چگونه به دیگران براى حفاظت از خودشان کمک کنیم؟

کمیته رکن چهارم – خیلی از ما با تکنولوژى و فناوری آشنا هستیم و تا حدودی هم می‌دانیم چگونه با اطمینان و امنیت با آن کار کنیم. اما ممکن است برای دوستان یا خویشان ما اینگونه نباشند. در حقیقت ممکن است گیج شده یا حتى بترسند که باعث مى‌شود در برابر حمله کنندگان سایبرى بسیار آسیب پذیر باشند. امنیت سایبرى نباید ترسناک باشد، در واقع اگر اصول أولیه‌اش را بفهمید بسیار ساده است.

خیلی از ما با تکنولوژى و فناوری آشنا هستیم و تا حدودی هم می‌دانیم چگونه با اطمینان و امنیت با آن کار کنیم. اما ممکن است برای دوستان یا خویشان ما اینگونه نباشند. در حقیقت ممکن است گیج شده یا حتى بترسند که باعث مى‌شود در برابر حمله کنندگان سایبرى بسیار آسیب پذیر باشند. امنیت سایبرى نباید ترسناک باشد، در واقع اگر اصول أولیه‌اش را بفهمید بسیار ساده است.

۵ گام ساده: اینجا ۵ گام ساده براى کمک به دیگران براى غلبه بر ترسشان بطوریکه بتوانند بطور امن بیشترین بهره را از تکنولوژى امروزه ببرند بیان شده است.

۱. مهندسى اجتماعى:
مهندسى اجتماعى تکنیک رایج حمله کنندگان سایبری است تا افراد را به انجام کارى که نباید بکنند مثلا به اشتراک گذاشتن رمز عبور، آلوده کردن کامپیوترشان، یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس ترغیب کنند. این چیز جدیدى نیست، هزاران سال است که کلاهبردارى و فریبکارى بوجود آمدهاند. تنها تفاوت اینست که تبهکاران این مفاهیم را الان در اینترنت بکار مىبرند. مى توان با توضیح دادن در مورد رایج‌ترین حملات مهندسى اجتماعى به دیگران کمک کنید. مثلا وقتی کسى حس فوریت فوق‌العاده‌اى مى آفریند، وقتی چیزى بیش از حد معمول خوب بنظر بیاید آنقدر که شکبرانگیز شود، یا وقتی که حمله کننده سایبری وانمود کند که کسى است که شما مى‌شناسد اما پیامهایش بنظر نمىرسد که از دوستتان باشد.
مثال‌هاى رایج مهندسى اجتماعى را به اشتراک بگذارید، مثلا ایمیل هاى فیشینگ، یا تلفن ساختگی از طرف خدمات تکنولوژى شرکت مایکروسافت. حداقل به اعضاى خانواده تان بگویید که هرگز نباید رمز عبورشان را به کسى بدهند یا به کسى اجازه دسترسى از راه دور به کامپیوترشان ندهند.

۲. رمز عبور:
رمز عبورهاى قوى کلید محافظت از دستگاه ها و هر حساب آنلایى هستند. به اعضاى خانواده خود درست کردن رمز یک عبور قوى را بیاموزید. ما رمز عبارتگونه را پیشنهاد مى دهیم چون براى تایپ و بخاطر سپارى آسانترند. رمز عبارتگونه از چند رمز عبور تشکیل شدهاند. بعلاوه، به خانواده کمک کنید تا نرم‌افزار مدیریت رمز عبور نصب و استفاده کنند. مهم است که رمز عبور متفاوت براى هر دستگاه و حسابی داشته باشند. اگر نرم‌افزار مدیریت رمز عبور برایشان سخت است، یادشان بدهید رمزعبورشان را یادداشت کنند و در جایی امن نگه دارند. در پایان، براى حساب هاى مهم یادشان بدهید از تأیید دو مرحله‌اى استفاده کنند (اغلب احراز هویت دو عاملى نامیده مى شود). تأیید دو مرحلهاى از مؤثرترین قدم هایی است که مى توانید براى امن کردن حسابتان بردارید.

۳. رفع معایب و روزنه‌هاى احتمالى:
به‌روزرسانی مرتب سیستم گامی کلیدى‌ هست که همه باید براى امن کردن دستگاه بردارند. نه تنها براى موبایل و کامپیوترها بلکه براى هر وسیله اى که به اینترنت وصل مى شود مثلا کنسول بازى و دماسنجها یا حتى چراغها و بلندگوها. ساده ترین راه براى این که اطمینان حاصل کنید همه دستگاه‌ها به‌روز هستند اینست که گزینه به‌روزرسانی خودکار را هر وقت که شد فعال کنید.
۴. آنتى ویروس:
مردم اشتباه مى‌کنند، گاهى ممکن است جایی کلیک کنیم یا چیزى نصب کنیم که نباید مى کردیم که باعث شود سیستم آلوده شود. آنتى ویروس براى حفاظت از ما دربرابر اشتباهات ساخته شده است. آنتى ویروس نمى‌تواند جلوى همه بدافزار ها را بگیرد اما مى تواند به کشف و توقف حملات رایج دیگر کمک کند. بهمین دلیل اطمینان حاصل کنید روى همه کامپیوتر هاى خانه آنتى ویروس بروز رسانی شده فعال نصب شده اند. بعلاوه تعداد زیادى از آنتى ویروس‌هاى امروزى شامل تکنولوژى هاى امنیتى دیگرى مثلا فایروال‌ها و حفاظ مرورگر هم مى‌شوند.

۵. پشتیبان گیرى:
وقتی همه روش‌ها شکست مى خورند، پشتیبان‌ها تنها راهى هستند که مى‌شود فایل هایی که به اشتباه پاک شدند یا مورد حمله سایبری باج افزارها قرار گرفتند را دوباره بازیابی کرد. اطمینان حاصل کنید که دوستان و خویشان سیستم پشتیبان گیرى خودکار دارند. اغلب ساده ترین راه حل ابرى است که از دستگاهها بطور ساعتی پشتیبان مى‌گیرد یا هرگاه تغییرى روى فایلى اعمال کردید اینکار را مى کند. این راه حل‌ها براى پشتیبان گیرى و بازیابی داده ها مفید هستند.

منبع : ایتنا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.