مدیریت منابع با اینترنت آب

کمیته رکن چهارم – گروهی از دانشمندان برای مقابله با بحران آب، پیشنهاد ساخت شبکه‌ای از زیرساخت‌های آب مناطق مختلف را ارائه دادند که به صورت رایگان در اختیار همه قرار می‌گیرد.

 در دنیای امروزی تصفیه و رساندن آب به خانه‌ی شهروندان به خصوص در شهرهای بزرگ کاری بسیار دشوار به حساب می‌آید. کارشناسان این زمینه هم‌اکنون پرسش‌هایی مانند منشأهای آب در کجا قرار دارند و ظرفیت آن‌ها چقدر است؟ چگونه این آب تصفیه می‌شود؟ هزینه‌ی انتقال هر لیتر آب چه میزان است؟ چگونه می‌توان این روند را بهبود بخشید؟ چگونه باید در مصرف آن صرفه‌جویی کرد؟ یا بسیاری سؤالات دیگر را بررسی می‌کنند.
محققان دانشگاه دوک و اندیشکده‌ی آسپن (Aspen Institute) آمریکا برای پاسخ به سؤالات بالا پیشنهاد داده‌اند با وجود افزایش روزافزون ارزش آب، داده‌های آن باید به اشتراک گذاشته شده و مفهومی به نام «اینترنت آب» (internet of water) شکل گیرد.
حوادثی طبیعی مانند سیل و خشک‌سالی و مشکلات ایجاد شده توسط انسان‌ها مانند فاضل آب کارخانه‌ها، باعث افزایش مالیات سامانه‌های آب و از بین رفتن آن‌ها شده است. مقامات محلی و خدماتی حجم عظیمی از داده را به‌منظور استفاده تولید کرده‌اند؛ اما روش‌های بسیار کمی برای استانداردسازی پایگاه داده‌های ملی وجود دارد.
مارتین دویل (Martin Doyle) از موسسه‌ی دوک نیکولاس (Duke’s Nicholas Institute) گفت:

در جهان آب ما، داده‌ها بسیار زیاد هستند؛ اما نتوانسته‌ایم اطلاعات زیادی از آن بیرون بکشیم. اگر این داده‌ها را به صورت منبع باز و در یک بستر دیجیتالی یکپارچه به اشتراک بگذاریم، فرصت‌های جدیدی از توانایی مردم عادی برای سنجش کیفیت آب محلی گرفته تا هشدار مقامات محلی در مورد سلامت منابع آب، به وجود می‌آورد.

کارشناسان توضیح دادند فرصت‌های ابرداده بزرگی در حوزه‌ی آب از دست رفته است. هر چه چشم‌انداز بزرگ‌تر و داده‌ها بیشتر باشند، قدرت تصمیم‌گیری برای بهینه‌سازی بخش‌های مختلف سیستم در سطح‌های گوناگون، افزایش پیدا می‌کند.
محققان ادعا می‌کنند آب و داده‌های آن هم‌‌اکنون بسیار کم‌ارزش هستند. آن‌ها امیدوارند با بررسی داده‌های موجود در حوزه‌ی آب، بتوان اقدامی مشابه طرح کالیفرنیا در زمان خشک‌سالی انجام داد. در نتیجه مزایا و کاربردهای قابل‌توجهی برای داده‌های در دسترس ایجاد می‌شود.
گرگ گیرهارت (Greg Gearheart)، اشاره کرد با توجه به منابع محدود آب و تقاضای روزافزون برای دستیابی به آن، به داده‌های منبع باز و در دسترس نیاز است تا بتوان نحوه‌ی استفاده از آن را بهبود داد.
درواقع گروه دوک می‌خواهند پایگاه داده‌ای ایجاد شود که همه‌ی داده‌های حوزه‌ی آب را از همه‌ی شهرداری جمع‌آوری کرده به‌صورت آزاد در دسترس همه‌ی مردم قرار بدهند. در این صورت تمام مردم، مقامات و توسعه‌دهندگان به اطلاعات در دسترسی خواهند داشت و از آن بهره‌مند‌ می‌شوند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.