌ امنیت سایبری

کمیته رکن چهارم –  آگاهی امنیت سایبری ملی از اهمیت بالایی برخوردار است و تمام کاربران بایستی از خطرات و تهدیدات سایبری مطلع باشند.

ماه اکتبر در تاریخ میلادی ماه آگاهی ملی در زمینه‌ امنیت سایبری است. اکتبر در برخی رسانه‌های غرب به‌عنوان «ماه آگاهی‌بخشی سایبری» نامیده شده است. لابراتوار کسپرسکی افتخار این را دارد که توانسته قهرمان این ابتکار عمل باشد و در جهت پیشرفت جهانی برای ارتقاء آموزش امنیت سایبری، امنیت آنلاین و حفظ حریم شخصی سهم بزرگی داشته باشد.

در لابراتوار کسپرسکی، ماموریت و مسئولیت ما این است که جهان را نجات دهیم و از آن در برابر تهدیدات آنلاین محافظت کنیم.

جالب است برخلاف تصور اکثر کاربران که خود را در امنیت کامل می‌بینند و در این مسئله مثبت هستند، اما هیچ امنیت محکمی وجود ندارد و هر آن امکان خطر افتادن اطلاعات در فضای مجازی وجود دارد. این وظیفه ی هر کاربر است که یاد بگیرد چگونه در برابر تهدیدات سایبری احتیاط کند و موارد امنیتی را در همه حال رعایت کند.

به همین خاطر آگاهی امنیت سایبری ملی از اهمیت بالایی برخوردار است و تمام کاربران بایستی از خطرات و تهدیدات سایبری مطلع باشند. ما در این مقاله ۵ راهنمایی ساده به منظور حفظ امنیت و جلوگیری از تهدیدات آنلاین ارائه کرده ایم که می تواند امنیت آنها را تضمین کند.

  1. برای ورود باج‌افزارها همیشه آمادگی داشته باشید

 بدافزارها یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات امنیتی آنلاین هستند و باج‌افزارها هم گونه‌ای قوی از بدافزارها شناخته شده‌اند. قربانیان هنگامی که به دام باج افزارها می‌افتند، پیغام درخواست باج را بر روی صفحه نمایش مشاهده خواهند کرد که این پرداخت به ازای بازگردانی اطلاعات رمزنگاری شده‌ی قربانیان خواهد بود. علاوه بر این اگر دستگاه شما توسط باج افزارها به خطر بیفتد، هکرها می‌توانند به اطلاعات حساس شما دسترسی یابند. با این مراحل ساده اطلاعات خود را در برابر باج افزارها حفظ کنید.

  1. رمز عبورهای خود را با دقت انتخاب کنید (یا از یک مدیریت هوشمند برای آن استفاده کنید)

با وجود تمام اطلاع رسانی‌ها و اخطارهای مکرر، اما باز هم رمز عبور اکثر کاربران ۱۲۳۴۵ است. تحقیقات نشان می‌دهد بیش از نیمی از کاربران رمز عبور مشابهی را برای حساب های مختلف کاربری خود استفاده می کنند. یکی از رایج ترین رمز عبورها ۱۲۳۴۵، qwerty و مشابه آن ها است. اما باید دانست که استفاده از چنین کلماتی به عنوان رمزعبور شاید آسان و قابل دسترس به نظر برسند اما به همان اندازه هم دسترسی حساب شما را برای مجرمان راحت‌تر می‌کند و می تواند اطلاعات شما را در معرض خطر قرار دهد.

راه‌های بسیار زیادی برای استفاده از کلمات عبور مناسب و بهتر وجود دارد. شما می توانید از کاراکترهای خاص و الگوریتم هایی که در ذهن دارید برای انتخاب کلمات عبور استفاده کنید.

  1. حفاظت از امنیت و هویت خود در شبکه‌های اجتماعی

در سال ۲۰۱۷، یافتن شخصی که حداقل در یک شبکه ی اجتماعی هم عضو نباشد کار بسیاری سختی است. فیسبوک، توییتر، لینکدین و هزاران پلتفرم هستند که می توانند اطلاعات ما را ماندگار کنند، به ما کمک کنند تا بتوانیم ارتباط برقرار کنیم، اخبار و نظرات را بدست آوریم و در واقع در فضای مجازی تجربه‌ زندگی دیگری به نام زندگی آنلاین را داشته باشیم.

اما باید این را در نظر بگیریم که چنین فضاهایی در عین حال که برای ما و پیشرفت زندگی ما موثر هستند، با خطراتی همراه می‌باشند. اطلاعاتی که ما در شبکه های اجتماعی خود ثبت می کنیم می‌تواند به خطر افتادن زندگی آنلاین ما منجر شوند و در راه های نامناسب توسط مجرمان مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

در اینجا چند نکته برای حفظ امنیت هویت شما در شبکه‌های اجتماعی و برخی از دستورالعمل های که به وب گردی امن شما کمک می کند، آورده شده است. مطالعه و سپس رعایت آن را برای کاربران وب توصیه می کنیم.

  1. از امنیت وای‌فای خود مطمئن شوید

چه در خانه باشید و چه خارج از آن، بی شک به طور معمول به وای فای متصل می شوید. با این حال عدم تنظیمات درست در وای.فای می تواند به از دست رفتن اطلاعات شما ختم شود. این نکات را برای امنیت وای.فای خود و در نهایت محافظت از اطلاعات حساس خود رعایت کنید.

اما اگر در خارج از منزل خود قرار گرفته‌اید و هیچ راهی به جز اتصال به وای.فای عمومی ندارید، کافی است که برای حفظ امنیت خود از وی پی ان استفاده کنید. استفاده از وی.پی.ان یک راه ساده و مقرون به صرفه است که باعث رمزنگاری اطلاعات شما می شود و اجازه ورود شخص ثالث به ارتباط شما داده نمی‌شود.

  1. نرم‌افزارهای خود را به‌روز نگه دارید

یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اقداماتی که هر کاربر برای حفظ امنیت سیستم خود می تواند انجام دهد آپدیت کردن به موقع نرم افزارها است. باید دانست که یک آسیب پذیری کوچک در نرم افزارها مجرمان را برای اقدام حملات مخرب خود تحریک می کند و تا زمانی که پچ آن‌ها نصب نشود، امکان نفوذ بدافزارها به سیستم وجود خواهد داشت. در این مقاله نکاتی در مورد اهمیت آپدیت‌ها و توصیه های لازم ارائه شده است. قبل از آپدیت نرم‌افزارهای خود این مقاله را مطالعه فرمایید.

مطالب بالا ساده‌ترین و ابتدایی ترین راه‌هایی است که شما می توانید با رعایت آن‌ها به محافظت از اطلاعات و هویت خود در فضای مجازی بپردازید. کافی است که این مطالب را با دوستان و فرزندان خود در میان بگذارید تا سهم بزرگی در حفظ امنیت آنها داشته باشید

منبع : ایتنا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.